מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אליעזר פיס – סיפורו של צבר ישראלי

אליעזר ואנה בזמן תיעוד הסיפור
אליעזר בניו יורק בביתו של הרבי מלובביץ
על תקופה ללא מסכים או מותגים

אליעזר פיס נולד בשנת 1950 בתל אביב. הוריו, אברהם ושרה, עלו לישראל מטורקיה בשנות ה- 30 של המאה ה-20, אבא של אליעזר עלה ראשון ואמו הגיעה בעקבות האהבה. הם התחתנו והקימו משפחה בתל אביב, נולדו רחל ואליעזר.

ילדותו של אליעזר

בילדותו של אליעזר כולם הכירו את כולם, וכולם היו כמו משפחה אחת גדולה. הילדים לא חששו מגניבות כי לא היו דברים בעלי ערך לאף אחד.. לא היו סופרים (מרכולים) גדולים וכולם קנו מצרכים בסיסיים במכולת השכונתית, אצל קצב והיה גם ירקן שכונתי – הכל היה מאוד פשוט.

בילדותו שיחק אליעזר בעיקר כדורגל עמודים, חמש אבנים, שלושה מקלות וגומי. בילדותו, התגורר אליעזר ליד הים והיה מבלה את הרבה מאוד מזמנו בים. הוא לא אהב ללמוד ואפילו נשאר כיתה בבית הספר היסודי. מה שעניין אותו היה לבלות ולשחק עם חברים.

מקצוע ועיסוק

אליעזר עבד במשך 43 שנים בבנק דיסקונט. הוא כיהן במגוון תפקידים בבנק כגון שירותי בנקאות אישית, בנקאות עסקית, אבל התפקיד האחרון שלו היה הרציני ביותר: אחראי על תחום המט"ח – מטבע חוץ של הבנק. אליעזר פרש לפני מספר שנים לפנסיה.

היכרות, נישואים ובניית המשפחה

אליעזר התחתן פעמיים. לאשתו הראשונה קראו מאירה, וממנה נולדו לו שני ילדים, שרון ושחר. יש לו שישה נכדים.

בגיל 39 אליעזר התגרש. בגיל 52 הוא הכיר את בקי ומאז ועד לפני שנתיים הם חיו בזוגיות יפה טובה ומאושרת. לפני שנתיים בקי נפטרה ממחלה, ומאז אליעזר מנסה למלא את יומיו, יום ביומו.

מסר לדור הצעיר

"פעם הכל היה פשוט: לאנשים היה מעט דברים, הבתים היו פתוחים, הייתה ערבות הדדית ולא הייתה תחושת בדידות. אנשים שמחו שיש להם מדינה והיו מאושרים בחלקם. היום אנשים סגורים בבתים, רודפים אחרי חפצים ומותגים, נפגשים בחוץ בבתי קפה, ולא מכניסים לבתים. המרדף הזה לא פוסק, ולכן אנשים היום פחות מאושרים – בגלל המרדף אחרי חדש יותר וטוב יותר."

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת תכנית הקשר הרב דורי. התכנית נערכה בבית הספר המשתלה בתל אביב, התשפ"ב 2022, בהנחיית המורה המובילה אלונה מייזל.

מילון

סופר (מרכול)
חנות גדולה לדברי צריכה.

מטבע חוץ (מט"ח)
בכלכלה, מטבע חוץ (מט"ח) הוא מטבע של מדינה אחרת, בדרך כלל מטבע מקובל בסחר בינלאומי. מסחר במטבע חוץ נעשה בעיקר על ידי בנקים וגופים רשמיים אחרים ובדרך כלל נעשה באמצעות החלפת מטבע של מדינה אחת בזה של אחרת. שוק המט"ח נחשב לשוק הגדול והמשוכלל ביותר בעולם, ומעורבים בו בנקים מסחריים, בנקים מרכזיים, ספקולנטים, תאגידים, ממשלות ומוסדות אחרים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”פעם הכל היה פשוט: לאנשים היה מעט דברים, הבתים היו פתוחים, הייתה ערבות הדדית ולא הייתה תחושת בדידות. אנשים שמחו שיש להם מדינה והיו מאושרים בחלקם.“

הקשר הרב דורי