מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אני רוצה להיות מהנדס מכונות – סבא אלי לוי

מיכאל, סבא אלי ואחיו הגדול של מיכאל
סבא אלי וחברים בצעירותו
סבא אלי מגשים את חלומותיו

שמי מיכאל, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בה השתתפתי השנה, נפגשתי עם סבא אלי וסבתא ויקי ואני מתעד כאן את סיפור חייהם. תכנית הקשר הרב דורי היא תוכנית שמטרתה לחבר בין הדור הצעיר לדור הסבים והסבתות שלנו. בסופם של המפגשים שהיו בבית החינוך שלנו, נסענו לבקר במוזיאון "אנו".

וכך סיפר סבי, אלי לוי: "שמי אלי לוי, נולדתי בלבנון בעיר ביירות בשנת 1942 ועליתי לארץ בגיל 17, בשנת 1959. שנתיים קודם, שתי אחיותיי עלו וגרו אצל הסבתא שלנו בתל אביב ושאר המשפחה הגיעה לארץ ביחד בשנת 1959, אז כולם גרו באותה דירה. יש לי שלוש אחיות ואח. אני הבכור אחרי סוזי, דוד, פרידה ושולה.

אני ומשפחתי גרנו בלבנון בשכונה יהודית ליד הים, ולכן את רוב ילדותי ביליתי בים – בשחייה או בצלילה, כדי לאסוף ספוגים בים, או בדיג. ביליתי בעולם המשחקים שהיה על חוף הים. רוב חבריי היו יהודים ואני סיימתי את חטיבת הביניים בבית ספר יהודי בשם "אליאנס" ובארץ למדתי ב"כל ישראל חברים", בקיצור כי"ח, שם למדתי ארבע שפות, כולל עברית. אחר כך עברתי לתיכון צרפתי שם קיבלתי תעודות בגרות גם מצרפת וגם מלבנון. אהבתי ללמוד מתמטיקה ומדעים, ומגיל צעיר כששאלו אותי מה אני רוצה להיות כשאהיה גדול, אמרתי: מהנדס מכונות.

אחרי סיום חטיבת הביניים התקבלתי לבית ספר תיכון צרפתי בביירות בשם (Lycee Francais (MLF. סיימתי בהצלחה את בחינות הבגרות בצרפתית ובערבית וקיבלתי תעודה מלבנון ומצרפת. הגעתי ארצה והיה לי חשוב ללמוד בטכניון. הגשתי את התעודות, הצלחתי בבחינות הכניסה, ועוד באותה שנה בה עליתי התחלתי לימודי הנדסה אווירונאוטית. אחרי סיום הלימודים, בשנת 1963, במסגרת העתודה, התגייסתי לחיל האוויר. כך הגשמתי את חלומי: להיות מהנדס. המשכתי בשירות קבע בחיל האוויר, הייתי מפקד בסיס בדרגת אלוף משנה.

חלום נוסף שלי היה להמשיך ללמוד לתואר דוקטור בהנדסה אווירונאוטית, אך לאחר סיום תואר שני, ולמרות שהתקבלתי ללימודי תואר שלישי בארה"ב במסגרת הצבא, חלום זה לא התגשם כיוון שהרמטכ"ל סירב באותה שנה לשלוח קצינים ללימודי דוקטורט. עקב זאת, החלטתי להשתחרר מהצבא ולצאת לגמלאות. נסעתי עם המשפחה לארה"ב לסן דייגו, שם עבדתי בחברה לתקשורת דרך לוויין. עם חזרתי ארצה, ב-1985, הקמתי חברה שעסקה באותו תחום, "לינקום טלקום", שקיימת עד היום. בימים אלה הבן שלי, אבא של מיכאל, מנהל את החברה.

חלום נוסף היה ללמוד היסטוריה ותרבות צרפת, את החלום הזה אני מגשים כעת – אני לומד באוניברסיטת תל אביב, ולאחרונה סיימתי בהצטיינות לימודי תואר שני בתרבות צרפת והיסטוריה, ועכשיו אני מתכוון להמשיך לדוקטורט.

הזוית האישית

מיכאל הנכד המתעד: היה לי מאוד מעניין לעבוד בתכנית הקשר הרב דורי, למדתי הרבה על סבא ועל סבתא.

מילון

ביירות
בֵּיירוּת (בערבית: بيروت) היא בירת לבנון והגדולה שבעריה. מספר תושבי העיר רבתי, כולל הפרברים, עומד על כשני מיליון נפש ושטחה כ-20 קמ"ר, ובצירוף הפרברים - כ-67 קמ"ר. העיר שוכנת לחופי הים התיכון על חצי אי, וממזרח לה הרי הלבנון. בעבר הייתה עיר נמל מפורסמת ועד שנות ה-70 מרכז תרבותי ופיננסי של המזרח התיכון. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אם עובדים קשה מצליחים“

הקשר הרב דורי