מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך הפכתי לציירת

אני סבתא וסבא שלי אחרי סיום העבודה
סבתא שלי בצעירותה בקורס ציור
חלומה של סבתא עדה מתגשם

שמי איה, לסבתא שלי היו הרבה חלומות, אחד מהם הוא לצייר. סבתא שלי, עדה שוסהיים היא ציירת מקצועית, היא הציגה הרבה תערוכות וציירה הרבה ציורים.כיוון שגם אני מתעניינת באומנות, אני עוסקת בכל מיני תחומים של יצירה וגם מציירת, שאלתי את סבתא איך היא הפכה להיות ציירת, והיא סיפרה לי את סיפורה:

"שמי עדה שוסהיים נולדתי בירושלים בשנת 1940.

בילדותי היו לי כמה חלומות. קרוב לציאתי לפנסיה הרגשתי שזה הזמן להגשים לפחות חלום אחד שהיה לי בילדותי (חלום שני היה לרקוד בלט מודרני). לשמחתי חברה לעבודה סיפרה לי בהפסקה בבית הספר, (כשהייתי מורה לספרות) שהיא משתתפת בחוג לציור, אחר הצהריים בבית ספר "ויצו" בחיפה. למרות המרחק (אני גרה בקרית ביאליק) ולמרות שהיו לי ארבעה ילדים, החלטתי בנחישות שאני ממלאת את רצוני ומגשימה את חלומי.

המורה, שהיה צייר ידוע ברומניה, אמר לי שאני מציירת כאילו זו הייתה שירה (לא פלא, הרי עסקתי בשירים). הוא עודד אותי מאוד והרגשתי שביחס החיובי שלו הוא מקדם אותי מאוד. עם הזמן הוספתי לי חוג נוסף, שונה לגמרי באופיו, אצל מורה בכרמיאל, ועדיין אני נוסעת לשם באהבה. עם הזמן התקבלתי לאגודת הציירים, הצגתי בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות. כל תערוכה גרמה לי להתרגשות רבה, אנשים רכשו תמונות מן התערוכה ,אבל בעיקר אני נרגשת יותר כשארבעת בניי תולים ציורים שלי בביתם. אני אשמח מאוד אם נכדתי איה תפתח עוד ועוד את כישוריה וכישרונותיה בדרכה שלה ושיהיה לה סיפוק לא פחות מזה שלי.

נולדתי לבית רובין, אני צאצאית למשפחה שחיה בגולה. להפתעתי לפני כעשרים שנה הגיעה אלי חבילה, ובה אלבום שהוא למעשה מפרט את עץ המשפחה . עץ המשפחה הוכן על ידי בן דוד של אבי, ושמו יעקוב רובין שחי בזמנו בארצות הברית. עץ המשפחה הזה מתגלגל מהמאה התשע עשרה. הוא מעיד על התגלגלות המשפחה מאז ועד היום.

הוא מגלה את השנויים ההיסטוריים ואת חיי היהודים שהשתנו במשך התקופות. נראה מתוך התמונות שמאורח חיים דתי חלק מהצאצאים כמו סבא שלי, מנחם מנדל רובין, הפכו לחילונים סוציאליסטים, עלו לארץ ישראל  והתיישבו מיד בקיבוצים. חלק גם הגרו לארצות הברית, כאן אנחנו רואים את ההיסטוריה של חלק מעם ישראל. למזלם הם עזבו את אירופה לפני השואה וכך ניצלו.

מחבר אילן היחסים שהתגורר בארצות הברית, כתב אותו בכתב יפה באנגלית כשהוא  מציין שזו היא רק טיוטה. באופן מעשי משמש אותי סבתא עדה כאמצעי לעשות לנכדי הכרות עם שורשיהם . מסתבר שלא לקחתי את השראתי ממשפחת רובין אלא לקחתי אותה מאמי הציירת , רחל רובין (פרנקל) שהתחתנה עם אבי שמעון רובין, שאכן שייך לאילן היוחסין של משפחת רובין".

הזווית האישית

איה: היה לי כיף לעבוד עם סבא וסבתא שלי, הרגשתי שהתקרבתי אליהם ואל קורות המשפחה שלי מצד אבי גיא. אני מתכוונת גם להמשיך את עץ המשפחה וכך אקיים את רצונו של יעקב רובין ז"ל.

 סבתא עדה :היה לי מהנה לעבוד עם נכדתי איה, ואני מקווה בהמשך שתיקח ממני השראה, ותמשיך את אילן היוחסין של משפחת רובין.

מילון

סוציאליזם
מי שמאמין בסוציאליזם, תפיסת עולם הדוגלת בשוויון כלכלי.

ציטוטים

”אני נרגשת יותר כשארבעת בניי תולים ציורים שלי בביתם“

הקשר הרב דורי