מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אני ילדת מלחמה

ניצן וסבתא לאה דיאמנט בתכנית, 2008
תמונה בין הבודדות מילדותי בפולין
סיפורה של לאה שטילר בדרכה כתינוקת בפולין , עלייתה לישראל ובניית משפחתה בארץ

ניצן אנגלרד השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתה לאה דיאמנט. הן השתתפו בתכנית שהתקיימה במרכז לתלמידים מחוננים, ידיד במכללה האקדמית "תלפיות" בתל אביב. ניצן תעדה את סיפורה של סבתה, סיפור תועד ופורסם בספר "ממעיין חיינו" בעריכתם של המורה מוביל התכנית דוד וצלר ומנהלת המרכז יהודית גדנקן.

סבתא לאה דיאמנט מספרת לניצן

"נולדתי בבית עם מיילדת באותה תקופה רוב הנשים ילדו בבית כשהאשה נתקפה צירים רצו לקרוא למיילדת (כמובן שלא היה טלפון). אני ילדת מלחמה, מדובר במלחמת העולם השנייה, כשהייתי בת שנתיים פרצה המלחמה. אני לא ממש זוכרת הרבה מהתקופה שהייתי בת שנתיים, כל מה שאני יודעת זה ממה שסיפרה לי אמא שלי כשעזבנו את הבית. זה לא היה מתוך רצון.

קברו של הרבי אלימלך בעיר ליז'נסק

בהתחלה נכנסו הגרמנים לעיר שלנו (העיר שלנו שמה ליז'נסק והיא מפורסמת בגלל שגר בה רבי מפורסם, רבי אלימלך מליז'נסק. בעיירה היה הקבר שלו והחסידים עלו לקבר שלו מהרבה מקומות, זה נמשך עד היום, למרות שכבר אין יהודים בליז'נסק, יש שם גויה ששומרת על הקבר ועולים לשם יהודים מכל קצוות תבל. מצאנו באינטרנט תיאור טיול שעשו ישראלים שנסעו לקבר של רבי אלימלך מליז'נסק והתרגשנו מהתיאור שלהם, מסיפורי החסידים ומהשירה המשותפת ומצאנו קטע מתפילה של רבי אלימלך מליז'נסק שהתאימה בדיוק לפעילות שלנו

"….ותצילנו מקנאת איש ברעהו ולא תעלה קנאת אדם על ליבינו ולא קנאתנו על אחרים. אדרבה, תן בליבנו שנראה כל אחד מעלת חברינו ולא חסרונם ושנדבר כל אחד עם חברו בדרך הישר והרצוי לפניך… אמן כן יהי רצון.…"

תלמידות בית הספר העברי "תרבות" – סיום כתה ד' בפולין

תמונה 1

אמא שלי ז"ל השפיעה עלי מאוד וביקשה שלא אחזור לפולין לדבריה: "למה לנסוע לאנטישמים האלו". היו הזדמנויות שונות לנסוע לפולין אבל היה לי מחסום, לפעמים אני חושבת שאולי אסע פעם עם הנכדים שלי לטיול שורשים….

לאה שטילר ובת הדודה פסי, 1952 (בישראל)

תמונה 2

לאה בסיום בית ספר תיכון צייטלין

תמונה 3

סיפורה המלא של לא שטילר בספר התיעוד "ממעיין חיינו".

הזוית האישית

ניצן אנגלרד השתתפה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתה לא דיאמנט. הן השתתפו בתכנית שהתקיימה במרכז לתלמידים מחוננים, ידיד במכללה האקדמית "תלפיות" בתל אביב בשנת תשס"ח, 2008. ניצן תעדה את סיפורה של סבתה, סיפור תועד ופורסם בספר "ממעיין חיינו" בעריכתם של המורה מוביל התכנית דוד וצלר ומנהלת המרכז יהודית גדנקן.

מילון

ליז'נסק
ליז'נסק ביידיש: ליזשענסק; בפולנית: Wolne Królewskie Miasto Leżajsk, היא עיירה בדרום-מזרח פולין ובה 14,127 תושבים (2008). ב-1765, תקופתו של ר' אלימלך, היו בעיירה כ-1,000 משלמי מס גולגולת (כ-2,000 נפש). בתקופתו של ר' אלימלך מליז'נסק הפכה העיר למרכז רוחני יהודי. יהודים הגיעו למקום לשם דיונים דתיים. ויקיפדיה

רבי אלימלך וייסבלום מלִיזֶ'נְסְק
רבי אלימלך וייסבלום מלִיזֶ'נְסְק (ה'תע"ז – כ"א באדר ה'תקמ"ז; 1717 – 1787) היה אדמו"ר בדור השלישי לחסידות. מתלמידיו הבולטים של המגיד ממעזריטש, הראשון בין מבססי התנועה בפולין רבתי ומחשובי הוגיה בכלל. מחבר הספר "נועם אלימלך", אחד משלושת החיבורים המרכזיים של החסידות המוקדמת, בו העלה תרומה חשובה לניסוח אידאל הצדיק. ויקיפדיה

ציטוטים

”אני ילדת מלחמה“

הקשר הרב דורי