מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך סבתא מרגלית פגשה את סבא?

מגש סיום עירוני לתוכנית בהרצליה
בוגרת בית ספר יל"ג חיפה
שמלת עבודת הגמר שנשכחה באוטובוס

שמי יהלי סעדון הילה, השתתפתי השנה בתוכנית הקשר הרב דורי, יחד עם סבתא שלי, מרגלית סעדון.

סבתא מרגלית מספרת ליהלי

שמי מרגלית סעדון, נולדתי בשנת 1951 בעיר עכו. לאמי קוראים עליזה ולאבי קוראים אשר ז"ל. הורי החליטו לעזוב את העיר עכו כשהייתי בת שמונה.

בשנת 1959 עברנו לגור קריית חיים שנמצאת בעיר חיפה. הסיבה העיקרית שעברנו כי אבא דאג מאד. לא רחוק מביתנו היו גרים ערבים אבא פחד כי היו יהודיות שהתחתנו עם ערבים. אבא רצה למנוע את המצב הזה.

מאחי הגדול שמעתי שהבית בקריית חיים עלה 390 לירות. כשאבא שלי שהיה היה צריך להביא את הכסף למוכר של הבית, אבא עטף את הכסף בנייר עיתון ואחי התלווה לאבי כשומר ראש.

לימודים – שמלת הגמר שנשכחה

למדתי בבית הספר היסודי שקוראים לו אהרון שנמצא בקריית שמואל, בית ספר דתי. הבית ספר היה רחוק מאוד מהבית, לא היו אוטובוסים ולא מכוניות רק לעשירים היו מכוניות, היינו הולכים ברגל לבית הספר, אבל זה היה כיף ללכת ברגל. בבית הספר הייתה מסעדה גדולה שם היו הילדים אוכלים ארוחת צוהריים והייתה לי עזרה בשעורי בית והיה לי כיף ללמוד בבית ספר הזה.

כשסיימתי בית ספר יסודי למדתי עיצוב אופנה בבית ספר יל"ג שבחיפה בבית הספר הזה למדתי שלוש שנים. זכור לי היה המבחן הסופי כדי לקבל את תעוד הגמר, היינו צריכים לתפור שמלה במידה שלנו, המבחן היה מצוין, אבל לצערי, השמלה הלכה לי לאיבוד שכחתי אותה בתחנת האוטובוס, אבי שראה אותי שאני עצובה שלח אותי עם מונית לתחנת אוטובוס, אבל לא מצאתי את השמלה  והייתי מאד עצובה.

 בית ספר יל"ג בו למדתי בחיפה

תמונה 1

איך סבתא הכירה את סבא?

בימיי צעירותי כשהייתי בת 19 נהגתי לבלות במועדון ה- 120. זה היה מועדון ידוע מאוד בחיפה, זה כמו דיסקוטק או מועדון לחברה הצעירים. היינו נוסעים באוטובוס, אני ואחותי ועוד כמה חברות לחיפה.

הבחור, שהפך לבעלי וסבא של יהלי, עבד אז בחברת נשר הלבשה ביישוב מעלות, שנמצא לא רחוק מנהריה. הוא היה מביא בדים לתופרות כדיי שיתפרו חולצות לילדי בית הספר. כשהיה מגיע לעבודתו זו, הוא היה ישן במושב לימן שבנהריה, מכיון שלא יכול היה לחזור לת"א בכל יום למקום מגוריו.  הוא נהג להגיע למועדון ה- 120. ואז, תקופה ארוכה שהוא לא הגיע למועדון, האמת שמאד כאב לי, כי ממש התאהבתי באופיו של הבחור, אבל בסופו של דבר, הגורל הפגיש אותנו ובאחד מהימים הוא הגיע למועדון ה 120 שבחיפה ושם נפגשנו. התרגשתי מאד ומשם פרחה אהבה. הפכנו לחברים ולאחר תקופה התחתנו. החתונה הייתה בעיר בנתניה, באמצע הדרך בין המשפחות מהצפון ומהמרכז.

הזוית האישית

יהלי סעדון הילה: אני רוצה שסבתא שלי תהיה בריאה!

מילון

יל"ג
יהודה לֶיְיבּ גורדון בראשי תיבות: יל"ג; (7 בדצמבר 1830, וילנה – כ"ד באלול תרנ"ב, 16 בספטמבר 1892, סנקט פטרבורג) היה משורר, סופר ועורך עברי. נחשב לאחד מגדולי המשוררים בתנועת ההשכלה, שנודע גם במלחמתו הנוקבת בממסד הרבני.[1] קריאתו בשירו "הקיצה עמי": "הֱיֵה אָדָם בְּצֵאתְךָ וִיהוּדִי בְּאָהֳלֶךָ" הפכה לסיסמת המשכילים בני דורו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ב“

הקשר הרב דורי