מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חומות של תקווה

ג'ילברט ואדם קשר ממבט ראשון
ג'ילברט במעמד תיעוד הסיפור
ג'ילברט כהן, נולדה בשנת 1932 בטוניס. בילדותה עברה את השואה, עלתה ארצה, התחתנה והקימה משפחה לתפארת.

שמי ג'ילברט כהן, נולדתי בשנת 1932 בטוניס. בשנת 1940, כשהייתי בת 8, עברתי את השואה, גרתי אז בבית בטוניס עם משפחתי ואסור היה לי לצאת החוצה. קיבלנו מים פעמיים בשבוע, אוכל בכמות מצומצמת של רבע כיכר לחם ביום וזה היה קשה מנשוא. באותו הזמן לא היינו הולכים לבית ספר מפני שהיינו פליטים בבית ספר. הייתי עם משפחתי כשבעה חודשים ולאחר מכן זה נגמר.

בשנת 1951 הפלגתי לבד באונייה מטוניס לצרפת, שם התגוררתי כשבועיים במחנה שנקרא "קונדרינס". זהו מחנה במרסיי, שנמצא בדרום צרפת וזכה לכינוי "מחנה היהודים", בעקבות אלפי היהודים שעברו בו בין השנים 1944 – 1965. במחנה רוכזו רוב המעפילים שיצאו לארץ ישראל על סיפון אוניית "יציאת אירופה" ולאחר מכן, עליתי ארצה בגפי באונייה. הפלגתי באונייה שמונה ימים לנמל חיפה ואח שלי אסף אותי לגדרה, שם שהיתי כחצי שנה. המשפחה שלי כבר שהתה בארץ ישראל וכשהגעתי ארצה הייתי בת 16 בערך. בשנת 1951 הכרתי את בעלי והתחתנו. עברנו לגור בנס ציונה ושנה לאחר מכן, עברנו לגור בחיפה.

בשנות ה-50 הגיעו עולי אירופה שהיו להם מעט ילדים, במיוחד בגילאי 9-5 כתוצאה מהשמדתה של יהדות אירופה בתקופת השואה ומיעוט הלידות בתקופה זאת. המצב הבריאותי של רבים מן העולים היה לא טוב, והיה צורך לחזק אותם ולשקם אותם. רוב העולים הגיעו בלי רכוש ויכולת להתקיים. באותה התקופה, בשנת 1953 ילדתי את בני בכורי. לא היה כמעט אוכל, אישה בהריון קיבלה 30 ביצים ובשר אחד בחודש ועם פנקסי מזון קניתי שוקולד.

כשבעלי נפטר בדיוק למדתי שיעורי נהיגה ומפני שהוא נפטר לא רציתי להמשיך ללמוד נהיגה, אולם מורה הנהיגה לא ויתר לי ובעזרתו ודחיפתו של בני היקר, למדתי נהיגה והוצאתי רישיון. נהגתי עד שנת 1982 כי עברתי תאונה וכתוצאה מכך, עברתי ניתוח ואז החלטתי שאני מפסיקה לנהוג.

בחיי היום יום אני מאוד אוהבת לעשות עבודות בית, לדוגמה: בישול, ניקיון, סריגה, לצפות בטלוויזיה. אני חושבת שתוכנית הקשר הרב דורי זו תכנית טובה שעוזרת לשמר את ההיסטוריה לדורות הבאים.

הזוית האישית

אדם: "אני מאוד נהניתי להשתתף בקשר הרב דורי, במיוחד לשחק עם המבוגרים ולשמוע את הסיפורים שלהם, ובפרט את סיפור החיים של ג'ילברט. היה כיף כשלימדתי אותם משחקים חדשים והעברתי להם את הזמן בכיף ובמשחקים. אני מאחל למבוגרים המשך דרך טובה, בריאות, שיהינו מכל רגע. אני מקווה שהם נהנו גם מהתכנית ואיתנו. אומנם מבחינה רגשית היו סיפורים קצת יותר קשים לקריאה וקצת יותר קלים, אבל אני חושב שזה דבר קדוש. ממליץ בחום לאנשים ולילדים שיבואו להשתתף בתכנית הזאת. הייתה לי חוויה מקסימה, תודה על הזכות שנתנה לי."

ג'ילברט: "המסר הכי חשוב שלי לדור של היום הוא – לא להידרדר לאלימות ולסמים."

מילון

מדיניות הקיצוב (תקופת הצנע)
מדיניות הקיצוב הייתה מדיניות כלכלית שהנהיגה מדינת ישראל בין השנים 1949–1959, וזכתה לכינוי תקופת הצנע (ביטוי הבא לתאר תקופת צמצום במזון). מטרתה של מדיניות כלכלית זו הייתה ליצור שער חליפין יציב וכך לחסוך במטבע חוץ. מדיניות זו באה לידי ביטוי בשתי דרכים מרכזיות: הכוונת אשראי והשקעות, אך בעיקר הגבלת הרכישה של מזון ומוצרי צריכה (ויקיפדיה).

ציטוטים

”אני חושבת שתוכנית הקשר הרב דורי זו תכנית טובה שעוזרת לשמר את ההיסטוריה לדורות הבאים“

” ממליץ בחום לאנשים ולילדים שיבואו להשתתף בפרויקט הזה. הייתה לי חוויה מקסימה, תודה על הזכות שנתנה לי“

”המסר שלי לדור של היום הוא- לא להידרדר לאלימות ולסמים“

הקשר הרב דורי