מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אני והנכד שלי – סבא דורון הלפרן

אני וסבא בתכנית הקשר הרב דורי
סבא דורון מחופש לשוטר בילדותו
ציוני דרך מרכזיים בחייו של סבא דורון

שמי דורון (מתנה), השם נבחר על ידי הוריי. שם משפחתי הלפרן, הוא שם המשפחה המקורי שלי. נולדתי בארץ, בתל אביב בתאריך 10.3.1947. אני בן זקונים מבין שניים. ההפרש בין אחותי רונית וביני הוא ארבע שנים. לא קיבלתי יחס שונה והרגשתי רגיל במקומי במשפחה.

ילדותי

גדלתי בתל אביב, ברחוב בן יהודה 131. בגיל ארבע קיבלתי אופניים מההורים כמתנה ליום ההולדת שלי. באותו יום ירדתי לרחוב ובסיבוב הראשון שעשיתי נתקלתי עם האופניים באישה, והיא הביאה לי סטירה, המשכתי לנסוע על האופניים. גרנו בבניין של ארבע קומות, בדירה של שני חדרים – אחד של ההורים ואחד של אחותי ושלי. מול ביתנו הייתה מכולת, לא היה בית כנסת והמרפאה הייתה רחוקה מהבית.

תחביבים ומנהגי ילדות

נסיעה באופניים, משחקים, כדור וצעצועים. אהבתי מאוד לשחק ברכבת שקיבלתי בגיל חמש ליום ההולדת. אהבתי ללמוד חשבון והייתי תלמיד מצטיין בכיתה. אהבתי את המאכלים של אימא שלי ולפתן אננס היה הקינוח החביב עליי. כמעט בכל יום הולדת קיבלתי עוגה ורודה.

אהבתי שירי ילדות ובעיקר שרתי אותם מכיוון שההורים שלי לא ידעו כל כך עברית ודיברנו בעיקר גרמנית בבית. אני זוכר חלק ממילות השירים ושר אותם בעיקר עם הנכדים. שיחקתי עם חברים בשכונה מחבואים, דג מלוח וכדורגל. משחקים את המשחקים האלה עד היום.

סבא דורון בילדותו בפורים

תמונה 1

למדתי בגן לאה שהיה בתוך בניין ליד הבית שלי, היו לי שתי חברות בגן: דבורה וחדווה. דבורה הייתה ביתה של הגננת לאה. למדתי בבית הספר "גרץ". הייתה לי את אותה המחנכת מכיתה ה' עד כיתה ח', שמה של המחנכת היה בתיה. את מסיבת הסיום של כיתה ח' עשינו על גג ביתנו בעזרתו של אבא שלי. למדתי בבית הספר המקצועי "מקס פיין" ארבע שנים. בהמשך הייתי חניך במפעל "מכשירי גולדברג" במשך ארבע שנים. כיום שמו של המפעל הוא "התעשייה האלקטרו אופטית אל-אופ". היו לי כמה אירועים עצובים בגיל הזה. עבדתי בגיל 14 כשולייה במכשירי גולדברדג. מאוד נהניתי, בחרתי בעבודה זו כי הייתה לי הזדמנות ללמוד משהו חדש. (תיקון מכשירים אופטיים).

בצבא שירתי בחיל החימוש. במלחמת ששת הימים שירתי כמכשירן אופטי ובמלחמת לבנון הראשונה הייתי במילואים בלבנון.

מנהגים ומסורת

אנו חוגגים את החגים עם המשפחה ומשתדלים לשמור על המסורת. החגים החביבים עליי הם: ט"ו בשבט, פורים, פסח, ל"ג בעומר, שבועות וחנוכה. הם החגים האהובים עליי כי הם שמחים ויש בהם מסורת, אנחנו משתדלים לשמור על כשרות בפסח, מתחפשים בפורים, אוכלים מאכלי חלב בשבועות ומדליקים נרות בחנוכה.

אירועים מיוחדים

אני זוכר את תחילת העבודה הראשונה, השירות הצבאי שלי, הנישואים לאשתי, המעבר לערד והעבודה בקמ"ג (הקריה למחקר גרעיני בנגב) במשך שלוש שנים.

ביקרתי במדינות רבות בחו"ל וצברתי חוויות מגוונות ובלתי נשכחות. ביקרתי באנגליה, סקוטלנד הולנד, צרפת, איטליה, טורקיה, בולגריה, הונגריה, רומניה, סין, צ'כיה, יפן ורומניה.

הזוית האישית

סבא דורון: היה כיף מאוד והרבה בזכות אריאלה (המורה המובילה את התוכנית).

טל: היה כיף מאוד בתוכנית, נהניתי לתעד ולהקליד לאתר את הסיפור של סבא. תודה לאריאלה.

מילון

טכנאי אופטי
איש המתקן מכשירים אופטיים כגון: טלסקופים, מיקרוסקופים והרבה דברים בעלי עדשה.

ציטוטים

”בגיל 4 קיבלתי אופניים מההורים כמתנה ליום ההולדת שלי. באותו יום ירדתי לרחוב ובסיבוב הראשון שעשיתי נתקלתי עם האופניים באישה. היא הביאה לי סטירה, המשכתי לנסוע על האופניים“

הקשר הרב דורי