מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איך הגענו מפולין עד הלום

סבא יגאל והנכד יאיר
יגאל ודבורה ביום חתונתם
תולדות המשפחה לפני מלחמת העולם השנייה, במהלכה, ואחריה

שמי יאיר מנירום, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי השנה, יחד עם סבי יגאל ויחד תיעדנו את סיפור תולדות המשפחה של סבא יגאל לפני מלחמת העולם השנייה.

המשפחה של סבתא רבתא חיה

סבתא רבתא חיה נולדה בשנת 1919. היא נולדה בעיירה סרוצק 60 ק"מ צפונה מוורשה.היו לה חמישה אחים ואחיות אבא שלה הקים גן ילדים ובית ספר לילדים והוא לימד חשבון עברית ולימודי קודש. בגיל 12 היא עברה עם המשפחה שלה לוורשה. היא למדה בתור שוליה תפרות ויותר מאוחר היא למדה להיות תופרת. בשנת 1939 התחילה מלחמת העולם השנייה, סבתא רבתא הייתה בת 20. הגרמנים הפציצו קשות את וורשה והמשפחה חיה במרתף כי הבית היה הרוס אחר כך המשפחה החליטה לעבור לרוסיה. אבא של חיה, אלי אהרון, נפטר שלוש שנים לפני המלחמה. בזמן שהם יצאו אימא של חיה הייתה אישה מבוגרת ולכן לא יכלה לעבור ללכת לרוסיה. כל בני המשפחה (האחים ובני הדודים) הצליחו להגיע לגבול של רוסיה. בדרך הם היו צריכים לעבור נהר גדול (בוג), בסוף הם הגיעו לביאליסטוק.

האימא של חיה נספתה בשואה. גם הרבה דודים ובני דודים נספו בשואה.

המשפחה של סבא אברהם לפני השואה

סבא רבא אברהם נולד 1918 בוורשה. להורים שלו קראו פישל וליבה והייתה להם חנות לאוכל ופחם. כשסבא אברהם היה ילד הוא למד בחדר. כשהוא היה נער הוא למד מסגרות בבית ספר מקצועי. בזמן זה סבא היה עוזר בחנות. לסבא אברהם היו שישה אחים ואחיות. בזמן הזה שניים מהם היו כבר בישראל. פישל נפטר ארבע שנים לפני המלחמה.  כאשר פרצה המלחמה החליטו בני המשפחה לברוח לרוסיה הם הגיעו לגבול והיו צריכים לעבור שומרים. אחרי חמישה נסיונות הם עברו בלילה. יחד איתם הם לקחו את ליבה, מכיוון שהיא התקשתה ללכת אחד האחים נשא אותה הם הגיעו לביאליסטוק אותה עיירה שסבתא חיה הייתה בו.

המשפחה של סבתא רבתא חיה בזמן המלחמה

הצטרפו לסבתא חיה, כל בני המשפחה שלה. מאוחר יותר הגרמנים כבשו חלקים מרוסיה והתקרבו לאזור שבו הם גרו. בני המשפחה נסעו בספינות ורכבות לאזור הצפוני ומזרחי של רוסיה  להרי אורל.

המשפחה של סבא רבא אברהם בזמן המלחמה

מביאליסטוק הרוסים שלחו את בני המשפחה להרי אורל. באורל סבא אברהם וסבתא חיה נפגשו והתחתנו. התנאים בהרי האורל היו קשים, כי היה קר מאוד ולא היה מספיק אוכל. מהקור דוד אחד של סבא יגאל נפטר, ודוד אחר נפצע קשה ברגליים.

סבא רבא האברהם עבד בתור מסגר במפעל שיצר כל מני דברים שהרוסים היו צריכים למלחמה. סבתא רבתא חיה עבדה בכל מני מפעלים שהיו באותו אזור.

מלחמת העולם השנייה הסתיימה בשנת 1945. מיד לאחר המלחמה נולדו הרבה תינוקות  – סבא יגאל והבני דודים שלו (בייבי בום).

האחים והאחיות של סבתא חיה אחרי מלחמת העולם השנייה

תמונה 1

תולדות המשפחה אחרי מלחמת העולם השנייה

חודשים אחדים לאחר מכן המשפחות של סבא וסבתא חזרו לפולין. הם ראו שוורשה הרוסה לגמרי. כל בני המשפחה עברו לאזור המערבי של פולין, ליד הגבול עם גרמניה.

בשנת 1947 סבא יגאל נולד בפולין. בני המשפחה ראו שהאנטישמיות ממשיכה להיות גדולה. הם החליטו לעלות לארץ ישראל. ממשלת פולין לא איפשרה ליהודים לצאת באופן חופשי. בשנת  1949 הפולנים איפשרו רק לסבתא רבתא חיה וליגאל לצאת מפולין. הם נסעו לצרפת ומשם לארץ ישראל. רק שנה יותר מאוחר סבא רבא אברהם הגיע לארץ והצטרף למשפחה.

