מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא רבתא האלמנה שגידלה ופירנסה את ילדיה

סבתא שלי
סבתי ואמי בחגיגת בת מצווה שלי
שרה דידי גדלה כילדה יתומה ללא אביה

שמי ליאל רחמים תלמידה בתיכון אורט חולון, משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי ותעדתי את הסיפור של סבתא שלי שרה דירי. סבתא סיפרה לי במפגשים על ילדותה.

סבתא שרה דירי מספרת לליאל על אמא שלה:

"היינו בבית שלושה ילדים אני האמצעית ושני אחי. כשהייתי בת תשע, אחי הגדול היה בן שלוש עשרה ואחי הקטן היה אז בן שבע – אבי קיבל התקף לב  ונפטר בגיל צעיר מאוד. נשארנו בבית שלושה יתומים עם אמא. לגדול בלי אבא שהיה מפרנס המשפחה היה מצב מאוד קשה.

אמי הייתה צריכה לצאת לעבודה, כדי לפרנס אותנו. אני זוכרת, כשאבא נפטר היינו בדיוק באמצע תהליך בניית הבית. הבית שלנו היה בבניה, לא היו לנו דלתות ולא היה טיח על הקירות בנוסף היה חוב כספי על הבית, מאחר ואבא שלי לווה כסף, כדי לבנות את הבית. אמי נאלצה לעבוד בכמה עבודות. ביום, היא עבדה כעובדת הנקיון בדואר ובערב היא הייתה תופרת ועושה תיקונים, כדי שיהיה לה יותר כסף. הכסף נועד גם כדי לפרנס את המשפחה וגם כדי להחזיר את החובות, ההלואות שהם לקחו לבניית הבית. אמי הייתה אשת חיל, שגידלה אותנו לבדה דאגה שנלמד ואף חיתנה אותנו."

אמי וסבתי בחגיגת בת המצווה שלי

תמונה 1

הזוית האישית

ליאל רחמים מביאה את תיעוד סיפורה של סבתא שלה שרה דירי. הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי באורט חולון. המורה המנחה – זהבה גור.

מילון

אשת חיל
אֵשֶׁת חַיִל הוא שיר הלל לאישה, החותם את ספר משלי. השיר כתוב כאקרוסטיכון אלפביתי ומתאר את האישה האידיאלית. פרשנויות שונות ניתנו לגבי מושא השיר, החל מאשה מסוימת לא-נודעת, דרך נשים שונות במקרא, עבור בדמות האישה האידיאלית וכלה בתורה.

ציטוטים

”שרה דידי גדלה כילדה יתומה ללא אביה“

הקשר הרב דורי