מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איש צבא ואיש חינוך

סמיון ואלכס בבית ספר הראל
סמיון בצבא
כיצד פגשתי את אשתי

ילדות
נולדתי וגדלתי באוקריאנה .
בחלק מתקופת מלחמת העולם השנייה גרנו בגטו. גטו, זהו מקום מגודר וכולו מוקף מאבטחים ושם חיו רק יהודים. אין שם תנאי מחייה (אוכל, מים , בגדים) ומשם היו שולחים למחנות עבודה…
הייתי בגטו באוקריאנה במשך 9-8 חודשים. כשהתחיל שלטון הנאצים אני ומשפחתי ברחנו משם , והתחלנו להסתתר ביערות, מרתפים ועוד  וזה נמשך בערך שנה שלמה.
 
לאחר זמן מה הצטרפו לשלטון גם הרומנים והם קיבלו מהנאצים שטח  ובו הם היו יכולים להסתיר את היהודים  אז אני ומשפחתי החלטנו לברוח לשטחם של הרומנים, ושם הרגשנו בטוחים יותר למרות שגם שם היה גטו אבל בגטו שלהם  היה ליהודים חופשיות כלומר: הם יכלו ללכת לקנות לעצמם מזון ביגוד והנעלה וכך החיים נראו יותר יפים  , וכך זה נמשך בערך שנה עד שחזרנו לאוקריאנה. 
 
לאחר סיום לימודיי בתיכון נסעתי לעיר מוסקבה. כאשר הגעתי למוסקבה המשכתי את לימודיי באוניברסיטת "נפטי". לאחר שנה התגייסתי לצבא והייתי קצין . כדי לקבל תואר של קצין הייתי צריך ללמוד 3 שנים . לאחר 6 שנים של שירות צבאי  חזרתי לאוקראינה ולמדתי באוניברסיטה למורים . בגיל 24 כבר התחלתי ללמד בתיכון. לאחר תקופת זמן עבדתי כמורה מהמניין במשרד החינוך ואחר כך עבדתי בתור מורה צבאי במכללה לרפואה .
אחיותיי כבר היו בישראל,  
 
ההכרות עם אשתי
הכרתי את אשתי כאשר עבדתי במשרד החינוך של מוסקבה. זה היה יום אחד לאחר סיום עבודתי הייתי בדרך לביתי ופתאום ראיתי נערה יפת מראה נגשתי אליה ושאלתי: מה שמך נערה חמודה? היא לא ענתה לי ולאחר מכאן כשאמרתי לה שאני רוצה להכיר אותה היא הסכימה. אז לקחתי אותה לביתי ושם חיכו כל משפחתי הוריי ואחיי וכאשר הם ראו אותה הם שמחו מאוד . לאחר שלושה ימים הצעתי לה נישואין היא הסכימה ובחודש יוני קיימנו חתונה. לאשתי קראו רימה וכאשר התחתנו היא הייתה בת 19.
 
לאחר החתונה התגוררנו במוסקבה  והיא בדיוק סיימה ללמוד במכללה, מכן עבדה במשרד ממשלתי למבקרת מזון ואני עבדתי במשרד החינוך.
 
העלייה לארץ ישראל
בשנת 1991 עליתי ממוסקבה, שם גרתי, לישראל וכאן כבר התגוררתי עם שתי אחיותיי ואחי שהגיע בשנת 1977. אני הייתי האחרון שעליתי לארץ ישראל ,נחתתי בארץ ישראל ב 6.1.1991  כאשר הגעתי ארצה הייתי בן 60. כשהגעתי אל הארץ ביקרתי בכל מקום ואזור בצפון.
עליתי לארץ ישראל כי אני יהודי וידעתי שמקומם של יהודים זה בארץ ישראל ובנוסף לכך אני רציתי להיות יותר קרוב לאחי ואחיותיי בארץ. כשהגעתי לארץ מיד אהבתי אותה.
 
התחלתי ללמד במקיף ספורט. במסגרת עבודתי למדתי מילים  חדשות הקשורות למקצועי, ולאחר מכן עבדתי 8 שנים בתור שומר.  
 
סמיון עם נכדותיו ביום הניצחון על הנאצים
 
סמיון עם נכדותיו ביום הניצחון על הנאצים
 
תשע"ו

מילון

גטו
הקשר ההיסטורי-יהודי הוא הכינוי לצורת ההתיישבות היהודית בגולה ברבעים וביישובים נפרדים, מסוגרים בתוך עצמם מבחינה תרבותית מהעמים הלא-יהודיים. מקור המונח "גטו" ברובע היהודי בעיר ונציה

ציטוטים

”ראיתי נערה יפת מראה נגשתי אליה ושאלתי: מה שמך נערה חמודה?“

הקשר הרב דורי