מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא יוסף וסבתא רבתא חנה נפגשים במחנה מעצר

תמונה של שתינו
סבתא חנה וסבא יוסף
שני מעפילים שנפגשו במחנות מעצר בקפריסין

שמי כרמל סבן, במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בחרתי לשתף את סבתי, יונה בונדה. סבתא יונה סיפרה לי במפגשים על משפחתה, על סבתא רבתא שלי, חנה ועל סבא רבא שלי יוסף

חנה, סבתא רבתא שלי נולדה ברומניה. בשנת 1947, במסגרת תנועת הנוער "גורדוניה" החליטה לעלות לארץ  ישראל. הם נסעו כל הקבוצה ברכבות לבורגס שבבולגריה ושם עלו לאוניות המעפילים "פאן יורק פאן קרשנט". הם הפליגו לכיוון ארץ ישראל. כשההאוניות הגיעו למיצר הבוספורוס הם נתפסו על ידי הבריטים ונשלחו למחנות המעצר בקפריסין. באותה תקופה לא הרשו הבריטים לעולים להכנס לארץ.

יוסף, סבא רבא שלי נולד בפולין. כל משפחתו של סבי נספתה בשואה. סבי החליט לעלות לארץ ישראל. בשנת 1947, החליט לעלות לישראל. ביחד עם חברי הקבוצה, הם עברו לצ'כיה ומשם חצו ברגל את הרי האלפים לאיטליה. משם המשיכו לדרום איטליה. בנאפולי  הוא עלה לאוניית המעפילים "לא  תפחידונו".  בדצמבר 1947 הם הפליגו  לחיפה. אחרי סערות וטלטלות, הם הגיעו לארץ ישראל לנמל חיפה.

התוכנית הייתה להגיע לקראת חג המולד, כשהחיילים הבריטים ישארו בבסיסים ואז הם יוכלו לרדת מהספינה לחוף ישראל מבלי שיתפסו. לרוע מזלם, הבריטים הבחינו בספינה עוד לפני שהגיעה לחופי חיפה. הם קשרו את הספינה לרציף ואת כל המעפילים העבירו לספינה הבריטית "אושן ויגור" שלקחה אותם למחנות המעצר בקפריסין.

בקפריסין  סבא עבר אימונים והדרכה של ההגנה. סבא היה מדריך ספורט והוא אימן את הקבוצה של סבתא חנה, שגם היא היגיע למחנה המעצר בקפריסין – וכך הם הכירו.

בחודש יוני 1948, סבא הוברח, דרך מנהרות שנחפרו על ידי ההגנה ומשם הועברו הבורחים בספינות קטנות והפליגו לחופי ישראל. סבא גויס לפלמ"ח לחטיבת הראל. סבתא חנה עלתה לישראל מקפריסין ביוני 1948 גם היא גויסה לפלמ"ח לגדוד הרביעי.

ביום הנישואים

תמונה 1

בחודש פברואר 1949, הם התחתנו בהרצליה במועדון החיילים. חיילים מהגדוד ה-5 עזרו להם לארגן את החתונה. פרט לחיילים נכחו בחתונה שני האחים של סבתא חנה ונשותיהם ובן דוד של סבא יוסף.

בעזרת הגדוד ה-5  סבא וסבתא קיבלו בית בלוד.

פברואר  שנת 1952 נולד אח של סבתי, מנחם. ובחודש אפריל 1955 נולדה סבתי יונה.

תמונה 2

 

 

הזוית האישית

כרמל סבן: נהנו מהזמן ביחד.

מילון

מחנה מעצר בקפריסין
מחנות המעצר בקפריסין היו מחנות שהקימה ממשלת בריטניה בקפריסין לצורך כליאת המעפילים המגיעים לארץ ישראל. המחנות פעלו החל מאוגוסט 1946 ועד נובמבר 1949, (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הישרדות“

הקשר הרב דורי