מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אמא החביאה אותי במעיל

חנה עם הוריה
חנה ביום חתונתה
מעברים וקשיי קליטה בשנות ה - 50

שמי חנה צדיקי נולדתי בתאריך 6.6.1951, בבית חולים הלל יפה. במקור משפחתי מפרס.

המשפחה הגיעה בשנות העלייה ההמונית לארץ, בשנות החמישים, ונתקלו בקשיי הקליטה, ובמעברים רבים ממקום למקום, בחיפוש אחרי בית ותעסוקה.

העלייה מפרס

סבא שלי מצד אבא היה רב ראשי ועשיר ושם, בבית סבא ההורים שלי נפגשו . ההורים שלי היו מאורסים במשך שנה, וכאשר התחתנו אמא שלי כבר הייתה בהריון והם החליטו לעלות לארץ . בפרס אבא שלי היה קונה סחורה מהעיר הגדולה ומוכר בכפרים. כשהורי עלו לארץ הם הגיעו לטבריה וגרו באוהל. אחר כך עברו לפרדס חנה, ושם אני נולדתי  ולכן קראו לי חנה . אבא שלי עבר מעיר לעיר, כדי לבדוק באיזה עיר התור ללשכת התעסוקה הכי קצר, ולכן בחר בעיר אשקלון . היינו שמונה  אחים ארבע אחיות ושלושה אחים – אני הבכורה .

אמא החביאה אותי במעיל

אמא שלי שמעה בבית חולים שרוצים לקחת אותי כדי שלא אגור באוהל. אמרו לה שייקחו אותי למשפחה עם בית גדול, יגדלו אותי ואז יחזירו.  אבל אמא רצתה שאני אהיה איתה, אז היא הכניסה אותי לג'קט שלה וברחה.  אמא שלי גידלה אותי לבד באוהל, מכיוון שכשאני הייתי בת חצי שנה גייסו את אבא שלי לצבא .סיפור שמהדהד לי זה שבגיל שלוש התעוררתי בבית חולים בגלל שהיה לי חום, ולא הכניסו את אמא שלי.

גדלתי ולמדתי באשקלון. אמא שלי לא חשבה שאני צריכה להיות בגן, עד שדוד שלי בא אליה ושאל אם היא עדיין לא רשמה אותי לגן ילדים. אז היא רשמה אותי לגן, והיה לי הכי כיף בעולם להיות בגן . עד גיל חמש הייתי בצריף, באוהל או בבית ערבי באשקלון. כשהייתי בכיתה א' אמרו להורי שהבית שלהם מיועד להריסה, ושהם צריכים לעבור לשיכון.

בהמשך הכרתי את בעלי דרך סבא שלי, שהכיר את המשפחה שלו. המשפחה הגיעה אלינו לחג הסוכות ומשם התחיל הקשר שלנו. בעלי לעתיד התחיל לכתוב לי מכתבים, והתחתנו כשהייתי בת שמונה עשרה וחצי. היום יש לנו שלושה ילדים: שתי בנות ובן.

המעבר לקריית שמונה

עזבנו יחד את אשקלון ועברנו לקריית שמונה. אני עבדתי בהנהלת חשבונות. היה מחשב גדול שהדפיסו עליו, וכשאני חזרתי לעבודה אחרי הלידה, היו תוכנות חדשות שנכנסו, והייתי צריכה ללמוד לעבוד על מחשב, אז יצאתי לקורס הנהלת חשבונות. מראיית חשבון עברתי לעבודה במפעלים עד שסגרו את המפעל ופיטרו אותי.

כשיצאתי לפנסיה טיפלתי בנכדים שלי בבית והייתי עם המשפחה.

 

הזווית האישית

חנה צדיקי ונאוה תהילה ג'רג'י השתתפו בתוכנית הקשר הרב דורי בבית ספר ברנקו וייס, בקריית שמונה בתשפ"ג – 2022

מילון

שנות העליה ההמונית
העלייה ההמונית היא העלייה שהחלה מיד לאחר קום מדינת ישראל. הייתה זו עליית פליטים ברובה - ניצולי השואה מאירופה והפליטים היהודים ממדינות ערב.(ויקיפדיה)

ציטוטים

”אמא שלי שמעה בבית חולים שרוצים לקחת אותי כדי שלא אגור באוהל“

הקשר הרב דורי