מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אסתר טובי בתקופת ילדותה בכפר סבא

אנחנו בתהליך העבודה
בתהליך העבודה האישי...
זיכרונות ממלחמות ישראל

נולדתי בשנת 1951וגדלתי בכפר סבא בשכונת גאולים.
 
בילדותינו, לא היו לנו את כל חוויות המשחקים שחקנו בחצרות, בנינו מכל מיני שאריות משחקים לדוגמה: בובה. היינו לוקחים משיח קוצני את הפרח בצבע סגול ואת הקוצים היינו עושים בתור רגליים וידיים, והפרח היה בתור ראש או ממקלות בצורת צלב והיינו מלבישים את זה בכל מיני בדים. את הפרות והירקות גידלנו בגינה.
 
בחגים היו מתארגנות כל השכנות ומכינות מאכלים שאופים אותם בטבון, השכנות היו קמות בשעות הבוקר המוקדמות  כדי שיספיקו לאפות ולהגיע לארוחה בזמן. בבית הספר היסודי, היינו הולכים בקבוצות לבית הספר ובפורים, היינו תופרים את התחפושות לבד.
 
בתיכון למדתי בבית ספר את מקצוע האופנה ובשביל לממן את הבדים עבדתי בלילות בבית אריזה לפרי הדר וכך ממנתי לעצמי את חומרי הלימודים. חלומי היה ללמוד נהיגה, וחלמתי לעבוד בתפירה. ממשתי את שני חלומותיי, לאחר נישואי למדתי נהיגה ועבדתי בבית בתפירה של תחפושות ובגדים ואפשר להגיד שחלומי התגשם. בניתי חיים לעצמי
 
זיכרונות ממלחמות ישראל
מתקופת מלחמת סיני, אני זוכרת, שלא היו מקלטים והיינו צריכים לחפור שוחות ובאחת הפעמים כשיצאנו מהשוחה, האדמה התמוטטה. מתקופת מלחמת ששת הימים, אני זוכרת את האזעקה הראשונה שתפסה אותנו בתיכון. עבר מטוס ערקי לכיוון נתניה היו בנות שנכנסו להיסטריה, עד למצב שהן היכו את עצמן. אני בתור נערה ראיתי את "המחזה" הזה ופרצתי בצחוק. במקום להסתתר רצתי לחלון לראות את המטוס.
 
החיילים יושבים בכותל. בבית, במקום להיכנס לשוחות היינו יוצאים לראות את הירי שירו מקלקיליה לכיוון תל-אביב. אחרי כבוש קלקליה היינו הולכים בשבת לראות את המקום שממנו ירו לכיוון תל-אביב. ראינו משם איך משתקפת תל-אביב, מקלקיליה אפילו ראינו את מגדל כל בו שלום. המלחמה הייתה שישה ימים וזאת אפשר להבין משמה. מראות החיילים שלנו תמיד היו מרגשות, פינקו אותם בחטיפים ופרחים. רוב המלחמה הייתה בגבול עם מצרים, ירדן וסוריה. 
 
תקופת מלחמת יום כיפורים: היינו בבית הכנסת והאזעקה תפסה אותנו במוצאי יום כיפור. גיסי גויס להילחם במצרים ושם נפל בתעלת סואץ'. בשנת 1992, העירקים החליטו לתקוף את ישראל בטילים כימים וכשהיינו צריכים לאטום חדר מסוים בבית, כמה שפחות קירות שיהיו חיצוניים בניילון. כשהייתה נשמעת אזעקה, היינו נכנסים לחדר  וכשנשמע אזעקת ההרגעה היינו יוצאים. מלחמת יום הכיפורים לעומת מלחמת ששת הימים נמשכה המון זמן.
כיום אני סבתא לעשרה נכדים. אני כיום בפנסיה מנצלת את זמני ללמוד אנגלית ומחשבים ומוצאת זמן לבלות עם הנכדים.
העשרה
מלחמת ששת הימים: "הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר – ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.
המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת המתנה מתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה. במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. השטח הכולל שנכבש גדול פי שלושה משטחה של מדינת ישראל לפני המלחמה.
מלחמת יום הכיפורים: "פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפה של צבאות סוריה ומצרים על ישראל, ונמשכה עד ל-24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד ה-26 באוקטובר בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן.‏[4]
ייזום המלחמה על ידי מדינות ערב הפתיע את אגף המודיעין של צה"ל, שלאחר הניצחון הגדול במלחמת ששת הימים ב-1967 לא צפה את פתיחתה, ולא את עוצמת המתקפה ומאפייני הלוחמה של צבאות ערב. עם זאת, עד סוף המלחמה הצליח צה"ל להפוך את הגלגל, להתאושש מההלם הראשוני ולנצח במלחמה".
תשע"ה

מילון

מלחמת ששת הימים
הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967 (כ"ו באייר - ב' בסיוון ה'תשכ"ז), בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה. המלחמה החלה במכה מקדימה ישראלית על חיל האוויר המצרי, לאחר תקופת המתנה מתוחה, שבה נעשו ניסיונות להימנע ממלחמה. במהלך המלחמה כבשה מדינת ישראל שטחים נרחבים בסיני, רצועת עזה, רמת הגולן, יהודה ושומרון ומזרח ירושלים. השטח הכולל שנכבש גדול פי שלושה משטחה של מדינת ישראל לפני המלחמה.

מלחמת יום הכיפורים
פרצה ביום הכיפורים ה'תשל"ד, 6 באוקטובר 1973, בהתקפה של צבאות סוריה ומצרים על ישראל, ונמשכה עד ל-24 באוקטובר 1973, יום כניסת הפסקת האש לתוקף. חילופי אש נמשכו עד ה-26 באוקטובר בחזית המצרית בחצי האי סיני ועד 1974 בחזית הסורית ברמת הגולן.‏[4] ייזום המלחמה על ידי מדינות ערב הפתיע את אגף המודיעין של צה"ל, שלאחר הניצחון הגדול במלחמת ששת הימים ב-1967 לא צפה את פתיחתה, ולא את עוצמת המתקפה ומאפייני הלוחמה של צבאות ערב. עם זאת, עד סוף המלחמה הצליח צה"ל להפוך את הגלגל, להתאושש מההלם הראשוני ולנצח במלחמה

שוחות
בורות

ציטוטים

”למדתי ונהניתי המון....“

הקשר הרב דורי