מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חוויות ילדותי ביפו

סבתא כרמלה ומאיה בתכנית הקשר הרב דורי
שלום לך ארץ נהדרת - השיר שאני אוהבת שירו של יהורם גאון
ימי ילדותי בשכונה ביפו

שמי כרמלה בועז. שמי המקורי הוא עמומה (שם בערבית) היינו עולים חדשים מעיראק ואז בגן הילדים הייתי צריכה לתת שם עברי ובחרתי לקרוא לעצמי כרמלה כמו החברה שלי.

אני נקראת על שם סבתי. לפני שחוויות ילדותי ביפוהתחתנתי שם משפחתי היה לוי שמשמעותו שבט לוי מהתורה. המקור לשם משפחתי "בועז" לא ידוע לי אבל ידוע לי שהשם בועז מופיע בתנ"ך אחד מגיבורי "מגילת רות". הוא אביו של עובד. על פי מגילת רות היה הסבא רבא של דוד המלך.

קצת על עצמי

נולדתי בעירק בשנת 1948 ועלינו לארץ בשנת 1952. אני גרה כ-40 שנה בחולון.

לפני כחמישה חודשים בעלי נפטר וקשה לי מאד בלעדיו.

יש לי שלושה בנים ותשעה נכדים נחמדים וחמודים. יש לי נכדים בגיל 4 ו-5 ויש לי גם נכדה חיילת בפיקוד העורף. אני מוציאה את נכדי הקטנים מהגן ושומרת עליהם. לילדים הגדולים יש קונדיטוריה ובני שף קונדיטור והבן השני מנהל החנות ובית הקפה והבן הקטן הוא מורה, מחנך וסגן מנהל.

העלייה לארץ

נולדתי בעיראק ועליתי לארץ ליפו כשהייתי ילדה קטנה. הגעתי לגן הילדים ולא ידעתי את השפה העברית וכשהגננת שאלה אותי לשמי פשוט אמרתי לה את שם הילדה שהייתה לפני ששמה היה כרמלה למרות ששמי בערבית הוא עמומה ולא ידעתי לתרגם אותו לעברית.

הילדות ביפו

גדלתי ביפו ולמדתי בבי"ס אז"ר. רוב ילדותי עברה ביפו. גרתי בשדרות ירושלים, בילדותי נהגתי ללכת בכל שבת עם חברותי לכיוון מגרש הכדורגל ולפעמים היו מכניסים אותנו למגרש והיינו רואות משחק כדורגל. בשנות השישים, היה ביפו לונה פארק שהיינו מתגנבות פנימה מדי פעם. היינו הולכים הרבה ברגל כי למעט מאד אנשים היה רכב.

באזור שגרנו לא היו עוברות מכוניות והילדים יכלו לשחק בכביש ולא הייתה סכנה. בבית ספר היו שיעורי ציור מלאכה ושיעורי זימרה ומקהלה. בשיעורי מלאכה היינו תופרים למשל חולצה רוסית עם רקמה והיינו רוקמים מסביב לצוואר ובשרוולים וזה היה נקרא גם חולצה בסגנון הקיבוץ ומה שלא היינו מספיקים בביה"ס היינו ממשיכים בבית.

משחקי ילדות

היינו משחקים בשכונה מתחת לבית (לא היו מכוניות פרטיות) במחבואים, בתופסת, בחמש אבנים, כמו כן שיחקנו במשחקי מונופול וסבלנות וביו-יו. ילדיי שיחקו מתחת לבית על הכביש בכדורגל או בטניס ולא עברו מכוניות בכביש כי למעט מאד אנשים היה רכב פרטי. כסיפרתי זאת לנכדתי והיא שאלה בתמימות: "זאת אומרת שאצלכם כל יום היה יום כיפורים."

הטלפון

היו מעט מאד אנשים שהיה להם טלפון. לקבלת מכשיר ומספר טלפון היה צריך לחכות שלוש שנים. בהתחלה, כשכבר קיבלנו טלפון אחרי שנים שחיכינו, היה טלפון חוגה, שהיה צריך עם האצבע להזיז כל ספרה זה לקח הרבה זמן והאצבע כאבה. אחרי טלפון החוגה היה טלפון לחצנים שזה היה כבר יותר קל וכך כל כמה זמן השתכללו הטלפונים והיו גם טלפונים אלחוטיים שיש אותם עד היום.

