מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איזבלה מספרת על העלייה של משפחתה לארץ

סבתא בלה כיום
אליהו ואמיליה – ההורים של סבתא בלה
מברלין לרחובות דרך מוסקבה

שמי מיכאל אסקין, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתא שלי, איזבלה אסקין ויחד תיעדנו את סיפורה.

סבתא איזבלה מספרת למיכאל:

מקור משפחתנו הוא ברוסיה, או לייתר דיוק בברית המועצות. למרות זאת, סבתא בלה או בשמה המלא איזבלה, נולדה בשנת 1948 בברלין אשר בגרמניה. הסיבה לכך הייתה שהוריה היו קצינים בצבא הרוסי. סבא רבא אליהו היה מפקד בגדוד טנקים ולחם בחזית במלחמת העולם השנייה. ואילו סבתא רבתא אמיליה הייתה רופאה והצטרפה אל בעלה שהיה מוצב בגרמניה בתום המלחמה.

מכיוון שאב המשפחה המשיך לשרת בצבא האדום, המשפחה נדדה ממקום למקום בהתאם להצבה שסבא רבא קיבל: אוזבקיסטאן, טורקמניסטן ולבסוף המשפחה השתקעה במוסקבה.

סבתא בלה בילדותה

תמונה 1

העלייה לישראל

מאז ומתמיד המשפחה הייתה מאוד ציונית וחלמה לעלות לארץ ישראל אך השלטון הדיקטטורי הקומוניסטי לא אפשר זאת. בעקבות לחץ דיפלומטי וכלכלי של ארצות הברית על ברית המועצות בתחילת שנות ה – 80, נוצרה אפשרות ממשית ליהודי ברית המועצות לעלות לארץ ישראל. אולם הדבר לא היה קל כלל ועיקר, משמעות הגשת בקשת עליה לארץ הייתה נידוי חברתי, אובדן מקום העבודה ואף במקרים מסוימים מעצר וחקירות על ידי הקג"ב. למרות זאת, ב – 1975 המשפחה החלה ללמוד עברית בסתר וב – 1976 הגישה בקשה לעלות לארץ.

בסוף נובמבר 1976 לאחר קבלת אישור משלטונות ברית המועצות, המשפחה עלתה לארץ ישראל דרך ווינה שבאוסטריה והגיע למרכז קליטה "כפר גבירול" ליד רחובות. בין בני המשפחה שזה עתה עלתה לארץ היה גם אבי שהיה בן 5 באותה תקופה. למרות שהעלייה והקליטה בארץ לא היו קלים, המשפחה הייתה מאושרת שהחלום הציוני שלה התגשם.

כחודש בלבד לאחר העלייה, תוך שהיא מדלגת על קורס שפת עברית בשל ידע מוקדם, סבתא בלה, מורה למתמטיקה במקצועה, החלה ללמוד בקורס למורים עולים. חצי שנה לאחר מכן, סבתא בלה החלה ללמד מתמטיקה בבית ספר תיכון בחולון.

כיום סבתא בלה היא מורה בפנסיה ומפקחת בקפידה אחר הלימודים של נכדיה.

נכדיה של סבתא בלה בביתה

תמונה 2

הזוית האישית

מיכאל: תוכנית של הקשר הרב דורי הייתה מעניינת במיוחד. התוכנית נתנה לי סיבה לתקשר יותר עם סבתא שלי ולקבל ממנה מידע על העבר של המשפחה בצורה מרוכזת. אני מאחל לסבתא שלי חיים בריאים ועשירים באפשרויות וחוויות עתידיות.

סבתא בלה: נהניתי מאוד מהשיחות עם מיכאל ומהרצון העז שלו ללמוד על המשפחה כל דבר שרק אפשר. השימחה וההתלהבות שלו הפכו את התהליך להנאה צרופה מכל רגע. אני מאחלת למיכאל ולכול ילדי ישראל חיים מאושרים ורגועים בארץ מולדתנו, עתיד בהיר ונטול עננים.

מילון

קג"ב
הגוף המרכזי שעסק בריגול, היה ארגון הביון וכן המשטרה החשאית של ברית המועצות, החל מה־13 במרץ 1954 ועד ה-6 בנובמבר 1991

ציטוטים

”היום סבתא בלה מפקחת בקפידה על הלימודים של נכדיה“

הקשר הרב דורי