מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אלוף השחייה

יגל וסבתא מרים
תוכנית הקשר הרב דורי
סיפורה של מרים צוק-רם

שמי מרים צוק-רם, נולדתי בשנת  1940בחיפה, למשפחת זילברברג.

אבא של סבתא היה מנהל אספקת דלק באוניות בנמל חיפה. אמא של סבתא הייתה עקרת בית.

את ילדותי העברתי בחיפה ובהמשך הלכתי ללמוד הוראה ושיקום עיוורים. כשבגרתי נשאתי והקמתי משפחה ונולדו לי ילדים ונכדים.

בשנת 1984 בהיותי מורה לשיקום עיוורים, פגשתי חייל צעיר בשם יזהר כהן, שהתעוור במלחמת לבנון הראשונה. מלחמת לבנון הראשונה התרחשה ברובה בשטח לבנון בין ישראל לסוריה וארגוני טרור פלסטיניים שישבו בלבנון, וביצעו פיגועים בישראל ובמדינות נוספות. מבצע שלום הגליל נערך בין ט"ו בסיון תשמ"ב, 6 ביוני 1982, ל-י"ב בתשרי תשמ"ג, 29 בספטמבר 1982. לחיילים ששירתו בתקופה זו הוענק אות מערכת שלום הגליל. (ויקיפדיה).

יזהר, שהיה בחור צעיר, נאה, שתיפקד באופן עצמאי לפני פציעתו, פתאום היה צריך ללמוד לעשות, מטלות שנהג בשגרת היום יום שלו, והפעם כעיוור. זו הייתה עבורי משימה קשה מאוד, ועבורו קשה ביותר בשל מצבי הרוח המשתנים, שחווה כחלק מהתמודדותו עם המצב החדש.

חלק מתהליך הלימוד שלי עם יזהר היה ללמד אותו איך להמשיך לתפקד בשגרה היום יומית, לבשל, להתקלח, להתגלח, לחייג בטלפון ועוד פעולות רבות. כחלק מתהליך השיקום של יזהר, הוא קיבל כלב נחיה, שעזר לו בניידות במקומות ציבוריים. חלק מתהליך הלמידה המשותף של יזהר והכלב היה לתרגל ניידות במקומות שונים. בשלב מסוים, יזהר התחיל תהליך שיקום "בבית הלוחם" בחיפה, שהיה מרכז שיקומי לנכים.

יזהר גילה יכולת גבוהה בענף השחייה. הוא היה שחיין מוכשר מאוד, הוא השתתף באולימפיאדת סיאול וזכה במקום הראשון בעולם בתחרות זו.  אולימפיאדת סיאול (1988) היא האולימפיאדה ה-24 בעת החדשה. היא התרחשה בקוריאה הדרומית  ונמשכה 15 ימים, מ-17 בספטמבר עד ה-2 באוקטובר 1988. השתתפו בתחרויות 8,391 ספורטאים מ-159 מדינות.

כמי שליוותה את יזהר בתהליך שיקומו הארוך, ובשל הקשר המיוחד שנוצר בינינו, התרגשתי מאוד עבורו ועבור המדינה.

מרים צוק רם ומשפחתה

תמונה 1

הזווית האישית

יגל: נהניתי מאוד מהסיפור של סבתא שלי כי הוא היה מעניין ומרגש.

מילון

"בית הלוחם"
הוא מרכז ספורט-שיקום ופעילות חברתית לנכי צה"ל ובני משפחותיהם, המופעל על ידי ארגון נכי צה"ל.

ציטוטים

”אין דבר העומד בפני הרצון “

הקשר הרב דורי