מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ארוחת שבת אצל סבתא

סבא יונתן ואביעד - קשר רב דורי
סבא יונתן ואביעד - קשר רב דורי
ארוחה חגיגית של שבת או חג, אצל סבתא אסתר

ארוחת שבת אצל סבתא

מאת יוני ואביעד אופיר

סיפורנו מן הסתם יתאר ארוחה חגיגית של שבת או חג, אצל סבתא אסתר, הלא היא סבתי מצד אימי.

סבא יוני מספר

ההבדל בין שולחן שבת של סבתא אסתר לבין שולחן שבת של "השכנה ממול" הוא שאצל סבתא אסתר יש חי' (18) סלטים ואצל השכנה ממול יש רק סלט חי. השולחן מכוסה במפה לבנה אשר לבטח תשנה את צבעה בסוף הערב כאשר אני ואחי נעזוב את השולחן… עוד דבר מיוחד בארוחות כגון אלה זה שסבתא משתדלת מאוד להכין לכל אחד כמעט את הסלט או המנה שהוא הכי אוהב.

בשובי (יוני) מבית הכנסת, ממתינים תשעה פיות מאוד רעבים. השולחן כבר ערוך ומוכן, ועליו חלות שבת ויין לקידוש, פרחים, וכל הסלטים, ויש הרבה. אז יש סלט ירקות, וסלט חצילים וסלט תפוחי אדמה במיונז ,וסלק (ברבה) ועלי סלק, ופלפל חריף ופלפלים קלויים לא חריפים ושומר וכרוב וקולורבי וחציל במיונז וחציל עם טחינה ועוד..

ואז כל הגברים נעמדים וכיפה על ראשם ושרים את הקידוש בלחן מרוקאי שגם אנחנו הילדים למדנו לשיר. מיד לאחר הקידוש, ולאחר שכולם טעמו ממנו, נוטלים ידיים וכולם חוזרים למקומם בשולחן ואז עורכים את "המוציא". מיד לאחריו ולאחר שכולם טעמו מה"מוציא" אפשר להתחיל לאכול מהסלטים, בלי הגזמה כדי להשיר מקום לכל המנות אותן הכינה סבתי האהובה.

ערב זה התחיל עם תבשיל דגים עם חומוס. זו למשל, מנה ראשונה בהרבה ערים במרוקו. לאחר פינוי הצלחות, יגיע תור הבשר לסוגיו והתוספות אבא אוהב שניצל, אז יקבל שניצל! אני אוהב קציצות בשר אז אני אקבל קציצות בשר ותפוחי אדמה בתנור! אבישי (דוד שלי) אוהב קבב ופרגיות יקבל קבב ופרגיות בתוספת אורז! וכול האחרים אשר אין להם העדפות מיוחדות יטעמו מהכל. למיטיבי לסת מחכה עוד מרק. לא עוזבים את השולחן וזה הזמן לפטפט ולשוחח על כל נושא שעולה לנו בראש. כולנו עוזרים לפנות את השולחן כדי שתוגש מנה אחרונה: עוגת שוקולד עם גלידה פרווה, סלט פירות או עוגת תפוזים עם תה. ברור שהקטנים יקבלו הפתעה בשלב הזה כי בטח התנהגו למופת בזמן הארוחה. הארוחות המשפחתיות שלנו הן חלק בלתי נפרד מהווי משפחתנו, מלכדות, מאחדות ומאפשרות לנו ליהנות ולשמור על הצביון המשפחתי שלנו….

קצת על עצמנו – סבא יונתן ואביעד

סבא יונתן חמו

ובכן אני, חמו יונתן (יוני) יליד העיר פס (Fez) שבמרוקו. עליתי ארצה עם עלית הנוער יחד עם אחותי קטי הצעירה ממני בשנה, בהיותי בגיל 16 וחצי בשנת 1968.(מביא אותנו למסקנה המתמטית, שבכותבי שורות אלה אני כבר בגיל 63 –עד מאה ועשרים)

למדתי בפנימייה של עלית הנוער-כפר הנוער הדתי שבכפר חסידים, כיתות יא ויב' ולאחר בחינות הבגרות, בחודש אוגוסט 1970 והתגייסתי לצה"ל ושירתתי 3 שנים בחיל השריון. בסמוך מאוד לתום שרותי הצבאי, פרצה מלחמת יום כיפור אליה גויסתי ושירתי עוד כ-3 חודשים במילואים בסיני וגם מעברה השני של תעלת סואץ.

אנחנו 6 אחים ואחיות: 3 בנות ושלושה בנים, אני הרביעי בסדרה. משפחה חמה ומאוחדת, מחבקת ותומכת. הרבה זמן, גם לאחר שכל הילדים גדלו וחלקם היו כבר נשואים המשכנו לעשות שבתות אצל אימי כל האחים והאחיות.

למותר לציין כי כל הסעודות הוכנו ע"י אימי שלא הייתה מוכנה לקבל עזרה לא מבנותיה ולא מכלותיה ככה זה! מין אישה מרוקאית שסומכת רק על עצמה בהכנת המאכלים כי חושבת שהיא ורק היא יכולה להגיע לתוצאות המקוות והמיוחלות לשביעות חייכם של כל המוזמנים.

