מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך פגשתי את סבא רוני

סבתי ואני
אני וסבתי
חיזורו של סבא אחרי סבתא והקמת המשפחה

שלום, שמי רחל בדש, קוראים לי כך על סבתי ז"ל. נולדתי בשנת 1954 בעיר נהריה בבית חולים מלבן שבארץ ישראל. לאמי קראו עליזה ולאבי קראו אליהו. לאחיי קוראים שמעון, אברהם, רבקה ובנימין, אני האחות השלישית.

גרנו בבית קרקע עם מרפסת גדולה, חצר גדולה, שלושה חדרים ומאחורי הבית היו עצי פרי. אחרי בית הספר היינו הולכים כל האחים וקוטפים מהעצים פירות, את חלק מהפירות היינו מוכרים בדוכן שבנינו וחלק מהפירות היינו משאירים אצלנו. למדתי בבית ספר א.ד גורדון הנמצא בעיר עכו. בית הספר היה פתוח לכל הארץ והיו הסעות אליו. השיעור האהוב עליי היה גדנ"ע, שזה דומה לצופים. החברה הכי טובה שלי – קראו לה נעמי והיא גרה במושב לימן. היינו נפגשות רק בבית הספר ובימי הקיץ היינו הולכות יחד לים.

בגיל עשרים ושש החלטתי לעבור לגור בעיר נתניה בשל היופי שלה והמקומות בה, וגם כדי לעבוד בפנימיה לחינוך מיוחד בשם "אביבים". שם פגשתי את רוני, שהוא בעלי. רוני היה איש נאה בעל שיער שחור ועיניים ירוקות. היו לו סוס ועגלה, כל צהריים הוא היה עובר עם העגלה והסוס ליד הפנימיה כדי להביא את הלחם. יום אחד, כשיצאתי כרגיל להביא ממנו את הלחם, הוא הציע לי לבוא עמו בערב אל הים. אמרתי לו שאני לא יכולה כי יש לי משמרת ערב. הוא שאל אם הוא יכול להצטרף אליי – וככה היינו שומרים פעמיים בשבוע כמעט כל ערב.

כשהצוות בפנימייה היה מוציא את הילדים לים, אשר השתרע מפולג עד הצפון, הוא היה מצטרף והילדים היו ממש נהנים עמו. יום אחד קיבלתי חופש מהעבודה ליומיים והוא הציע לי לצאת איתו לפגישה, הסכמתי. באותו ערב הוא הגיע לאסוף אותי והלכנו ביחד לים, ישבנו על החוף ודיברנו. הוא סיפר לי על המשפחה שלו ועל החיים שלו, ואני סיפרתי לו על שלי. ביום חופש נוסף אחר שהיה לי, הוא לקח אותי לרכב איתו על הסוס השחור שלו, לסוס קראו חץ. רכבנו ליד החוף ואז ראינו את הכוכבים. באותו יום הייתה הנשיקה הראשונה שלנו ובערב שמירה אחת. בשנת 1979 הוא הציע לי שנהיה זוג והסכמתי. יום אחד החלטנו שנלך להכיר את המשפחות אחד של השנייה. הייתי מאד לחוצה, אבל הם ממש אהבו אותי. היינו זוג במשך שנה ובשנת 1980 אני הצעתי לו נישואין. בתאריך 13.5.1980 התחתנו באולמי נתניה. כל המשפחות היו שם חגגנו עד הבוקר ושמחנו.

אחרי החתונה השכרנו בית ליד בית הספר "בן גוריון" שעכשיו נקרא "נעמי שמר" ובשנת 1981 בננו הבכור נולד. קראנו לו אליהו על שם אבי המנוח. בשנת 1982 נולד בננו האמצעי יצחק, שנקרא על שם אבא של רוני המנוח. בשנת 1989 נולדה בתנו, בת הזקונים יעל, הקרויה על שם שחקנית מהטלוויזיה.

כמה שנים לאחר שיעל נולדה עברנו לגור במקום אחר. יש לי בנוסף חתן וכלה, לחתן קוראים גל הוא בעלה של יעל ולכלה קוראים מריה היא אשתו של יצחק. יש לי בנוסף ארבעה נכדים, בשנת 2009 נולדה הבכורה, קוראים לה ליאם על שם שחקן בשם ליאם ניסן. מי שבחרה את השם הזה היא יעל. בשנת 2016 נולד אביב – שניהם הילדים של יצחק ומריה. בשנת 2016 נולדה היאלי, ובשנת 2018 נולד עמית, שניהם הילדים של גל ויעל.

הזוית האישית

ליאם הנכדה המתעדת: נהניתי מאד לעשות את התכנית הזאת על אף הקשיים שחוויתי בדרך. אף פעם לא ביררתי איך סבא וסבתא שלי הכירו וכעת אני יודעת וזה נשמע מאד רומנטי, בנוסף גיליתי על שם מה קוראים לי.

מילון

גדנ"ע
גַּדְנָ"ע (גדודי נוער או גדודי נוער עברי) הוא ארגון ישראלי לחינוך טרום צבאי. הגדנ"ע הוא מסגרת חסות של צה"ל שאמונה על הפעלת הנוער והכנתו לשירות צבאי. מקום המדינה ועד תחילת שנות ה-90 פעלה המערכת כפיקוד ייעודי שקם כהמשך ועל בסיס מסגרת הגדנ"ע המחתרתית שהפעיל ארגון ההגנה בשנות הארבעים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בגיל 26 החלטתי לעבור לגור בעיר נתניה בשל היופי שלה והמקומות שבה“

”סבא רוני שאל אם הוא יכול להצטרף אליי – וככה היינו שומרים פעמיים בשבוע כמעט כל ערב“

הקשר הרב דורי