מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איש הסוד

סבא אבי והנכדה נועה
סבא אבי עם אחיו הגדול משה
תרומתו של סבא למדינה

בסיום מלחמת העולם השנייה סבתא אלקה וסבא דוד, הוריו של סבא אבי, נסעו מרוסיה לפולין. היה להם כבר ילד אחד ששמו משה. בדרך בשנת 1946 נולד סבא אבי בעיר שצ'צ'ין שבצפון פולין, עיר גרמנית.
 
ההורים נדדו במחנות עקורים עד שנת 1949 ואז עלו לארץ ישראל. משה היה בן שבע וסבא אבי היה בן שלוש. בהתחלה הם גרו במעברה ולאחר זמן קצר רכשו בית בשיכון ותיקים בכפר סבא. בבית זה גרו עד יום מותם.
שיכון ותיקים הייתה שכונה ערומה מעצים, לא היו כבישים ובין הבתים לא הפרידו גדרות. הבתים היו קטנים, בתי סוכנות והריהוט היה דל. המיטות היו מיטות ברזל. זאת הייתה שכונה של פליטים שרובם היו עניים מאוד. למרות המצב הכלכלי לאנשים הייתה שמחה ותקווה. לבית הייתה חצר גדולה. בחצר נטעו עצים בנו לולים לתרנגולות ושתלו גינות לירקות. היו שם עצי הדר עצים נשירים שזיפים גויאבות.
 
בחצר סבתא אלקה גידלה ברווזים. אחד הברווזים היה מאולף והיה מלווה את סבתא למכולת. סבא אבי הלך לגן בשיכון ותיקים. את הסרט הראשון סבא ראה היה בבית הגננת על חנה'לה ושמלת השבת. אותם ילדים המשיכו לבית ספר ע"ש ברנר. חברים מהגן והבית ספר מלווים את סבא עד היום.
 
בתקופת בית הספר סבא היה חבר בנוער העובד. העיסוק המרכזי באותה תקופה היה משחק הכדורגל. בבית ספר עממי למדו עד כיתה ח'. לאחר מכן עבר סבא את הגדר לבית ספר התיכון בשם כצנלסון. בכיתה י"א חילקו את הכיתות למגמות. סבא שובץ לכיתה במגמה הביולוגית. לאחר כמה חודשים הוקפץ למגמה הריאלית פיזיקלית. הוריו של סבא אבי עמלו הרבה וקשה והקדישו את עמלם הרב למען ילמדו בניהם סבא אבי ואחיו משה. 
 
את אושרם מצאו בבניהם ושאפו להצלחתם. סבא דוד עבד בדואר כפר סבא, וסבתא אלקה תפרה בגדים. קראנו לה קוסמת בגלל כישרונה לעשות מכל בד בגד לתפארת. כלכלית המצב הלך והשתפר אבל עדיין היה קשה. דוד משה הלך לצבא ולקיבוץ וסבא אבי נשאר הילד היחידי בבית.
 
סבא אבי למד פיזיקה ומתמטיקה. התחיל את שירותו הצבאי כקצין לוחם בנח"ל. הג"יפ שלו היה הראשון  שנכנס לעיר שכם במלחמת ששת הימים. לאחר תום לימודיו התגייס לחיל האוויר. בשל ידיעותיו בפיזיקה ומתימטיקה הצטרף לקבוצת אנשים בעלי רקע דומה. הפך לאיש סוד, ושימש כאבי אבות הטיל "חץ" ואחרים. 
 
במהלך מלחמת יום כיפור הקים שתי יחידות בחיל האוויר, אחת בדרום ואחת בצפון. איש הסוד המשיך לתפקד  ככזה. עם השחרור מצבא הקבע, עבד בבנק הפועלים, הגיע לדרגת עוזר מנכ"ל בכיר, כאחראי על תחום שוק  ההון והמסחר, ברמה הבין לאומית והארצית באחריותו היו כ-140 מהנדסי תוכנה והוא שימש להם כאוטוריטה.
 
סבא אבי מצטיין בקור רוחו במצבי לחץ, ובחוש הומור מפותח, אותו ירש מאמו. כמו כן ידוע כאיש עבודה עקבי   הדבק במשימתו בכל מחיר עד להשגת התוצאה. חרוץ מאוד ובעל אנרגיות בלתי נדלות, כושר ספיגה עצום.   "להתעצבן" – הוא לא מכיר את המושג.
 
עם יציאתו לגמלאות משמש כדירקטוריון ומקדיש זמנו הפנוי לנכדיו, בהם הוא מוצא אושר רב. אחיו, משה, למד ב"אורט" והקים שני מוסכים.    
 
תשע"ה, 2015
מורה מובילה לילך פרץ

מילון

הטיל "חץ"
"חץ" היא מערכת נגד טילים בליסטיים, אשר פותחה בישראל בסיוע מימון אמריקני ובשיתוף עם חברת בואינג האמריקנית. המערכת מורכבת ממספר רכיבים: מערכת ניהול ירי - "אתרוג זהב", מרכז בקרת משגרים "אגוז חום", מכ"ם ייחודי - "אורן ירוק", משגר טילים וטיל. היחידה בצה"ל המפעילה את הטיל נקראת חרב מגן.

ציטוטים

”קראנו לסבתא קוסמת בגלל כישרונה לעשות מכל בד בגד לתפארת“

הקשר הרב דורי