מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך יהודה המכבי לא נהיה זמר?

סבא ישראל והנכד צור
סבא בילדותו על כתפיו של אביו אברהם
סבא שיחק בחוג הדרמטי של התיכון והחמיץ קרירה מוזיקלית

סבא ישראל כשר מספר לצור

נולדתי בירושלים בשנת 1952. הורי היו מאד צעירים ושניהם נולדו בחו"ל בפולין. אמי, אילה לבית יקונט ז"ל, נולדה באנטוורפן שבבלגיה וגדלה בלומז'ה שבפולין. במהלך המלחמה הוגלתה לקזחסטן וכך ניצלה. היא היתה עקרת בית וגם ניהלה את בית החרושת לאטריות "מנה" שהוריש לה סבא יחיאל.

אבי, ד"ר אברהם יצחק כשר ז"ל, נולד בלודז' שבפולין. המשפחה הצליחה לברוח מן הנאצים והגיעה לארץ ישראל. הוא היה עילוי בצעירותו ואיש אשכולות בבגרותו. שנים רבות היה מורה לפיזיקה בגימנסיה העברית הרצליה שבתל אביב.

אחי יחיאל מאיר כשר, נולד בשנת 1961. היום הוא שופט עליון של המדינה.

גדלתי ברמת גן עד גיל 14. במקצועי מהנדס חשמל. בצבא בדרגת סא"ל בחיל המודיעין ומנכ"ל חברת הייטק. היום מורה מתנדב בתיכון, מרצה מתנדב בצבא וזמר בס במקהלות.

איך יהודה המכבי לא נהיה זמר?

זה היה בשנת 1966 כאשר הייתי תלמיד בכיתה ט' בגימנסיה העברית הרצליה בת"א. זו הגימנסיה (בי"ס תיכון) הראשונה שנוסדה בארץ בתחילת המאה ה-20 (1905). הצטרפתי לחוג הדרמטי של הגימנסיה שהעלה את ההצגה "אחי גיבורי התהילה" על החשמונאים. קיבלתי את התפקיד הראשי של יהודה המכבי. לבשתי מדי "גיבורים" עם חגורת זהב וחרב, נאמתי נאום חוצב להבות, במטרה להלהיב את היהודים לצאת לקרב נגד היוונים. העלינו בהצלחה רבה את ההצגה פעמיים מול כל תלמידי בית הספר.

סבא שחקן בהצגה בנערותו בבית הספר בתפקיד "יהודה המכבי"

תמונה 1

 

רכזת המוזיקה של הגימנסיה הגב' הדסה שרמן, פנתה אז אלי בבקשה להצטרף למקהלה של בית הספר "בשביל להיות סולן". מני וביי הסכמתי. אבל, אז בקשו מאיתנו השחקנים לכתוב ולהקריא חיבור על חוויה של משחק בהצגה. החיבור ההיתולי שחיברתי לא מצא חן בעיני ההנהלה. נאלצתי לשנותו לפי הוראותיהם. החלטתי להביע את מורת רוחי בזמן הנכון.

ביום שישי בטקס הקבוע, בנוכחות נשיאות הגימנסיה וכל מחזור התלמידים (כ-400 איש סה"כ), הגשתי את נאומי. הוא היה שזור בהדגשות ונימות קול כאלו שהקפיצו את התלמידים בצהלות צחוק ואת ההנהלה בזעקות זעם. נשיא הגימנסיה הד"ר ברוך בן יהודה צעק: "להוריד אותו"!!!

הגב' הדסה שרמן, רכזת המוזיקה של הגימנסיה, לא פנתה אלי יותר. וכך אולי נפלה קריירה של זמר ישראלי גדול.

במקום הכוון האמנותי פניתי ללימודי הנדסת חשמל במסגרת העתודה האקדמית, שירתי ביחידה הטכנית המיוחדת של חיל המודיעין כ-17 שנה. הפעילות שם היתה בדרך כלל סודית ביותר, אבל כללה גם פיתוח של מערכות תצפית משוכללות שהפכו ל"עיניים של המדינה". פרויקטים של הענף בפיקודי זכו בפרס ביטחון ישראל ופרס ראש אמ"ן  לחשיבה יוצרת".

בהמשך הקמתי חברת טכנולוגיה עילית בתחום האלקטרואופטי אותה ניהלתי כ-20 שנה.

חזרתי לשיר רק בפנסיה בשתי מקהלות: מקהלת יחדיו, המקהלה הייצוגית של הרצליה מקהלת הרעננים. אחי יחיאל, הצליח מאוד בתחוים המשפטים והוא התמנה לשופט בבית המשפט העליון.

המשפחה היום מונה חמישה עשר איש ותשעה נכדים ולתפארת מדינת ישראל !!

 

סבא מקבל את פרס ראש אמ"ן לחשיבה יוצרת

תמונה 2

 סבא מקבל פרס ביטחון ישראל

תמונה 3

הזוית האישית

 צור: לשנינו ביחד היה מאוד כיף לעשות את העבודה הזאת ולמדתי הרבה על סבא שלי.

מילון

יחיאל כשר
יחיאל מאיר כשר (נולד ב-9 ביוני 1961) הוא שופט בית המשפט העליון החל משנת 2022. כשר נולד ברמת גן ובגיל חמש עברה משפחתו להרצליה. בתיכון למד בגימנסיה הרצליה בתל אביב. את שירותו הצבאי עשה כמפקד בחיל התותחנים והשתתף במבצע שלום הגליל. עם שחרורו מהצבא החל ללמוד משפטים באוניברסיטת תל אביב וסיים את התואר בהצטיינות. למד דיני עונשין אצל פרופ' יובל לוי. את ההתמחות עשה במשרד של לוי. ב־1987 קיבל את רישיון עריכת הדין, הפך לשכיר ותוך שש שנים גם לשותף. (ויקיפדיה)

שזור
משוּבּץ, שנתוּן בתוך

ציטוטים

”בשנת 1966 למדתי בגימנסיה הראשונה שנוסדה בארץ בתחילת המאה ה-20 (1905). “

הקשר הרב דורי