מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אסון בית המכס העליון – מלחמת ששת הימים

פעילות זוגית במסגרת התכנית (אילוסטרציה)
מעלים סיפורים אל מאגר המורשת ביחד (אילוסטרציה)
כיצד ניצלו חייו של סבא אברהם

שמי איתמר, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד סיפור מחייו של סבא שלי, אברהם מנחם, ומעלה אותו אל מאגר המורשת של התכנית במוזיאון אנו. הסיפור אותו נתעד, עוסק במקרה בו סבא אברהם ניצל מפיצוץ בונקר תחמושת סמוך לבית המכס העליון ברמת הגולן ב-15.6.1967.

סבא אברהם נולד להורים יעקב ושמחה בתאריך 11.9.1948 בער מוסול שבעיראק. הוא נולדת למשפחה בה היו עוד תשעה אחים. הוא עלה לארץ בשנת 1951.

כיצד ניצלו חייו של סבא אברהם מפיצוץ בבית המכס

סבא אברהם מספר: "לאחר סיום מלחמת ששת הימים, קיבלנו משימה לבצע סריקות באזור בית המכס העליון בתאריך 15.6.1967. "בית המכס העליון הוא מבנה היסטורי ברמת הגולן, השוכן מצפון לצומת בית המכס בה נפגשים כביש 91 וכביש 888. בית המכס העליון הוקם בשנות ה-20 של המאה ה-20 בידי שלטונות המנדט הצרפתי בסוריה ובלבנון, סמוך לגבול עם שטח המנדט הבריטי בארץ ישראל. המתחם שכן על כביש חיפה-דמשק, כשני קילומטרים ממזרח לגשר בנות יעקב שעל נהר הירדן.

במלחמת ששת הימים הופצץ המקום על ידי חיל האוויר ולאחר מכן נכבש בידי צה"ל. ב-15 ביוני 1967 אירע באזור אסון בית המכס העליון, כאשר לוחמי גדוד 13 של חטיבת גולני נשלחו למקום כדי לאסוף נשק ותחמושת ממוצבים סורים נטושים. בפיצוץ שאירע בבונקר כ-100 מטרים מדרום למבנה נספו 11 לוחמים. תשעה מהם נקברו בקבר אחים בנהריה, ופרטי האירוע מעולם לא הוסברו במלואם למשפחות.

פירוט האירוע: ב-15 ביוני בשעות הבוקר נשלחו לוחמי הפלוגה לאסוף נשק ותחמושת מהמוצבים שנטש הצבא הסורי באזור בית המכס העליון. אזור זה, על מערך המוצבים והבונקרים שלו, נכבש ב-9 ביוני על ידי גדוד 32 של חטמ"ר 3. לפלוגה לא נלוו כוחות הנדסה ולא ניתנו הנחיות לגבי הטיפול בתחמושת. כוח של 11 לוחמים נכנס לתוך בונקר תת-קרקעי מדרום לבית המכס העליון. לאחר שהחיילים עבדו זמן מה בבונקר, יצא ממנו מ"כ ודיווח על מוקשים שנמצאו בו, וביקש סיוע ממפקד הפלוגה. עם חזרתו לבונקר אירע הפיצוץ. כל החיילים ששהו בבונקר נהרגו. שרידי הגופות שנמצאו בשטח נאספו על ידי חיילי הפלוגה והוכנסו לשמיכה צבאית אחת שנשלחה לחדר המתים של בית החולים רמב"ם בחיפה." (ויקיפדיה)

סבא ממשיך לספר: "הסמ"פ היה מפקד הכוח והוא חילק אותנו לכיתות של 11 חיילים בכל כיתה, אני הייתי עם הכיתה שליד בית המכס שמנתה 12 חיילים, באחת הכיתות היו עשרה חיילים. הסמ"פ קרא לי ברגע האחרון להצטרף לכיתה עם עשרת החיילים, וכמובן אני ביצעתי את הפקודה. בדרכי לכיתה הלכתי 100 מטר בערך, בדרך לכיתה שמענו פיצוץ אדיר מהמקום בו הייתי עם הכיתה הראשונה שהיו בה-12 חיילים. רצנו למקום הפיצוץ ולא מצאנו שום שריד מהחיילים שהייתי איתם, הם התפוצצו לחתיכות!

הסיבה לכך הייתה, שבכניסה של הבונקר הממולכד היו מוקשים, פצצות ומטעני חבלה. מפקד הכיתה היה הראשון שנכנס והוא דרך על מוקש, כל הבונקר התפוצץ וכל 11 החיילים נהרגו.

כמובן שהיינו בהלם וטראומה, במיוחד אני – בגלל שהעבירו אותי ברגע האחרון מהם. התאוששנו מהאסון, אספנו את חלקי גופם בשקים ולא היה ניתן לזהות תשעה מהם, את השניים האחרים זיהו. למחרת קברו את תשעת החיילים שלא היה ניתן לזהות בקבר אחים בנהריה ואת השניים שזיהו קברו בירושלים. כמובן שזה מצער ומלווה אותי כל החיים."

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר מעניינות בפרסם חנה כרכור, התשפ"ב 2022, בהחיית המורה המובילה טלי ליפז.

מילון

מוסול
מוֹסוּל (בערבית: الموصل) היא העיר השנייה בגודלה בעיראק ובירת מחוז נינוה בצפון-מערב המדינה. העיר משתרעת על שטח של 180 קילומטרים רבועים על שני עברי נהר החידקל ובה חמישה גשרים המחברים בין שני עבריו כ-353 קילומטרים צפון-מערבית לבירה בגדאד. נכון ל-1 ביולי 2018 אוכלוסיית העיר מונה 1,361,819 בני אדם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הסמ"פ קרא לי ברגע האחרון להצטרף לכיתה עם עשרת החיילים, וכמובן אני ביצעתי את הפקודה. בדרכי לכיתה הלכתי 100 מטר בערך, ואז שמענו פיצוץ אדיר“

הקשר הרב דורי