מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אקונומיה בתקופת הצנע

רחל לוי ושיר סעדון
רחל לוי
מהו תפקידה של האקונומית בקיבוץ?

רחל הינה אישה ססגונית ושנונה, ילידת 1934 בת 87, המתגוררת בקיבוץ נחל עוז שבעוטף עזה. רחל גדלה ביישוב קריית חיים שבצפון ומיד לאחר סיום התיכון הצטרפה לגרעין הנחל אשר במסגרתו נקראה להקים את היאחזות הנחל הראשונה, הלוא הוא קיבוץ נחל עוז. לרחל שלושה בנים: נתי, גיא ואיתי, ושישה נכדים. רחל אוהבת ספרות, שירה ואומנות על כל סוגיה.

אקונומיה בתקופת הצנע – מהו תפקידה של האקונומית?

בעבר האקונומים של הקיבוץ, היו מופקדים על תכנון הארוחות, בחירת ורכישת המזונות לבישול, ניהול מלאי המזון והתקציב וכדומה. תפקיד האקונום ברוב הקיבוצים היה מרכזי ובעל השפעה רבה.

מכאן נובעת החשיבות הרבה של רחל כאשר תפקדה כאקונומית בתקופת הצנע. במהלך תקופה זו הממשלה הטילה הגבלות על רכישת מזון ומוצרים בסיסיים. בגלל הבנייה והעבודה המסיבית של חברי הקיבוץ רחל השתדלה לספק בארוחות הצהריים מנה בשרית לצד תוספת. לאחר תקופה מסוימת בה המצב הכלכלי התדרדר, רחל הבינה כי התקציב של הקיבוץ הולך ואוזל, ושעליה לצמצם בהוצאות המזון של הקיבוץ. רחל הבינה כי אין בידה לשלם עבור מנת בשר/ עוף לכל ארוחת צהריים על אף החשיבות והצורך העז באותה תקופה. רחל הייתה על סף ייאוש ומאוד חששה מהתגובות של חבריה לקיבוץ כשיגלו שאין בשר לארוחת צהריים…. יום אחד הגיע בחור מאחד היישובים הסמוכים והציע לה לרכוש בשר גמלים לארוחות הצהריים בקיבוץ. תחילה רחל הייתה מזועזעת ולא הסכימה בשום תוקף, אבל לאחר מחשבה היא הבינה למעשה שחברי הקיבוץ  לא ידעו שמדובר בבשר גמלים אם היא לא תספר להם. רחל החליטה לספר למבשלות שמדובר בבשר בקר ישן. אף אחד מחברי הקיבוץ לא הרים גבה לגבי הנראות או הטעם של הבשר, וכך במשך תקופה ארוכה כל חברי נחל עוז אכלו בכל ארוחת צהריים בשר גמלים, כשהיחידה שיודעת על כך היא רחל.

לקראת סיום תפקידה  כאקונומית רחל הייתה צריכה לספר על כך לאקונום המחליף. הייתה סערה גדולה כאשר סודה התגלה, אך היום כל חברי נחל עוז מכירים את הסיפור ומתבדחים עליו.

הזוית האישית

שיר: בתור נערה שגדלה בעיר נחשפתי באופן מצומצם לסיפורים על התנועה הקיבוצית. החוויות והסיפורים שרחל שיתפה אותי בהם היו מרתקים ומעוררי השראה, חלקם נשמעו כאילו נלקחו מחלק אחר של ההיסטוריה. הנחישות, הצניעות והציונות שאפיינה את חברי קיבוץ "נחל עוז" בכלל ואת רחל בפרט מעוררי השתאות והערכה עמוקה. תקופת הצנע הייתה תקופה רצופת אתגרים ומשברים ונראה שתפקידה של רחל כאקונומית באותה העת היה חשוב ובכך היא תרמה לקיבוץ רבות באותה העת.

מילון

אקונומיה
האקונומים של הקיבוץ, היו מופקדים על תכנון הארוחות, בחירת ורכישת המזונות לבישול, ניהול מלאי המזון והתקציב וכדומה. תפקיד האקונום ברוב הקיבוצים היה מרכזי ובעל השפעה רבה.

תקופת הצנע
מדיניות הקיצוב הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע (ביטוי הבא לתאר תקופת צמצום במזון. בישראל, פעמים רבות משתמשי הכינוי מתכוונים רק לתקופה עד תחילת המדיניות הכלכלית החדשה). את החידוש צֶנַע (ואת הפועל צִנַּע) טבע המילונאי ראובן אלקלעי ב-1939, בהיותו מתרגם שעבד בשירות השלטונות.

נחל עוז
היישוב הוקם ב-26 ביולי 1951 כהיאחזות הנח"ל הראשונה בישראל, בשם "נחלאים א' - מול עזה", על אדמות קיבוץ בארות יצחק הישן, שתושביו העדיפו לעזוב אותו לאחר קרב הבלימה והגבורה שלהם מול הצבא המצרי במלחמת העצמאות. בשנת 1953 אוזרח על ידי גרעין נח"ל של התנועה המאוחדת כקיבוץ במסגרת איחוד הקבוצות והקיבוצים ושמו נגזר משם ההיאחזות.

ציטוטים

”רחל הבינה כי התקציב של הקיבוץ הולך ואוזל, ושעליה לצמצם בהוצאות המזון של הקיבוץ.“

הקשר הרב דורי