מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אריק קצ'נסקי גלעד – להקפיד על פרטים קטנים כגדולים

סבא בתפקיד
טייס בחיל האוויר
סבא אריק מספר לדוד על ילדותו וחייו

שמי דוד, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבי, אריק קצ'נסקי גלעד, ומעלה את סיפורו אל מאגר המורשת של התכנית.

סבא אריה נקרא על שמו של סבא רבא שלו. שמות הוריו היו: נחמה ודוד (שעל שמו אני נקרא). שמות אחיו: יוסף, מרדכי אהובה.

בתיכון סבא למד באורט יד סינגלובסקי, מאוחר יותר למד תואר ראשון בבר אילן. סבא היה מכונאי ומסגר. סבא נשוי ויש לו ארבע בנות ו-12 נכדות, הוא היה טייס בחיל האוויר, השתתף במלחמת ששת הימים, ההתשה, יום הכיפורים ושלום הגליל.

בבית הילדות של סבא היו ארבעה חדרים מרווחים וגדולים עם שתי מרפסות גדולות, מטבח, מקלחת וסלון. במרפסת האחורית הייתה מכונת כביסה. סבא גר עם משפחתו בעיר פתח תקווה, השכונה הייתה בקצה של העיר. השכונה גבלה ליד שדות, פרדסים, משקים חקלאים.

סבא מספר: "גרנו בשכונה יהודית עם כמה דתיים. היו מספר בתי כנסת בשכונה ובערבי חג וחג נהגתי ללכת עם אבא שלי לתפילות באחד מבתי הכנסת. היהודים הדתיים נהגו להיפגש בבתי הכנסת. אבא שלי, היות והיה מכונאי ומסגר, הוא נהג ללבוש בגדים כחולים. הילדים נהגו ללבוש בגדים פשוטים ולא מנקרי עיניים. בבית אכלנו מאכלים כמו שאוכלים היום. את מרבית התבשילים הכינו בבית ורק את המצרכים להכנת האוכל היו קונים בשוק או בחנויות שקראו להם מכולת. בשבתות ובחגים אכלו מאכלים שמשולבים עם דגים בשר ומאפים שונים וטעימים שהאמהות נהגו להכין בבית. אימא שלי מאד אהבה לקנות מצרכים וירקות בשוק בפתח תקווה, מקום שגם היום אני נוהג לנסוע אליו כדי לקנות שם דברים, ירקות ופירות, גבינות וזיתים."

גילגולו של חפץ  

החפץ הוא משחק חשיבה עשוי מצורות גאומטריות שונות כמו משולשים, ריבועים ועוד. באמצעות הצורות ותוך שימוש בכולן ניתן לבנות צורה חדשה, כמו למשל – צורת מגדל מים ועוד צורות כפי שניתן לדמיין.

המשחק יוצר במסגריה של מפעלי ים המלח (מפעלים ליצור אשלג) ליד סדום בסמוך לים המלח, הוא נוצר בתקופה שמוכרת בהסטוריה של ארץ ישראל כמאורעות תרפ"ט (שנת 1936). המשחק עשוי ממתכת אלומניום ממנה ניסרו צורות גאומטריות שונות, ובנוסף קופסת פח בצורת ריבוע, בתוכה מאוכסנות הצורות השונות החייבות להיות בצורה מדויקת על מנת שהכל ייכנס לקופסה.

סבא מספר על החפץ: "אבא שלי, סבא דוד, היה בעל בית מלאכה ועסק בתיקון מנועים ומשאבות מים להשקיית פרדסים באזור השרון והמרכז, חלק גדול מלקוחותיו היו בעלי פרדסים ערבים. בעקבות מאורעות תרפ"ט הלקוחות הערבים הפסיקו להגיע ונוצרו לו בעיות פרנסה. הוצע לאבי לעבור ולשמש כמכונאי ראשי לתחזוקה במפעלי ים המלח. הוא עבר לעבוד באזור סדום כשהמשפחה, אמי שני אחי ואחותי שהיו ילדים קטנים, נסעו והצטרפו אליו לתקופת החופשים. היות והיה לו צורך להעסיק אותם במשחקים, הוא בנה במסגריה שבמפעל את המשחק המעניין והמיוחד הזה שכל בני המשפחה לדורותיהם נהגו לשחק ולהנות ממנו.

הטסות חשובות שביצע סבא כטיס

תמונה 1

הזוית האישית

דוד הנכד המתעד: למדתי להכיר יותר טוב את משפחתי המורחבת, למדתי שסבא שלי מקפיד על דברים קטנים והוא לעולם לא דוחה דברים לרגע האחרון.

סבא אריק: דוד הוא נכד אהוב שלי, הקשר בינינו מאוד חזק, אני משוכנע ביכולות של דוד בתחומים רבים. אני מאחל לו הצלחה רבה, אבל כחלק בלתי נפרד מהצלחה ועל מנת לממשה, אני מאחל לו שיידע לפעול בסדרי עדיפות נכונים, כמו גם להקפיד על פרטים קטנים כגדולים. שימשיך להיות חבר נאמן, בן מסור להוריו ואח אוהב לאחיותיו ואחיו.

מילון

מאורעות תרפ"ט
מאורעות תרפ"ט (1929) היו סדרה של פרעות אלימות ומעשי טרור מצד ערביי ארץ ישראל נגד היישוב היהודי בארץ ישראל, שאירעו בין י"ז - כ"ג באב ה'תרפ"ט, 23 - 29 באוגוסט 1929. במאורעות נרצחו 133 יהודים ו־339 נפצעו, ויישובים וקהילות ברחבי ארץ ישראל ננטשו ונחרבו; הבולט בהם בחברון, בה אירע טבח. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”המשך להיות נאמן למשפחתך“

הקשר הרב דורי