מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך לשנות חיים פעמיים

ירושלים של זהב ביקור הראשון 1999
שורשי המשפחה סבא רבא, סבתא, אמא
מזכרות של סבתא

שמי ילנה וולושין. נולדתי בעיר יאלטה, עיר נופש על שפת הים השחור בחצי האי קרים בשנת 1960, בתקופה זאת המקום היה שייך לאוקראינה.

כשהייתי בת חמש עברה המשפחה לעיר יבפטוריה. יבפטוריה היא עיר מיוחדת, בעבר שלטו שם אנשים ממוצא קרים – יהודים עם התרבות העתיקה, הם היו אנשים עשירים שהשקיעו לפיתוח העיר, בתקופתם נבנו הרבה בניינים יפים, תיאטרון, בתי הבראה לאנשים עשירים שהיו מגיעים לנופש קיץ מכל רוסיה. בקרבת העיר נמצא אגם עם מים מלוחים כמו בים המלח, עם בוץ מרפא כך שהיה אפשר לראות על החופי האגם אנשים שמורחים על גופם את הבוץ ועומדים כמו פסלים שחורים. היה ממש מצחיק לראות את זה.

לטיילת הישנה של יבפטוריה קראו "ירושלים הקטנה" מכיוון שעליה נמצאו מבנים של דתות שונות: כנסייה אורתודוקסית יוונית, כנסיייה פרבוסלבית, כנסיה של תושבי-קרים, בית כנסת של יהודים. הכל נמצא אחד ליד השני, כך שגם אנשים שגרו שם היו קרובים אחד לשני בחיים משותפים.

אני בת יחידה להורים לא כל כך צעירים. הילדות שלי הייתה מאוד מאושרת, עם שמחה בבית והרבה חברים. בבית היה אוסף של כאלף ספרים והתחביב הכי אהוב עליי היה לקרוא ספרים, מהבוקר עד הלילה. כנראה זה השפיע עליי כל כך, שהייתי תלמידה מצטיינת ומצליחה. במקביל למדתי בבית ספר למוזיקה, ניגנתי על פסנתר. זה הפך למקצוע שלי, למדתי ועבדתי כמורה למוסיקה.

בגיל עשרים החלטתי לשנות את חיי מקצה לקצה ברגע אחד החלטתי לעזוב בית חם במקום חם ולעבור למקום נידח, במרחק של כ- 10,000 ק"מ, ליקוטיה – מדינת קרה, בחורף הטמפרטורות היו מגיעות שם למינוס 40 מעלות. שם מהר מאוד מצאתי אנשים חמים שהפכו לחברים לכל החיים. שם הקמתי משפחה, התחתנתי, ילדתי את הבת היחידה שלי, עבדתי כמורה למוסיקה בבית ספר לאמנות. היו חיים לא פשוטים, גם תנאי האקלים הקיצוניים לא הקלו עלינו.

אז החלטתי שוב לשנות חיי מקצה לקצה…

עליתי לארץ בשנת 1999 עם בתי ועם שני חתולים לעיר קריית אתא. הקליטה שלי עברה בתקווה להתקדם בחיים ולבנות עתיד לבת שלי. לא תמיד היה קל, היו קשיים כלכליים וחוסר בשפה, נאלצתי ללמוד תוך כדי עבודה בשלושה מקומות – מהבוקר עד הלילה. נכון להיום, יש לי שלושה נכדים. המשפחה שלי התרחבה והחלום שלי הוא לבנות עתיד לעצמי ולבת שלי התגשם.

הזוית האישית

אדל הנכדה המתעדת: במסגרת התכנית ראיתי את סבתא שלי בצורה אחרת, לא כמו שאני רגילה לראות אותה בבית, וכמובן גם למדתי הרבה עליה ועל המשפחה שלנו.

סבתא ילנה: התכנית סיפקה לי הזדמנות מצוינת להכירות עמוקה יותר עם הנכדה, עם סביבת הלימודים שלה ולהכיר אותה יותר מן הבחינה החברתית.

מילון

רפובליקת סַאחָה-יַקוטיה
רפובליקת סַאחָה-יַקוטיה (ברוסית: Республика Саха-Якутия, ביקוטית: Саха Өрөспүүбүлүкэтэ) היא רפובליקה במזרח הרחוק הרוסי, המהווה חלק מהפדרציה הרוסית. בימי הצארים והקומוניזם ברוסיה נשלחו אינטלקטואלים לא רצויים לאזור נידח זה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”חלומות מתגשמים -אם רק רוצים“

הקשר הרב דורי