מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אירוע ששינה את חיי

אני וסבי ביום ההולדת שלי בבית קפה
כתבה על סבא וסבתא רבא שלי
איך סבי חזר בתשובה

שמי אהרון אמסלם נולדתי ב1950 בעיר רמלה.

כל חיי עד שנת 2017 חייתי כחילוני מובהק, שמרתי על מסורת, ואז קרה מקרה ששינה את תפיסתי החילונית.

חילונים הם קבוצה חברתית במדינת ישראל, המתייחסת לחלק מהציבור היהודי שזיקתו לדת היא הנמוכה ביותר או אינה קיימת. הקטגוריה מכסה מגוון רחב של תפישות דתיות וחילוניות, ונשענת בעיקר על הגדרה עצמית. ויקיפדיה

בחודש ספטמבר בשנת 2017 בשבת בבוקר בשעה אחת עשרה, קיבלתי הודעה מאחד האחים שלי, שאבי נפטר בבית חולים "העמק". נסעתי לבית החולים ועמדתי ליד גופתו של אבי, תוהה וחושב למה זה ככה. שבוע לפני כן אימי קיבלה אירוע מוחי, והיתה מאושפזת בבית החולים רמב"ם.

כשהייתי ליד גופתו של אבי בבית החולים, נמסר לי על ידי מישהו שמצבה של אימי מתדרדר, והיא עלולה למות כל רגע. נסעתי לבית החולים והגעתי לחדר בו הייתה מאושפזת, והיתה ממש ברגעיה האחרונים. מתוך דחף פנימי שאינני יודע איך בא לי, ביקשתי מהנכד שהיה איתי לחפש לי סידור תפילה. קיבלתי את הסידור, וכאילו הוארו עייני ועשיתי לאימי וידוי וקריאת שמע. פעם ראשונה בחיי שעשיתי דבר כזה.

מאחר ואבי נפטר בשבת קיימנו את הלוויה במוצאי שבת, לאחר שהודענו לכל הקרובים והמשפחה. לאחר כל ההספדים קראנו אחיי ואני קדיש על הקבר, וממש בשורה האחרונה של הקדיש קיבלנו טלפון מבית החולים שהודיעו שגם אמא נפטרה.

האירוע הזה עשה לי משהו שלא מובן לי, ומאותו רגע ועד היום(ועד מותי) חזרתי בתשובה מלאה. ביהדות, חזרה בתשובה היא תהליך בו יהודי מעמיק את אמונתו הדתית, משנה את דרכיו ומתחזק בקיום המצוות. הכוונה במילה "תשובה" בהקשר זה אינה מענה, אלא שיבה. הביטוי "חזרה בתשובה" נגזר מביטוי רחב יותר המופיע גם בתפילת שמונה עשרה: "והחזירנו בתשובה שלמה לפניך". ויקיפדיה

חשוב לציין שהייתי חילוני גמור, לא ידעתי מה זה בית כנסת, מיום הבר מצווה, והיום היחידי בשנה שלא עישנתי היה יום כיפור.

הזווית האישית

גל: למדתי מהתוכנית הרבה מאוד דברים חדשים על סבא שלי, שלא ידעתי בעבר. אהבתי איך שסבא ממש החיה את הסיפורים וזיכרונות הילדות שלו .

סבא אהרון: אני מאוד אהבתי לספר לגלי את הסיפורים, הזיכרונות והחוויות שלי בחיים, וגם אהבתי לראות שהיא באמת שואלת שאלות ומתעניינת.

מילון

הספדים
הספד הוא נאום לביטוי אבל על מותו של אדם. אמירת הספדים היא רכיב מקובל בטקסי קבורה ובטקסי אזכרה בתרבויות רבות. לעיתים מתפרסם הספד גם בכתב. במהלך ההספד נהוג לציין את מעלותיו של המנוח, ציוני דרך בחייו וזכרונות משמעותיים ממנו. ויקיפדיה

ציטוטים

”הוארו עייני ועשיתי לאימי וידוי וקריאת שמע .פעם ראשונה בחיי שעשיתי דבר כזה“

הקשר הרב דורי