מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא אסתר מלכה חמוי ותשובתה לעורכי הדין

הנכד נועם וסבתא אסתר
סבתא שלי
סבתא היא אישה קטנה וחכמה

שמי נועם חמוי, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד סיפור מחיי סבתי, אסתר מלכה מחוי. סבתא אסתר לבית כהן נולדה בשנת 1944 בירושלים, ישראל.

סיפור מחיי סבתא וסבא

כך סבתא סיפרה לי: "לפני כ-30 שנה בעלי פתח סופרמרקט גדול בתלפיות, והיו אנשים מתחרים שלא יכלו לראות שהוא מצליח בעסק שלו וניסו להפיל אותו. מכך נוצרו בעיות וחובות גדולים, עד שלבסוף הגיעו לכונס נכסים, הם עיקלו את הבית, את הסופר ואת כל מה שהיה לו.

באחד הדיונים עם כונס הנכסים ועם כ-20 נושים מהגדולים ביותר ועם עורכי דינם (מדובר היה בחברות גדולות) ועם נציגי הבנקים, ואז עורכת דין אמרה שסבתא לא תשתף בחלקה לנושים.

קמתי ושאלתי את כבוד יושב הראש האם אני יכולה לענות לעורכת הדין, והוא אמר: "בטח, כי היא תובעת אותך".  שאלתי: "היא תובעת אותי?" ראיתי שעורכי הדין לא מגנים עליי. קמתי שוב ושאלתי: "כבוד יושב הראש, למה כשפתחתי לבעלי (לסבא) חשבון בבנק שלה – מה זאת אומרת – יש לי חובות אבל אין לי זכויות?" וישבתי.

כונס הנכסים צחק מהניסוח שלי, מזה שאמרתי "בבנק שלה", כאילו זה הבנק של עורכת הדין ולא גוף רשמי. הוא רמז לעורכת הדין בתנועת יד מזלזלת, כאילו אומר – 'תעני לה'. אבל היא לא יכלה לענות לי, כי אני לא חתומה  ולא חייבת דבר לאנשים שבעלי עבד איתם.

מאותה נקודה והלאה בדיון, כל עורכי הדין הגדולים לא פצו את פיהם, כי אין להם אפשרות לתבוע אותי. הם רק לא הבינו מאיפה האישה הקטנה כל כך חכמה..

אחרי מאמצים גדולים ביטלו את התביעה  והכל חזר לקדמותו."

הזוית האישית

נועם הנכד המתעד: היה לי ולסבתא שלי ממש כיף לעשות את התיעוד. ההשתתפות בתכנית הייתה חויה מהנה מאוד עבור שנינו.

מילון

כינוס נכסים
כינוס נכסים הוא הליך משפטי הכולל תפיסת נכס ושליטה בו, כך שניתן יהיה להיפרע ממנו. בדרך כלל, הוא נפתח במצב בו נושה זכאי, בתיווך כונס הנכסים, לממש רכוש של אדם פרטי, קבוצת אנשים או חברה, ששועבד כבטוחה על חובות שלא שולמו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”עורכי הדין לא הבינו מאיפה האישה הקטנה כל כך חכמה..“

הקשר הרב דורי