מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך נוצרה המודעות לשמירת הטבע בארץ

אני מנסה את המצלמה המיוחדת של סבתא
סבתא מטיילת עם הדוד שלה
סיפור הטבע של סבתא

שמי רחל אבני, נולדתי בארץ, שנתיים אחרי מלחמת העולם השנייה ושנה וחצי לפני מלחמת העצמאות, שאחריה קמה מדינת ישראל ב 1948. אמנם כבר היו ישובים ותושבים בארץ. אך מי ששלט עד אז בארץ היו הבריטים, שלא אישרו כניסה של עולים חדשים אחרי מלחמת העולם השנייה .

ברגע שהייתה עצמאות הגיעו מאות אלפי עולים חדשים לארץ והיה צורך למהר ולבנות עבורם קורת גג. הייתה התלהבות מאוד גדולה במפעל הציוני החדש של תקומת העם היהודי במדינת ישראל וכך במשך כ10-15 שנה נבנו ערים וכפרים וכבישים חדשים בכל שטח בר שרצו. על ההתלהבות בבינין הארץ יעיד השיר:

שיר בוקר

מילים: נתן אלתרמן

בהרים כבר השמש מלהטת

ובעמק עוד נוצץ הטל,

אנו אוהבים אותך, מולדת,

בשמחה, בשיר ובעמל.

ממורדות הלבנון עד ים המלח

נעבור אותך במחרשות,

אנו עוד ניטע לך ונבנה לך,

אנו ניפה אותך מאד.

נלבישך שלמת בטון ומלט.

בואו נתעכב רגע על המשפטים שהדגשנו. בהתלהבות של העשייה נהרסו הרבה ערכי טבע מיוחדים שאף אחד לא שם לב אליהם. לא היו בארץ בכלל שמורות טבע מוכרזות ואף אחד לא שם לב ולא הכיר בחשיבותה של איכות.

למשל: המקום שאנחנו מכירים היום כשמורת החולה הייתה אגם וביצה שוקקת חיים ששימשה מיליוני עופות בזמן נדידתם מאירופה ואפריקה. הביצה והאגם יובשו לטובת שטחים חקלאים שבדיעבד הסתבר שאדמת הכבול כלל אינה מתאימה לגידולים חקלאים כי היא צוברת חום ושורפת את השורשים. כתוצאה מייבוש החולה נכחדו בעלי חיים נדירים רבים.

כך גם נטיעת אורנים מסיבית שמתאימים לנוף האירופאי על ידי קק"ל מבלי להתחשב בצמחיה הים תיכונית. בשלב מסוים בשנות ה-50 קמה חבורה רצינית של פרופסורים למדעי הסביבה ואוהבי טבע ופעלו להקמת ארגון לשמירת הסביבה, הטבע והנוף.

החברה להגנת הטבע הוקמה בשנת 1953 ע"י המייסדים עזריה אלון ואמוץ זהבי. הפעילות הראשונה הייתה להכריז על שמורות טבע ולהעביר חוק בכנסת להגנת פרחי הבר. בשנת 1964 ארגנה החברה להגנת הטבע גרעין נח"ל שמטרתו הייתה להקים בית ספר שדה בהר מירון שיסמן שבילים בשמורות הטבע החדשות וידריך תלמידים לשמירה על הטבע. לגרעין הזה הצטרפתי ובו פעלנו כעשרים חברים בכל התחומים שקשורים לחינוך שמירת הטבע.

סבתא עם דוד שלה

תמונה 1

היה לי הכבוד ללמוד מפרופ' אמוץ זהבי על ציפורים ואורח חייהם ומעזריה אלון על צמחים ואקולוגיה. יהי זכרם ברוך. מורים לחיים. לסיכום מאוד משמח אותי לראות היום שהחינוך וההבנה בחשיבות של שמירת ערכי הטבע אצל רוב אזרחי הארץ מובן מאליו ומטיילים רבים מבקרים בשמורות.

הזוית האישית

הנכד אסף: "היה לי מאוד מעניין ללמוד עם סבתא ועל סבתא, על חייה בעבר ומאוד מרגש ומהנה ואני מקווה שהתכנית של הקשר הרב דורי ימשיך להתקיים"

מילון

נח"ל
נוער חלוצי לוחם (יחידה בצבא)

ציטוטים

”לא להשליך אשפה בטבע, כדי שיהיה לנו נעים להנות מארץ נקייה“

הקשר הרב דורי