מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

בא סבא אלי יועץ לחברות תקשורת – לכבלים תת ימיים

אני וסבא שלי
סבא שלי
החיים בעירק, הלימודים באנגליה והעליה לארץ.

סבא אלי נולד בבגדד שנמצאת בעירק. אביו יצחק נפטר כשהיה בגיל חמש ואמו מסעודה טיפלה בו לבד.
 
סבא אלי ואמא שלו

 
 
סבא אלי ואמא שלו

 

למשפחתו של סבא הייתה גם חווה בנוסף לבית שבו גרו בבגדד. כשהיה ילד הוא היה נוסע לחווה שם היה לו סוס פרטי שרכב עליו שעתיים כל בוקר. בזמן שלא היה בחווה הסוס הוחזק וטופל על ידי אחד הפועלים שגר בחווה. בחווה היו גינות וסבא היה מטפס שם על העצים ועוסק בהשקיה של צמחים.
 
 
סבא אלי רוכב על הסוס שלו

 
סבא אלי רוכב על הסוס שלו
 
את לימודי היסודי והתיכון שלו התחיל סבא בבית ספר רגיל, ולאחר שנה עבר לבית ספר אליאנס הצרפתי. באליאנס הלימודים התנהלו בצרפתית וסבא סיים עם תעודת בגרות. בגיל עשרים סבא רצה ללמוד באוניברסיטה בחו"ל והתקבל ללימודים באוניברסיטת לונדון שבאנגליה. באותה התקופה מצבם של היהודים בעירק היה לא טוב והיחס שקיבלו מהשלטונות היה עוין. בגיל 21 כשסבא רצה לצאת לאנגליה, השלטונות מנעו את יציאתו. הוא קיבל צו גיוס לצבא עירק וגם הואשם שהוא קומוניסט. אמו הפעילה אנשים בעלי השפעה בקהילה היהודית בעירק, ובעזרת שוחד הונפקה לו תעודת זהות חדשה שבה נוספו 4 שנים לגילו בכדי שיהיה אחרי גיל צבא, וההאשמות נגדו בקומוניזם בוטלו.
סבא נסע לאנגליה יחד עם אימא שלו אך הם לא הורשו לקחת איתם שום נכסים. המשפחה בעירק הייתה שולחת להם כספים מדי שנה (כמובן בדרכים לא חוקיות) בכדי שיוכלו להתקיים. סבא סיים את הלימודים בשנת 1951. 
 
סבא החל לעבוד באנגליה בתחום ההנדסה, אך החיים ליהודים באנגליה לא היו קלים. מבחינה מקצועית האנגלים לא אהבו שעובדים זרים ינהלו אותם, ככה שהיכולת להתקדם בתפקידי ניהול הייתה מוגבלת. בנוסף האנגלים לא ממש אהבו את היהודים. כיון שסבא הגיע מעירק חשבו שהוא ערבי, אך בכל פעם שהוא היה אומר שהוא יהודי, היחס אליו השתנה. 
 
לאחר שנתיים (בשנת 1953) הם החליטו לעלות לארץ ישראל. סבא היה בן 27 וכשהגיעו לארץ הם עברו לגור בשיכון בחולות בת ים. בעירק סבא לא למד עברית רק תפילות וכשהגיעו לארץ סבא למד עברית באופן עצמאי. תוך 3 חודשים כבר היה מסוגל לדבר, לקרוא ספרים ועיתונים בעברית. תוך מספר חודשים התקבל לעבודה במשרד התקשורת. בתור מהנדס במשרד התקשורת. סבא סופח לחיל הקשר של צה"ל ובמשך כל תקופת עבודתו הוא ביצע עבודות גם עבור משרד התקשורת וגם עבור חיל הקשר. העבודות כללו תכנון, הזמנת ציוד, ביקור במתקנים וגיוס במתקני צבא בזמן מלחמה. במסגרת תפקידיו היה אחראי על פיתוח כל נושא התקשורת בארץ ועל תכנון וקשר בין המדינות בעולם. 
 
בגיל 29 התחתן עם דורותי ועבר לגור ברמת גן. בגיל 70 יצא סבא לגמלאות ממשרד התקשורת והתחיל לעבוד בחברה בין לאומית לכבלים תת ימיים, שהניחה את הכבלים הראשונים שקישרו את ישראל עם שאר העולם, פרויקט שבו היו שותפות כעשר מדינות.
 
סבא בעבודה

  
סבא בעבודה

 

למרות גילו, סבא המשיך לעבוד בחברות תקשורת בארץ כיועץ לכבלים תת ימיים ובתכנון ופיתוח התקשורת בארץ. גם בגיל 81 החברות בהן עבד עדיין רצו שימשיך בתפקידו, אך לבסוף סבא החליט לצאת לפנסיה ביוזמתו כיון שהשמיעה שלו נפגעה והפריע לו במילוי עבודתו. 

מילון

קומוניסט
קומוניסט הוא מישהו שתומך בשילטון הרוסי (מדינה קומוניסטית) שהייתה באותה תקופה במאבקים מול המערב.

ציטוטים

”"האנגלים לא ממש אהבו את היהודים...בכל פעם שהוא היה אומר שהוא יהודי, היחס אליו השתנה"“

”רק בארץ הרגשתי שייך.“

הקשר הרב דורי