המעבר מיפו לחולון

נשארתי ביפו גם אחרי שהתחתנתי בשנות השבעים ולאחר כמה שנים כשבני הבכור היה בכיתה ב' עברנו לגור בעיר חולון ומאז אני באותו בית כארבעים שנה.

מלחמת יום  הכיפורים

במלחמת יום הכיפורים, בעלי ז"ל היה בצבא בשרות מילואים ולא היגיע במשך חודש הביתה. התקשורת הייתה דרך גלויות בדאר ולא כמו היום בטלפון נייד. היינו צריכים לנסוע לאחי, שהיה לו טלפון בכדי לדבר עם בעלי שהיה במלחמה.

במלחמה הזאת ילדתי את בני והיה צורך לעשות ברית מילה ולא היה עם מי לדבר ולהחליט. את טקס ברית המילה הייתי חייבת לקיים בזמן ואז ברגע של טקס הברית מילה, הגיעה גלויה מבעלי, בה הוא כתב שנקיים את הטקס בלעדיו, כי הוא לא יוכל להגיע. הוא היגיע הבייתה רק אחרי חודש לביקור. בעלי שרת במילואים באותה מלחמה כשישה חודשים, הוא שרת בחיל הנדסה קרבית (מגלה מוקשים) ובקושי ראה את הבן שנולד בתקופה זו.

שיר אהוב

שיר שאני אוהבת הוא השיר "שלום לך ארץ נהדרת" של אילן גולדהירש. סטיבן גודמן כתב את הלחן ויהורם גאון מבצע אותו. ציטוט מהשיר:

"ראיתי את שבעת פלאי תבל בקוטב הצפוני וגם דרומה אך אין מקום כמו ארץ ישראל" ופירושו שבכל מקום שנטייל בעולם תמיד בסוף נתגעגע לארץ ישראל שהיא הבית שלנו ואין כמו הבית.

 השיר: יהורם גאון – שלום לך ארץ נהדרת

כיום

חיתנתי 3 ילדים ויש לי 9 נכדים קטנים וגדולים. שני נכדי הגדולים משרתים בצבא ובשני נכדי קטנים אני מטפלת, מוציאה אותם מהגן ושומרת עליהם.

תמונה 1

הזוית האישית

בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 2

כרמלה: המורה אורלי מאד משקיעה בנו, היא עזרה לנו מאד להבין ולחוש את המחשב, אבל כמובן שצריך עוד השקעה שלנו והשיעור היה קצר מדי. הילדים עזרו לנו מאד והייתי רוצה שתהיה המשכיות. מה שכן, קשה אחרי שנים שלא למדנו לחזור ללמוד ולקלוט את החומר.

מאיה: בתחילת השנה התחלנו ללמד את הגמלאים מהמתנ"ס לעבוד במחשבים. בתכנית קשר הרב דורי אנחנו מלמדים (ותוך כדי לומדים גם בעצמנו) את הגמלאים שבאים לבית ספרנו את יסודות המחשב. אני מאוד נהנית ב"קשר הרב דורי" ומקווה שהתלמידים שישתתפו אחרינו בתכנית ייהנו כמו שאנחנו נהנינו.

 קישור לפעילות המשותפת עם משתתפי תכנית הקשר הרב דורי בחורפיש

מילון

הנדסה קרבית
חיל ההנדסה הקרבית (בראשי תיבות: חה"ן) הוא אחד מהחילות בזרוע היבשה של צבא הגנה לישראל. זהו כוח ההנדסה הקרבית של צה"ל. ייעודו של החיל הוא הבטחת יכולת התמרון של כוחות צה"ל תוך שלילת יכולת זו מהאויב, בנוסף אחראי החיל על תחומים שונים בתחומים הדורשים ידע ומומחיות בנושאי הנדסה צבאית בהם רובוטיקה, עיסוק בחומרי נפץ והתגוננות מפני נשק בלתי-קונבציונלי.

ציטוטים

”שלום לך ארץ נהדרת“

הקשר הרב דורי