מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ארץ בבניה

יהלי, מירה וליאת
מירה

תקציר

קוראים לי מירה ברזילי. נולדתי בשנת 1929 בירושלים. מגיל 6 למדתי בבית הספר הגימנסיה העברית עד גיל 14. בשנת 1939 פרצה מלחמת העולם השנייה ועברתי את כל המלחמה בירושלים, היינו שותפים למאמץ. בסיום המלחמה, עברתי ללמוד בבית הספר החקלאי בנהלל בשנת 1947 וסיימתי את בית הספר. בשנת 1948 חוויתי את הכרזת המדינה והקמתה. לאחר מכן נשלחתי לקורס קשר ושירתי בחטיבת כרמלי בגדוד 23 אשר לחם בגליל. בשירותי בצבא לימדתי עברית את החיילים שהגיעו מחו"ל. בשנת 1948 התחתנתי עם שמואל ברזילי, אשר שירת בנוטרות ובבריגדה ובקבע היה רב סרן. לאחר שחרורו עבד במשרד הביטחון. הוא נפטר בשנת 1957. כיום, יש לי שני בנים. הבכור נולד בשנת 1950 והוא בוגר הטכניון ודוקטור למדעים. הבן השני נולד בשנת 1955 והוא גם בוגר הטכניון, בעל תואר שני. הוא חיי באמריקה.

תמונה 1 

הילדות בזמן מלחמת העולם השנייה 1939-1945

בתחילת מלחמת העולם השנייה, בשנת 1939, הייתי ילדה בת 10. הלכנו לבית הספר כרגיל. אומנם הורגש מתח אצל המבוגרים, אבל אנחנו כילדים כמעט ולא הרגשנו. עם הזמן התחילו להרגיש במחסור במוצרים חיוניים ולאט לאט הגיעו שמועות על מה שקרה בשואה.

תמונה 2

בית הספר החקלאי בנהלל

לבית הספר החקלאי הלכנו כדי להגשים את רעיון ההתיישבות. אני התמחיתי בגידול עצי פרי נשירים בסוף שנת 1947.

 תמונה 3

הכרזת המדינה בשנת 1948

כשהוכרזה המדינה הייתי בירושלים בחופשה מקבוצת התיישבות ששמה היה "שמעון". בקבוצה זו היו חיילים משוחררים מהבריגדה היהודית ומטרתם הייתה ללכת להגשמה ולהקים מושב שיתופי.

גויסתי לצבא ונשלחתי לקורס קשר בטכניון. בחיפה, כשסיימתי את הקורס סופחתי לחטיבת "כרמלי", גדוד 23 ושירתי שם עד הפוגה ראשונה. לאחר שהתחילו להגיע עולים חדשים לצבא שלא ידעו עברית, את החיילות שהיו בקו הראשון הוציאו וגייסו ללמד עברית במחנות הצבא.

נישואי-הקמת משפחה

בשנת 1948, באוקטובר, התחתנתי עם שמואל ברזילי, אשר היה לו רקע ביטחוני רב. הוא היה נוטר במשטרת הישובים ולאחר מכן, הוא היה שותף בארגון ההגנה ובהקמת המדינה. שמואל היה בצבא קבע והמומחיות שלו הייתה בתיקוני נשק. בזמן כיבוש חיפה הוא נפצע והפך להיות נכה צה"ל.

תמונה 4

שנת 1950 נולד בני הבכור בשם זאב זוהר. הוא גדל במעוז אביב וסיים את בית ספר מגן במחזור ב'. לאחר מכן, סיים את בית הספר עירוני ד' . הוא היה בצבא בחיל הקשר, סיים את הטכניון במדעי המחשב, עשה דוקטורט בטכניון ונסע לארצות הברית לעשות פוסט דוקטורט. הוא חזר לאחר חמש עשרה שנה וכיום, הוא נשוי ויש לו בן ובת, בנוסף, יש לו שישה נכדים.

בני השני נקרא גיל. הוא נולד בשנת 1955. הוא גם בוגר הטכניון בעל תואר שני. כיום, הוא חי באמריקה.

מילון

נוטרים
שוטרים יהודים בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי.

ציטוטים

”אומנם הורגש מתח אצל המבוגרים, אבל אנחנו כילדים כמעט ולא הרגשנו. “

הקשר הרב דורי