מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך הונגריה, אלג'יר, טוניס וצרפת מתחברים

אני - סבתי וסבי משה
המשפחה בצרפת
מסע השורשים של סבתא רחל רוז

סבתא רחל רוז מספרת על מסע לחקר שורשי משפחתה

אני, סבתא רחל רוז, נולדתי בצרפת בעיר בירה פריז. עליתי לארץ באונייה שמה אקסודוס. (לא האמיתי כמובן.) העלייה לארץ בשנת 1968 הייתה בעקבות מלחמת ששת הימים, אבא שלי, שהיה ציוני ואוהב הארץ, רצה להיות עם העם שלו. היו לנו קשיי קליטה, אבל כמו כולם מתגברים לאט לאט.

כאשר הורי נפטרו, היה לי רצון לדעת ולהבין יותר על חיי ההורים שלי וגם על השורשים של משפחתי על הסבתות וועל הסבים שלי. נסעתי לצרפת לבקר דודה, אחות של אבי, שתעזור לי להבין דברים מעבר למה שכבר ידעתי על המשפחה שלנו.

בנסיעה זו כמובן טיילתי בפריז, עליתי למגדל אייפל, איך אפשר שלא, וכמובן טיילתי בכל המקומות המפורסמים של פריז וכולל ברחוב Champ Elisé , שער הניצחון ועוד אתרי פריז היפים …..

  מסע השורשים שלי בצרפת

תמונה 1

ביקרתי בבית שגרתי בו כילדה ובבית ספר בו למדתי – חזרתי אל הילדות שלי. החשוב היה שלמדתי מן הדודה על ההורים שלי וגם על סבא וסבתא שלי. סבא שלי נולד בצרפת, הוריו ברחו מהונגריה לאלג'יר ועברו לצרפת. סבתא שלי נולדה בטוניס והוריה טוניסאים. סבא וסבתא שלי הכירו בצרפת ועברו לגור בטוניס המדינה של הסבתא.

אבי נולד בטוניס ובמשפחה מספרים שבתקופת המלחמה, אבי בתור נער היה עוזר לפרק סחורה מהספינות. הוא לא היה מקבל שכר בכסף, אבל כן היה מקבל שק אורז, קמח או סוכר. זה עזר מאוד למשפחה בימי המלחמה הקשים, בעיקר לאור העובדה שהסבא שלי, אבא של אבי נפטר בצרפת כאשר אבי היה בן ארבע. סבי וסבתי גרו בטוניס, כשאבי היה בערך בן ארבע אביו חלה מאוד ונסע לקבל טיפול בצרפת, ושם נפטר. אבי היה אז ילד בן ארבע בלבד, כשהתייתם מאביו ואמו האלמנה נאלצה לדאוג לילדיה ולכן אבי נאלץ לצאת ולעבוד ועזור לאמו בפרנסת המשפחה.

כאשר אבי היה בגיל עשרים הוא עבר לגור בצרפת. בשלב מאוחר יותר כל בני משפחתו הצטרפו אליו ועברו גם לגור בצרפת. לכל בני המשפחה יש אזרחות צרפתית.

בצרפת אבי הכיר את אימא שלי. אמי נולדה בצרפת להורים שגם הם נולדו בצרפת, הם צרפתים בכמה דורות. זכיתי להכיר טוב את הסבתות והסבים שלי ויש לי זיכרונות טובים.

 תמונה משפחתית

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא רחל: היה מרתק ללמוד על העבר שלי.

נכד עומר: אני מאחל לסבא וסבתא בריאות ואריכות ימים.

מילון

טבורט
שרפרף/כיסא קטן

ציטוטים

”זכיתי להכיר טוב את הסבתות והסבות. יש לי זיכרונות טובים.“

הקשר הרב דורי