מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך קיבלתי את שם משפחתי "דג"

סביי ואני בארוחה משפחתית
אחי וסבי בטיול
כשסבא רבא שלי עלה לארץ, שם משפחתו עוברת מ"פיש" ל"דג"

שמי נועם דג, שם המשפחה "דג" תמיד משך אליי הרבה תשומת לב ובדיחות לא מצחיקות. תמיד סקרן אותי להבין מאיפה באמת הגיע שם המשפחה המוזר הזה. ראיינתי את סבא שלי בשביל להבין את זה.

שם המשפחה בדרך כלל עובר מהאב לילדיו. במקרה של המשפחה שלי זה כנראה עבר דרך סבתא של סבא של סבא נעמן, מצד אבא ארנון. השם שלכאורה הייתי צריך לשאת הוא מסינגר, אדם שעוסק בהתקנת גגות נחושת. הסיבה שבגללה לא עבר השם מסינגר אלא אומץ השם של האמא הייתה שבתקופת השלטון האוסטרו הונגרי, 1867-1918 באזור גליציה, פולין בו הם חיו, גזר השלטון על היהודים, שלטענתו "התרבו יותר מדי" גזירה שהגבר לא יוכל להתחתן עם אישה ולתת לה את שם משפחתו, אלא אם כן הוא למד בבית ספר ממשלתי ועבר את הבחינות הנדרשות.

חלק מהיהודים הצליחו לשלב בין הלימודים בחיידר, לימודי תורה, ללימודים בבית הספר הממשלתי, אולם בשל המנהג היהודי להתחתן בגיל מוקדם, לא הספיקו לעבור את הבחינות הממשלתיות. משום כך לא יכלו לאמץ את שם משפחתו של הבעל כשם המשפחה של הילד ואימצו את שם המשפחה של האישה. אצל משפחתי אומץ השם "פיש". השם "פיש" עובר ל"דג" כשאבא של סבא שלי, שמחה, הגיע לארץ אחרי אחיו ברוך, בסביבות 1926 מפולין במסגרת תנועת החלוץ.

מאוחר יותר עלה לארץ אביהם של שמחה וברוך ששמו אהרון ואשתו טובה ושם משפחתם היה מסינגר, כי הוא עבר את המבחן הממשלתי בגיל מאוחר. כשברוך עלה הוא התיישב בחדרה יחד עם קבוצה של חלוצים שהקימה את כפר חסידים וקברו עדיין ביישוב. למעשה ברוך הוא ה"דג" הראשון בארץ וצאצאיו נושאים היום את השם "דג". כשמחה הגיע לארץ הוא התיישב בחדרה ופתח נגרייה ובהמשך הצטרף לגרעין "יוזמה", קבוצת פועלים שהקימו את כפר-חוגלה בעמק חפר. סבי נעמן נולד בכפר-חוגלה בשנת 1937 ולמד בבית ספר עממי במושב, עף מתיכון חדרה שנה אחר כך והמשיך לבית ספר אורט ולמד אגרו-מכניקה. לאחר לימודיו התגייס לצה"ל והיה שליש מהמתנדבים לחיל שיריון, הוא היה מכונאי טנקים ומדריך. שנה וחצי אחרי שחרורו, התחתן עם יפה פולונסקי מתל אביב, בת יחידה להורים שעלו מפולין ואוקראינה, הם הקימו את ביתם בלכיש והיו ממקימי היישוב. אבי, ארנון היה ילדם השלישי והוא נישא לאמי טלי.

סבתא שלי יפה ז"ל נשאה לפני נישואיה את שם המשפחה פולונסקי. במאה ה-20 חלק ממשפחת פולונסקי נשארה ברוסיה וחלק עברו לארצות הברית, מאלו שנשארו ברוסיה חלק הושמד וחלק התנצר. החלק השני שעבר לארצות הברית עסק בחקלאות והחלק באמריקה שינה את שם המשפחה שלו לפול פולונסקי. אחד מבני משפחת פול פולונסקי חקר את תולדות משפחתו ונודע לו שיש בארץ צאצאים של פולונסקי אז הוא לקח דגימת DNA מדודי דני וגילה שלמעשה יש קשר דם בין סבא לסבתא שלי. מקור השם "פולונסקי" הוא מהעיר פלונסק בפולין שמקור שמה הוא מנהר "פלונקה".

פיש ביידיש זה דג, לא ברור מאיפה הגיע השם פיש כי הסבתא של סבא הייתה יתומה. ייתכן שזה בגלל שבממלכה האוסטרו-הונגרית החליטו לקרוא לאנשים בשמות משפחה, בין השאר על בסיס המקצוע בו עסקו או בשביל להעליב אותם, כך ייתכן שהמשפחה עסקה במסחר בדגים.

שם המשפחה "דג" עבר הרבה שינויים לאורך השנים, ראשית הוא היה "פיש" (כנראה בגלל עיסוקו של אחד מבני המשפחה בסחר בדגים) אבל בגלל חוק אוסטרו-הונגרי השם "מסינגר" לא יכול היה לעבור לסבא של סבא של סבי נעמן, לכן הוא נשאר "פיש" מאשתו. לאחר שבני משפחת פיש עלו לארץ, השם עוברת לדג.

הזוית האישית

הה כיף מאוד ללמוד על שורשיו של סבי נעמן.

מילון

מסינגר
מתקין גגות נחושת בפולנית

ציטוטים

”אם מישהו פוגע בך, תרביץ לו“

הקשר הרב דורי