המאכלים שנהגנו לאכול במרוקו ממשיכים עד היום לככב במטבח של המשפחות של כל האחים עם כמה עדכונים ישראליים של פסט פוד ושניצל וצ'יפס…. השבתות והחגים ממשיכים להיות מאוד דומים לאלה שעברנו בבית אימי..מאכלים מיוחדים וייחודיים של החגים לפי מסורת אבות אבותי.

את החוויה הזו אנו מנסים להחיות אצל ילדינו ונכדינו כי לדעתי זה אחד הדבקים החזקים ביותר לגיבוש ה המשפחה: מפגשים תכופים, שיחות, דיבורים, קשר יום יומי. זו דרכנו להעביר את המסורת ולשמרה.

אביעד אופיר

אני תלמיד כיתה ד' בבית ספר נעורים שבקריית ביאליק, תושב קריית ביאליק, גדל הלכה למעשה על ברכי. אנו מבלים שעות רבות יחדיו, בבילויים משותפים בשעות אחה"צ, שבתות ביתיות משפחתיות, אני נהנה להתלוות אליו לטיולים ופעילויות והשנה השתתפנו ונהנינו יחד בפעילות ה"קשר הרב דורי" בבית הספר. כך שאנחנו מאוד דומים בטעמינו, ואוהבים פחות או יותר את אותם דברים. מאוד נהנים לאכול ביחד. אבל אני לא הולך לפרט פה מתכונים של תבשיל זה או אחר שהסבתא מכינה . בקיצור רב ושאנחנו מאוד אוהבים, אלא מנה פשוטה ואהובה שאני מכין לארוחת ערב כשסבתא לא נמצאת: עוף עם תפוחי אדמה בתנור:

המתכון שלנו: כרעיים עוף כמניין הסועדים. 4-5 תפוא"ד חתוכים לפרוסות או לרבעים. בטטה אחת חתוכה (לאוהבים) בצל פרוס גס.

שוטפים טוב טוב את העוף במים ושמים במסננת. שוטפים את התפוא"ד ושמים במסננת. לאחר שהגירו כל המים, מרצפים את התבנית בתפוא"ד בבטטה ובבצל. מניחים את הכרעיים מעליהם. מערבבים בשליש כוס שמן זית קוביית שום וקובית פטרוזיליה וקוביית בצל עד לקבלת תמיסה סמיכה ובה מורחים את העוף (ואם נשאר עוד מפזרים על התפוא"ד שבתבנית ומכניסים לתנור שחומם ל 180 מעלות לחצי שעה. לאחר מכן להוציא מהתנור ולהשקות את העוף ולפזר בכל התבנית רוטב קנור בטעם שום ועשבי תיבול ולכסות את התבנית ברדיד אלומיניום (לברברים שבינינו, שלא מקשיבים לאלה שאומרים שזה לא טוב כל האלומיניום הזה…) ולהחזיר לתנור לאפיה כשעה ורבע.. מוציאים ומוודאים שתפוחי האדמה רכים, מעבירים את התנור למצב של גריל ומחזירים את התבנית לתנור להשחמה (בלי הנייר אלומיניום, כן!), כ-15 דק' לכל צד.

בתאבון !!

משוב על תכנית הקשר הרב דורי

חשוב שתדעו…. את סיפורנו כתבנו לאחר שהשתתפנו ונהנינו יחדיו בשיעורי ה"הקשר הרב דורי" בבית הספר, למדנו לעבוד ולכתוב מסמכים, למדנו לפתוח ולתפעל תיבת דואר אלקטרוני ודרכה להשתמש בתכנות בעזרתן שמרנו והעברנו את המסמכים בינינו ובין שרית המורה, תכנות ה-google docs ו – google drive. זו הייתה בשבילנו חוויה כיפית ומהנה.

העשרה

כפר חסידים: "כפר חסידים הוא מושב בעמק זבולון ליד קריית אתא בתחומי מועצה אזורית זבולון. בסמוך ליישוב הוקם ב-1937 כפר נוער דתי הנושא את אותו שם. באלול תשס"ג הוקמה בתוך כפר הנוער הדתי בכפר חסידים, ישיבת נחלת ישראל שבראשה עומד הרב שניאור קץ. הישיבה הפיחה רוח חדשה במקום ומנתה כ-180 תלמידים. בשנת תשע"ג הוצאה ישיבת נחלת ישראל על ידי גורמים בקיבוץ הדתי, והעתיקה את מקומה למגדל העמק."

תשע"ה – 2015

מילון

כפר חסידים
כפר חסידים הוא מושב בעמק זבולון ליד קריית אתא בתחומי מועצה אזורית זבולון. בסמוך ליישוב הוקם ב-1937 כפר נוער דתי הנושא את אותו שם. באלול תשס"ג הוקמה בתוך כפר הנוער הדתי בכפר חסידים, ישיבת נחלת ישראל שבראשה עומד הרב שניאור קץ. הישיבה הפיחה רוח חדשה במקום ומנתה כ-180 תלמידים. בשנת תשע"ג הוצאה ישיבת נחלת ישראל על ידי גורמים בקיבוץ הדתי, והעתיקה את מקומה למגדל העמק.

ציטוטים

”אצל סבתא אסתר יש חי' (18) סלטים ואצל השכנה ממול יש רק סלט חי“

הקשר הרב דורי