תולדות המשפחה בארץ ישראל

בהתחלה המשפחה גרה בכפר שלם, בבית ערבי נטוש. אחרי שנה עברו להדר יוסף. זאת הייתה שכונה שבה גרו הרבה ניצולי שואה. כאשר סבא יגאל היה בן ארבע נולד אחיו אהרון.

יגאל ואהרון בילדותם

תמונה 2

כשסבא היה בגיל שמונה, עברה המשפחה לחולון. סבא יגאל העביר את הילדות והנערות שלו בחולון. בתקופה ההיא בחולון לא היו שיכונים רבים. היא הייתה בנוייה על חולות וסביבה היו דיונות רבות. הדיונות היו המקומות שבהם הילדים שיחקו וטיילו.

כאשר סבא יגאל היה בכיתה ז' הוא הצטרף לתנועה המאוחדת. בתנועה שיחקו במשחקי צופיים בחולות, יצאו לטיולים רגליים ארוכים, השתתפו במחנות עבודה בקיבוצים.

לאחר סיום בית הספר היסודי סבא אברהם אמר ליגאל שהוא לא בטוח שיוכל בעתיד לממן לו לימודים באוניברסיטה. לכן חשוב שיהיה לו מקצוע טוב. הוא הציע שיגאל ילמד בבית ספר מקצועי ברמה גבוה, כדי שמשם גם יוכל להמשיך לטכניון. יגאל למד בבית ספר מקצועי אורט יד סינגאלובסקי. הוא למד מכשירנות.

כאשר יגאל הגיע לגיוס קיבלו אותו לקורס טיס. הוא היה בקורס טיס שלושה חודשים וטס 10 טיסות במטוס פייפר. בשלב הזה החליטו שהוא לא מתאים להיות טייס. הוא הפך למכשירן בחיל האוויר.

בתום שירות חובה יגאל למד בטכניון הנדסת חשמל ואלקטרוניקה. בטכניון הוא פגש את סבתא דבורה בחוג לריקודי עם. סבתא דבורה למדה בטכניון ביוטכנולוגיה והנדסת מזון.

המשפחה של סבתא דבורה גרה כל השנים בחיפה. בשנת 1971 סבא יגאל וסבתא דבורה התחתנו.

דבורה ויגאל שנת 1971

תמונה 3

בשנת 1972 סבא סיים את הלימודים ושירת במשך שנתיים בחיל האוויר כקצין וכמהנדס. בשנת 1974 נולד הבן מיכאל (אבא שלי). יגאל התחיל לעבוד ברשות הממשלתית רפאל. המשפחה גרה באותה תקופה בחיפה. בהמשך השנים, נולדו למיכאל אחים: רן ואורי.

המשפחה 1989

תמונה 4

המשפחה 1996

תמונה 5

המשפחה 2017

תמונה 6

הזוית האישית

תודה לבית ספר תל"י שהנהיג  והפעיל את תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר, ותודה למורות המובילות ענת ולירון.

סבא יגאל והנכד יאיר.

מילון

לימוד בחדר
מסגרת הלימודים היהודית הממוסדת בימי הביניים. המוסד הלימודי הראשון שהיה משותף לילדי ישראל (הבנים) בארצות האסלאם ובאשכנז - עד המאה ה- 19. הלימוד בחדר הקנה כישורי קריאה כבסיס ללימוד תפילה, ברכות וקריאה בתורה.

רפאל
רַפַאֵל – מערכות לחימה מתקדמות בע"מ (בעבר נקראה "רפא"ל – רשות לפיתוח אמצעי לחימה" וקודם לכן, "אמ"ת – האגף למחקר ותיכוּן") היא חברה ממשלתית ישראלית, שעוסקת בפיתוח ובייצור של אמצעי לחימה מתקדמים, לרבות טילים ומערכות הגנה אקטיבית. החברה הוקמה בשנת 1948, כיחידת סמך (יחידה עצמאית) של משרד הביטחון. בסוף שנות השמונים נקלעה למשבר כלכלי, ובעקבותיו הפכה לחברה ממשלתית. בתחילת דרכה עסקה בעיקר במחקר ובפיתוח של אמצעי לחימה, ובמהלך השנים החלה להתמקד גם בייצור, עבור השוק הישראלי והשוק הבינלאומי. מפעלי החברה נבנו באזור הגליל, במטרה לתרום לפיתוחו, ונכון ל-2019 היא המעסיקה הגדולה ביותר באזור הצפון. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”האימא של חיה נספתה בשואהגם הרבה דודים ובני דודים נספו בשואה. “

הקשר הרב דורי