מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אירוע משפחתי שקרה בעת מבצע סיני

תמונה משותפת עם סבתא וסבא
פעילות כללית של תכנית הקשר הרב דורי
סיפור משפחתי קטן מהמלחמה

שמי בלהה חשמן, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, סיפורי עוסק באיורע שקרה בזמן מלחמת סיני.

עוד כשהייתי ילדה, בשנת 1956, הייתה כאן מלחמה קצרה שכונתה "מבצע סיני" וידועה גם בשם "מבצע קדש". המלחמה הייתה נגד צבא מצרים ובמהלכה הצבא שלנו כבש את חצי האי סיני. באותה מלחמה, שהתנהלה בעיקר בסיני הרחוקה מאתנו, שלחו המצרים לכיוון חיפה משחתת, שזו אוניית מלחמה, בשם "איבראהים אל אוול" – במטרה להפגיז (לשלוח פצצות שיפגעו, יזיקו ויהרסו) את חיפה ואת כל האזור שלנו כאן. המשחתת התקרבה אלינו דרך הים, הצליחה בלילה להפתיע ולחדור למפרץ חיפה וירתה פגזים לעבר חיפה ולכיוון הקריות. היה קרב תותחים ונלחמו באונייה הזו עד שהיא נכנעה ונגררה לנמל חיפה. מאוחר יותר היא שופצה ושימשה את חיל הים שלנו לתקופה קצרה והיום היא ניצבת במוזיאון הימי בחיפה.

באותה מלחמה היה גם חשש שיכנסו לארץ מטוסים של האויב ולכן ניתנו הוראות לכל התושבים להחשיך ולעשות אפלה בבתים וברחובות, וזאת כדי שהמטוסים מלמעלה לא יוכלו לזהות לפי האורות מקומות מיושבים. גם את הפנסים של המכוניות צבעו בשחור כדי שלא יראו מלמעלה אורות בכלל. "האפלה" קראו לזה.

אני זוכרת איך גם בבית שלנו כל החלונות היו מכוסים בבדים שחורים, כי דרכם לא עובר אור, כך שבערב אפשר היה להיות בתוך הבתים עם מעט אור חלש, שמבחוץ לא ראו אותו.

וכאן אני מגיעה לסיפור משפחתי קטן שזכור לי שחווינו מאותה מלחמה:

אבא שלי, שהוא סבא רבא שלך, היה אז חייל בחיל תותחנים והיה מגוייס לשמור  מול חופי חיפה. באותה תקופה לא הייתה תקשורת כמו היום. לא היו טלפונים וטלוויזיות, ולא ידענו מה שקורה כאן בחיפה, ממש לידינו. באותו ערב-לילה הייתה לנו חתונה במשפחה הקרובה, שנערכה באולם בחיפה. מכיוון שאבא שלי לא היה בבית, אמי הזמינה מונית ונסענו אימא שלי, אחי ואני בערב לחיפה והשתתפנו בחתונה.

השמחה הייתה מהולה (מעורבבת) באווירה מתוחה כי כבר הרגישו שמשהו קורה. בלילה מאוחר חזרנו הביתה, גם כן במונית. היה חושך מוחלט ונהג המונית בקושי ראה את הדרך ונסע לאט לאט. הגענו הביתה, היינו עייפים מאוד מהחתונה והלכנו לישון, אני ואחי יחד עם אימא שלי באותה מיטה, כי היא כנראה פחדה ודאגה  לכך שנהיה ביחד.

למחרת בבוקר כשהתעוררנו, התברר שבלילה היו הפגזות ואזעקות וכולם רצו בבהלה למקלטים וישבו שם כל הלילה! ורק אנחנו … ישנו, כי לא שמענו ולא ידענו דבר. איזה – מזל – היה – לנו.

זה הסיפור שזכור לי כילדה ממלחמת סיני.

הזוית האישית

עידן: נהניתי מאוד מהשיחות ושמחתי ללמוד על העבר של סבתא שלי, אני אמשיך לשמוע ולהקשיב לסיפורים של סבא וסבתא.

מילון

מבצע סיני
מלחמת סיני (ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש") הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, הממלכה המאוחדת וצרפת מחד לבין מצרים מאידך, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה פלש צה"ל לחצי האי סיני וכבש אותו, למעט רצועה צרה לאורך תעלת סואץ, השמיד תשתיות צבאיות רבות, ופגע בצבא המצרי. לאחר סיום המלחמה פינתה ישראל את כל השטח שכבשה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”החלונות בבית היו מכוסים בבדים שחורים, כי דרכם לא עובר אור. בערב אפשר היה להיות בבתים רק עם אור חלש“

הקשר הרב דורי