מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אמונות תפלות

שני קפר וסבתא קריו
הנשים של משפחת קריו
אמונות תפלות?! לא בהכרח!

סבתא שרה בוחרת לנפץ מיתוסים לגבי אמונות תפלות…

מי מכם לא נתקל בזמן כזה או אחר באיזושהי אמונה תפלה?!

הנפוצה ביותר היא שאסור לחצות את דרכו של חתול שחור משום שהדבר מביא מזל רע. אמונה זו ועוד רבות אחרות היו נפוצות מאד בילדותי, בשנות ה – 60 של המאה שעברה.

למשל: אסור לשרוק בלילה! אסור לנדנד רגליים כיושבים בכיסא משום שהדבר מביא ריב הביתה. ואסור בתכלית האיסור לגזור ציפורניים בלילה! כששאלתי איך יכולה שריקה בלילה או נדנוד רגליים להביא ריב הביתה, התשובה הייתה אסור וזהו. ולמה אסור לגזור ציפורניים בלילה? התשובה הייתה ככה!

עם השנים למדתי שהכל שטויות. לדוגמא : הורי והוריהם חיו חלק ניכר מחייהם באזורים שלא היה בהם חשמל ומי שגזר את ציפורניו לאור הנר לא פעם פשוט הוריד חלק מהאצבע. את הנושא שאסור לשרוק בלילה למדתי לצערי על בשרי. (סטירה מצלצלת) כאשר לא נעניתי לבקשתו של אבי להפסיק. אמא כמובן קמה להגן על "הגוזל" והנה לכם ריב בבית. 

כנ"ל לגבי אסור לנדנד רגליים, שחזור מדויק של המקרה הקודם, אלא שהפעם אחי הקטן היה הקורבן של "האמונה התפילה". לגבי החתול השחור, לצערי אין לי עדיין תשובה בשלב זה.

אמונה טפלה

"אמונה טפלה היא אמונה שאין לה יסוד, שאינה מסתמכת על עובדות מוכחות, אמונה בלתי רציונלית. מושג זה משמש גם כשם גנאי לאמונותיו של הזולת. ישנן אמונות טפלות מקובלות המכונות גם "אמונות עממיות". חלקן, כגון הפחד מיום שישי ה-13 או מחתול שחור ניתנות למעקב ולהסבר היסטורי. ישנן גם אמונות טפלות שאדם, או יצור חושב אחר, מגבש בעצמו בשל הסקה לא נכונה ממאורעות חייו. יש הטוענים כי הקביעה מהי אמונה טפלה היא קביעה סובייקטיבית." (ויקיפדיה)

שלט הומוריסטי בכניסה לתערוכה "לכל הרוחות והשדים", מוזיאון ארצות המקרא ירושלים, ינואר 2011

תמונה 1

הזוית האישית

שני קפר משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי ולמדה מסבתא איך לנפץ אמונות טפלות….

מילון

אמונה טפלה
אמונה טפלה (או: אמונה תפלה; על מקור הביטוי ראו להלן) היא אמונה שאין לה יסוד, שאינה מסתמכת על עובדות מוכחות, אמונה בלתי רציונלית. מושג זה משמש גם כשם גנאי לאמונותיו של הזולת. ישנן אמונות טפלות מקובלות המכונות גם "אמונות עממיות". חלקן, כגון הפחד מיום שישי ה-13 או מחתול שחור ניתנות למעקב ולהסבר היסטורי. ישנן גם אמונות טפלות שאדם, או יצור חושב אחר, מגבש בעצמו בשל הסקה לא נכונה ממאורעות חייו. ויקיפדיה

בערבית: "רמה"
"מועקה בלב"

ציטוטים

”שפת אם: קפה עם לחם, קפה עם חלב “

הקשר הרב דורי