מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אשת חיל – בלהה רובינשטיין

אני וסבתא בלהה בפעילות הרב דורית בבית הספר
סבתי נמצאת בבר מצווה של אחי
ציוני דרך בחייה של סבתי בלהה רובינשטיין

שמי יובל, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבתי בלהה רובינשטיין, יחד אנו מנציחים את סיפורה במאגר המורשת של התכנית.

עליית הורי של בלהה לארץ

לפני תחילת חייה של סבתא בלהה, שנולדה בישראל, היא מספרת על עלייתם של הוריה. היא מספרת שאימא שלה עלתה בגיל 12 מרומניה וכשהגיעה הייתה צריכה להיפגש עם אחותה. אימא שלה ודודתה לא ידעו את השפות של השנייה לכן החזיקו תמונה אחת של השנייה לצורך זיהוי. משם עלו בספינה לפורט סעיד שבמצרים ולבסוף לקחו רכבת ליפו. אביה של בלהה (סבא רבא שלי) עלה בגיל  22 לבד לישראל, לא לפני שסיים את תפקידו כפרש בצבא הפולני. לאחר מספר שנים בלהה זגמן נולדה בישראל כבת זקונים לצילה ושבתאי.

ילדות

סבתא בלהה נולדה בתאריך 7.12.1953 בבית החולים הקריה שבתל אביב. בילדותה התגוררה בבית פרטי עם חצר, כלב, תרנגולות וברווז שאהב לשחק עמה. היא למדה בבית הספר "ביאליק" ומספרת שבתקופתה לא היה תלבושת אחידה. לחברותיה קראו לאה, אתי ואביבה. בלהה מספרת שאהבה לשחק בחצרה ולמצוא חרקים, היא אהבה לשבת על סלע, לצפות ברחוב ובנוסף אהבה להתנדנד בנדנדה שאביה הנגר בנה בשבילה. בזמנה הפנוי אהבה לעזור בנגריה של אביה ולצפות בסרטים עם חברות. לבסוף, היא מספרת שהכי אהבה את האוכל של אימא שלה!

היכרות, נישואים ובניית משפחה

עם השנים בלהה זגמן התבגרה והגיעה לגיל 21. היא ומשפחתה היו בקשר עם משפחה ושמה רובינשטיין. היא מספרת שבמהלך ביקוריה בחנותו של אחיה, היא נפגשה לא פעם עם גבר שתמיד רצתה להיות איתו, מוטי מרדכי רובינשטיין. עם הזמן הם נהגו להיפגש ולדבר עד ששנה אחרי כן, ב-1972 בלהה התחתנה עם מוטי רובינשטיין חתונה יהודית בישראל. בשנת 1973 לראשונה ילדה את בתה הבכורה טל והיא מספרת שאת שמה בחרה בעקבות הטל שראתה על העלים בבוקר. לאחר כמה שנים בלהה זכתה בבת שנייה ושמה שירלי. המשפחה אהבה לטייל, בעיקר בחרמון. את סופי השבוע נהגו להעביר בים הפתוח. בימי הולדת חגגו אצל סבתא ברטה שהייתה אלופה בלארח. כיום בלהה אימא לשתי בנות גדולות וסבתא לחמישה נכדים מקסימים.

תחביבים

מאז ועד היום בלהה רובינשטיין ידועה כאוהדת הדוקה של קריאה ועיון בספרים. היא התחילה לאהוב לקרוא בגיל צעיר והושפעה מאימא שלה שגם קראה ספרים. היא מספרת שבתקופתה אהבה והתחברה מאוד לסיפורים של סופרת יהודית בשם יהודית הנדל שכתבה לא מעט ספרים. בנוסף, היא נורא התלהבה מקריאת ספר "הרופאים" וכמובן לא שכחה סיפורי ילדים מרתקים! היא מאוד ממליצה על ספריו של הכותב "אלרוד רובינס" ועל מקורות המידע של "כתבי השלום" שנהגו לעסוק ביהודי אירופה. בלהה מאוד אוהבת לצבור ידע כללי. בנוסף, היא הייתה במקהלה וגם בתזמורת (היא ניגנה בקלרינט) והופיעה עם כל אחת מהן ברחבי הארץ ובהבימה. חשוב לה לשמר להעביר את המידע הזה היום לדור הצעיר.

כיום בלהה רובינשטיין חיה באושר בפתח תקווה עם בעלה מוטי והכלבה שלהם שושי. היא אומרת שהיא זכתה במשפחה אוהבת ומקסימה ותמיד כיף להיפגש כולם ביחד. וכמובן, היא שומרת על קשר טלפוני עם החברות שלה.

הזוית האישית

סבתא בלהה: תכנית הקשר הרב דורי הזכירה לי הרבה נשכחות, היה כיף לספר ולהיזכר בהם שוב.

הנכד המתעד יובל: היה לי מאוד משמעותי לשמוע ולגלות מבלהה מידע על החיים שלה ואף ליצור עניין משותף בין הקשיים שהיו לה לכאלו שאני מתמודד איתם כיום. גיליתי המון מידע מעניין שהסתתר ובזכות התכנית הקשר בינינו הרבה יותר מעניין ומוצלח. סבתא בלהה מאחלת לי להצליח ולהשקיע בכל מה שאני עושה ואני מאחל לה בחזרה שתמיד תזכה ליהנות ולשמר זיכרונות נפלאים, שנמצאים בכל אחד מהמבוגרים בעולם, רק צריך למצוא אותם.

מילון

"אופשי או אופשי דו" / "офши о офши до"
כל מה שאני עושה "במקרה" גם אתה עושה.

ציטוטים

”תהיה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם“

הקשר הרב דורי