מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא איטה ורד מספרת על ימי הילדות הצנועים בעבר

סבתא איטה ויהונתן
סבתא איטה בילדותה
השמחה ביום הכרזת המדינה

שמי יהונתן, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי, איטה ורד. במהלך התכנית ראיינתי את סבתא שלי, שאלתי שאלות שעיניינו אותי על החיים בעבר, איך התנהלו החיים פעם? את הריאיון עם סבתא תיעדנו גם בסרט וידאו מצולם.

 הריאיון עם סבתא איטה

תמונה 1

סבתי, איטה נולדה בשנת 1942, בחיפה, עוד לפני קום המדינה. בשנת 1948, הכרזה מדינת ישראל, כשסבתי הייתה בת שש רציתי מאוד לשמוע על אירע זה של הכרזת המדינה.

סבתא איטה מספרת על הכרזת המדינה

הרגשתי נהדר, הודיעו על כך ברדיו. דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל הכריז על הקמת המדינה בשידור ברדיו. מכל הבתים נשמעו צעקות ושירה. כל האנשים יצאו לרחובות והתחילו לרקוד. הייתה שמחה והתרגשות רבה. ומאז יש לנו מדינה משלנו!!!

 סבתא בילדותה

תמונה 2

חגיגת יום ההולדת

פעם הכל היה מאוד צנוע. אני זוכרת שרציתי מאוד להזמין את כל חברי הכתה שלי. עלינו על גג הבית, כל החברים וביחד רקדנו. אימא שלי הביאה עוגת יום הולדת לגג וחילקנו אותה לכל הילדים.

חגיגת בת המצווה

חגגו לי את בת המצווה, אך גם זה היה מאוד צנוע. היה לנו בית קטן, אז ערכנו את המסיבה בשני חלקים: לחברי הכתה ואחר כך למשפחה ולחברים של ההורים. אז הכינו הכל לבד בבית, לא היה נהוג לחגוג באולם מפואר.

ביום המסיבה, העלנו לגג ספסלים ושולחנות, ערכנו וסידרנו הכל. חברי הכתה היגיעו, ערכנו חידון ואימא הכינה את כל הכיבוד ואני חיכיתי למתנות.

גם המתנות שקיבלנו אז, היו קטנות וצנועות. רוב המתנות היו ספרי קריאה. מאוד אהבתי לקרוא ולכן שמחתי על כך. קבלתי גם עטי כתיבה, ואפילו עט נובע(עט נובע הוא עט בעל ציפורן ומכל דיו. הדיו מוזרם ממכל הדיו לספק הדיו ומשם לציפורן ועל ידי כך מתבצעת פעולת הכתיבה).

בית הספר

בית הספר בתקופתי היה דומה מאוד למה שיש היום, רק היה פחות טכנולוגי. לא היו מחשבים, לא היו טלפונים. הכל היה ידני, הכל נעשה בצורה יותר פשוטה.. ההתנהלות בבית הספר הייתה בדיוק כמו שהיום. היו שיעורים, נתנו לנו שיעורי בית. כמו כל הילדים בשיעורים בבית הספר חיכינו שתגיע ההפסקה ואז התרוצצנו בחצר, שיחקנו, כמו שהיום אצלכם בהפסקות.

סבתא ממשיכה ומספרת על משפחתה ועל הוריה שעלו לישראל מצ'כוסלובקיה בשנת 1938.

קישור לראיון המלא בו מראיין יהונתן את סבתא איטה

הזוית האישית

יהונתן טליאס: היה לי כיף להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתא שלי ואני רוצה לאחל לסבתא שלי רק בריאות.

מילון

עט נובע
עט נובע (באנגלית: Fountain pen) הוא עט בעל ציפורן ומכל דיו. הדיו מוזרם ממכל הדיו לספק הדיו ומשם לציפורן ועל ידי כך מתבצעת פעולת הכתיבה בעט. מילוי מכל הדיו של העט בדיו, יכול להתבצע על ידי החלפת מכלי הדיו, על ידי משאבה שמתחברת לספק הדיו ולציפורן ושואבת דיו מקסת דיו או על ידי משאבת בוכנה... לעטים נובעים ערך כספי רב ואנשים ידועי שם נוהגים לכתוב בהם. איסוף עטים נובעים הוא תחביב יוקרתי וקיימים עטים נובעים היוצאים במהדורות מוגבלות. טווח המחירים עשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים עבור עטים נובעים ממהדורות מיוחדות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”פעם הכל היה מאוד צנוע“

הקשר הרב דורי