מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אלגריה שהפכה לגילה גמליאל

סבתא והנכדות ליאן ונועם
המאכלים שסבתא מכינה
העלייה של סבתא לארץ

אנחנו ליאן ונועם, משתתפות השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרה אנו מתעדות את סבתא שלנו, גילה גמליאל.

סבתא נולדה בעיר טנג'יר במרוקו סבתא נולדה בתאריך 18.12.1954. שם הוריה: פורטונה ויוסף קוספל. השם הראשון של סבתא גילה במרוקו היה אלגריה. משמעות השם הוא שמחה, גילה ורינה.

בשנת 1968 בגיל 12 עלתה סבתא גילה יחד עם הוריה ואחיה לארץ ישראל באמצעות אונייה אשר הורידה אותם בצרפת. מצרפת עלו על טיסה לארץ ישראל. כשסבתא הגיעה לארץ ישראל היא החליפה את השם אלגריה לשם לגילה, כי רצתה שם עברי, זה נקרא עברות: "עברות שמות החל כבר בתקופת היישוב, ונשא לעיתים מטען סמלי רב, כ"שלילת הגלות". ביולי 1920 עמד אבא שנֶלֶר (לימים ראש עיריית חיפה) בראש קבוצה של 131 חברי השומר הצעיר שעלו לארץ ישראל מפולין. בליל עלייתם ארצה כינס שנלר את הקבוצה ודרש מכולם לשרוף את דרכוניהם ולעברת את שמותיהם; הוא עצמו עברת את שם משפחתו ל"חוּשי" (תרגום שמו המקורי)." (ויקיפדיה).

בזמן הרווקות שם המשפחה של סבתא היה קוספל ולאחר החתונה עם סבא בני, שם המשפחה שלה הפך לגמליאל.  סבתא גילה לא התגייסה לצבא כי היא הייתה עולה חדשה ולא דברה את השפה העיברית.

התחביבים של סבתא הם לבשל מאכלים טעימים ולאפות עוגות לנכדים. סבתא מתגוררת כיום בנתניה. יש לה שלושה ילדים ושמונה נכדים.

הזוית האישית

ליאן ונועם המתעדות: היה מעניין לדעת דברים שלא ידענו על סבתא גילה, ותעד את סיפורה במאגר המורשת.

מילון

עולה חדש/ה
יהודי שהגיע לארץ ישראל כדי להשתקע.

טנג'יר
טנְג'יר היא עיר בצפון מרוקו, בה חיים כ-850,000 תושבים (נכון ל-2012). היא שוכנת בכניסה המערבית למצר גיברלטר, בו נפגש הים התיכון עם האוקיינוס האטלנטי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”השם הראשון של סבתא גילה במרוקו היה אלגריה. משמעות השם הוא שמחה, גילה ורינה“

הקשר הרב דורי