מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אני וארץ ישראל – טובה דותן

עם נכדתי אליה
בהצדעה למדינה
מדינה שאני גאה להיות חלק ממנה

שמי טובה דותן לבית זיסמן, אני בת 77. נולדתי בגרמניה ועליתי לישראל בשנת 1948. אני גרה כיום בהרצליה ליד שני ילדיי וארבעת נכדיי. את ילדיי גידלתי במושב ניר בנים והם למדו בבאר טוביה. עבדתי במושב במשך שנים רבות כמנהלת חשבונות ראשית.

עליתי לארץ בגיל שנתיים, מיד לאחר הקמת המדינה, יחד עם הוריי שאיבדו בשואה את משפחתם. לאף אחד לא היה כלום, זו הייתה תקופת הצנע, היו תלושי מזון וכל משפחה קיבלה כמות קטנה מאוד של אוכל. הסתפקנו במועט ובנינו מדינה.

לאט לאט קמה מדינת ישראל: קטנה, יפה ומוקפת אויבים, שמיומה הראשון ועד עצם היום הזה נלחמת על חייה וגבולותיה. הפכנו למדינה שאני גאה מאוד להיות חלק ממנה! למרות שאין לה אוצרות טבע, היא מדינה עשירה וחזקה, הכוח שלה הוא באנשיה. לעם הזה יש יכולות בלתי רגילות, שממציא המון המצאות שימושיות שכל העולם משתמש בהן. כמו כן, הפכנו למעצמה צבאית שיכולה להגן על עצמה.

עברנו מלחמות וניצחונות, אבל היו שתי מלחמות שהצליחו להפתיע אותנו. אחת מהן הייתה מלחמת יום הכיפורים (שנת 1973), בה היו לנו אבידות רבות בקרב חיילנו וכמעט שהצליחו לנצח אותנו, אבל התגברנו על אויבנו כי ידענו שאין לנו ברירה אחרת.

המלחמה השנייה שהפתיעה אותנו הייתה זו שאנחנו נלחמים בה עכשיו. המלחמה פרצה בתאריך 7.10.23, חיילינו כמובן נלחמים באומץ רב גם בדרום וגם בצפון ומנצחים בקרבות, אבל טרם הצלחנו להחזיר את כל שבויינו. לצערנו הרב, 134 חטופים עדיין נמצאים בעזה (למעלה מ-150 ימים לחטיפתם).

נקווה שבקרוב החטופים יוחזרו והביטחון לתושבי מדינת ישראל ישוב.

הזוית האישית

סבתא טובה: התוכנית נהדרת, המפגש עם הנכדה שלי אליה היה נפלא. דיברנו אחת עם השניה, הסתכלנו אחת על השנייה והעברנו מסרים וסיפורים שהיו מעניינים לשתינו. לא סיפרתי לה דברים קשים מדי, מה שהיה חשוב זה להסביר את הדרך שבה חיינו פעם, על הקשר העמוק, הערבות ההדדית הביטחון והחשיבות שיש למדינה ולצבא משלנו, על היכולת להגן על עצמנו ולא להיות יותר יהודי נרדף.

אליה הנכדה המתעדת: מאוד נהניתי עם סבתי, למדתי הרבה על ילדותה ושמעתי מלא סיפורים מאוד מעניינים. לדעתי התוכנית קירבה בין שתינו ונתנה לנו יותר זמן איכות ביחד. היה לי כיף, אני מקווה שגם לסבתא שלי. אני מאוד אוהבת אותה ומקווה שנהיה אפילו יותר קרובות וביחד.

מילון

תלושי מזון
תלושים המאפשרים לרכוש כמות מוקצבת של מזון, בהתאם לגודל המשפחה. שימוש בתלושי מזון נעשה בתקופת הצנע בישראל.

ציטוטים

”קמה מדינת ישראל קטנה, יפה ומוקפת אויבים שמיומה הראשון נלחמת על חייה וגבולותיה“

הקשר הרב דורי