מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אני יוסף הבן האהוב חוזר לבית הכנסת בבית התפוצות

יוסף עובד עם מיקי בקשר רב דורי
עם אשתי ובני הבכור
מדוע קראו לי יוסף?

מדוע קראו לי יוסף?

נולדתי במרוקו בעיר פס בתאריך 26.12.1936, בבית חולים במרוקו. יש לי אח אחד צעיר ממני בשנה וחצי. כשיצאתי מבית היולדות ההורים חיפשו שם מהתנ"ך והחליטו לקרוא לי יוסף.

את השם שלי בחר סבא שלי בהשפעת הסיפור התנכי 'יעקב ויוסף'. כשאבא שלי נפטר סבא גידל אותי והוא מאוד אהב אותי, אהבת נפש, כלומר יותר מכולם, כמו בסיפור של יוסף ויעקב שבו האחים הרגישו כי יעקב אוהב את יוסף יותר מכולם.

במשפחה קראו לי בשם חיבה ז'וז'ו אבל סבי אף פעם לא קרא לי בשם הזה אלא רק בשם יוסף. מאחר וגם אני אוהב את סיפורי התנ"ך התחברתי לשם הזה ואני מאוד אוהב אותו.

ההורים והילדים והחתנים והכלות והנכדים כולם קוראים לי בשם החיבה ז'וז'ו וגם אותו אני אוהב.

 סיור בבית התפוצות עם תלמידי הכתה – בית הכנסת בפס

הקהילה היהודית בפס – אתר בית התפוצות

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי ביקרנו בבית התפוצות השנה, שנת תשע"ז 2017. בתמונה אני מצולם ליד דגם בית הכנסת של מרוקו. אני אהבתי את העיר שבה נולדתי ובמיוחד את בית הכנסת, כי זה היה מקום מפגש אדיאלי לכל הילדים והמשפחות. היה בו ריח חגים, ריח שבת וריח האנשים הבאים לתפילות והכי הכי מרגש אותי, הזכרון מבית כנסת זה שבו התקיימו טקסי הבר מצווה והיו זורקים סוכריות למרות שלעיתים הרגשתי את כאב הסוכריות על גבי, אבל בכל זאת זה היה כייף.

תמונה 1

הזוית האישית

יוסף: התרגשתי מבית התפוצות כשראיתי את דגם בית הכנסת שבו התפללתי.

אייל: שמחתי לעבוד עם יוסף, למדתי ממנו רבות על העבר שלו.

מילון

פס
ההיסטוריון המוסלמי אל-בכרי ציין כי "בפז חיו יהודים רבים יותר מאשר בכל עיר אחרת במגרב". ואכן, בפז התקבצו מלומדים יהודים רבים שתרמו לצמיחתה כמרכז רוחני תוסס. המוכרים שבהם היו הבלשן והפייטן רבי יהודה בן-קוריש ורבי יצחק אלפסי, שייסד בעיר ישיבה גדולה וחיבר את "ספר ההלכות", שזיקק את תמצית ההלכות מהמשנה ומהתלמוד וזיכה את מחברו בתהילת עולם. אתר בית התפוצות

ציטוטים

”ואהבת לריעך כמוך“

הקשר הרב דורי