מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אלה מירז: סיפור על אומץ, התמדה והגשמה

הלל וסבתא אלה בבית הספר
אלה בזרועות אמה, פולין 1956 (מזכרת אחרונה מפולין)
מסע חיים מרתק: מפולין דרך איטליה ועד כס השופט

אני אלה מירז, נולדתי בפולין בעיר פלוצק בשנת 1952. ההורים שלי – שמם צילה ואפרים קלימן. שניהם שרדו את השואה ואיבדו את מרבית משפחתם בשואה. אחרי מלחמת העולם השנייה הוריי נישאו ונולדו להם שתי בנות – אחותי רחל ואני, אלה. נוכח העובדה שהייתה אנטישמיות בפולין, החליטו ההורים שלי לעלות לישראל בשנת 1956. אני ומשפחתי גרנו בתחילה במעברה ליד חיפה ואחר כך עברנו לתל אביב.

אחותי רחל ואני סיימנו בית ספר תיכון והצטיינו בלימודים. המשכתי לימודים במסגרת העתודה האקדמית, אלה היו לימודי משפטים באוניברסיטת תל אביב. לאחר סיום לימודי המשפטים נישאתי לרמי מירז ונסעתי איתו לפירנצה שבאיטליה ללימודי הרפואה. למדתי מדעי המדינה ואומנות. כמו כן לימדתי עברית בקהילה היהודית בפירנצה, לימדתי גם תלמידים בבית הספר, וגם מבוגרים באולפנים שרצו ללמוד עברית בפירנצה. שם נולדה בתי הבכורה שירה ועם אמיר, האבא של הלל נכדתי, הגעתי ארצה בחודש התשיעי והוא נולד בחיפה.

כשחזרנו ארצה בשנת 1983, בעלי החל התמחות ברפואה בבית חולים רמב"ם ואני עבדתי כעו"ד במשרד עורכי דין בחיפה. לאחר כעשרים שנה מוניתי לשופטת בבית משפט למשפחה בחיפה שם כיהנתי כעשרים שנה.

חפץ יקר לליבי – פסלון מפורצלן 

חפץ יקר ללבי הוא פסל קטן מפורצלן של שני אחים אוהבים, אשר גובהו כ-22 סנטימטר, ודמויותיהם עוצבו בעדינות רבה. אימא שלי נהגה לספר לי סיפורים על הפסל ועל הקשר המיוחד בין שני האחים. היא הייתה אומרת לי בחיוך: "סיימי מהר את האוכל, כי הילדים בפסל מחכים לשחק איתך!"

הפסלון מילדותי

תמונה 1

הזוית האישית

הלל הנכדה המתעדת: לי היה כיף לבלות עם סבתי וללמוד על העבר שלה.

סבתא אלה: היה מאד מרגש להיות יחד עם הנכדה שלי בלי פלאפון ולחוות יחד את העבר המשפחתי שלנו.

מילון

פלוצק
פלוצק (בפולנית: Płock) היא עיר בת כ-130,000 תושבים במרכז פולין, על גדות נהר ויסלה. העיר, שבעבר הייתה בירת פרובינציית פלוצק, שייכת מאז שנת 1999 לפרובינציית מזוביה, ומשמשת כבירת מחוז (Powiat) בקצה המערבי של הפרובינציה. (ויקיפדיה)

פִּיצֶ'פְקֶס
זוּטות, אוסף של דבָרים קטנים חסרי ערך (גם: שְׁמוֹנְצֶס) (עממי מֵיידיש) (מילון אבניאון).

ציטוטים

”עם הרבה רצון ,עבודה קשה והתמדה, ניתן להגיע לכל דבר שרוצים, והשמים אינם הגבול“

הקשר הרב דורי