מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אחראית הבריאות בעמק יזרעאל

סבתא ואני
סבתי בצעירותה
סבתא שלי יעל

סבתא שלי, יעל ברק נולדה ב1947 ברחובות.

כיום סבתי גרה בעמק יזרעאל, מועצה אזורית עמק יזרעאל היא מועצה אזורית שבמסגרתה נמצאים מרבית יישובי עמק יזרעאל, והיא כוללת 15 קיבוצים, 14 מושבים, 7 יישובים קהילתיים, שני כפרי מיעוטים ושכונת משפחות אחת בבסיס צבאי. למרות שמה, חלק מיישובי המועצה אינם נמצאים בעמק יזרעאל אלא בגליל התחתון. המועצה משתרעת על פני 350,000 דונם. ויקיפדיה

סבתי היא מנהיגה הרבה מאוד שנים. היא בעלת תעודה: אחות מוסמכת ועברה הכשרה גם לבריאות הציבור.

קורס אחות מוסמכת או אח מוסמך, הינו למעשה תואר בסיעוד. אחות מוסמכת בעידן המודרני חייבת להיות בעלת ידע מגוון ביסודות מקצוע הרפואה וגם בתחומים הקשורים למדעי החברה ולפסיכולוגיה. לימודי אחות מוסמכת כוללים יסודות של מדע הרפואה, שמאפשרים מתן סיוע לצוות הרפואי בטיפול בחולים. בריאות הציבור הוא תחום ברפואה המוגדר כמדע והאומנות של מניעת מחלות וקידום בריאות בבני אדם באמצעות מאמץ מאורגן ובחירה מושכלת של חברה, ארגונים, קהילות ציבוריות ופרטיות ופרטים בודדים. בחינתה של בריאות האוכלוסייה והאיומים עליה מהווים את הבסיס לבריאות הציבור. ויקיפדיה

היא קיבלה הרבה תפקידי ניהול: אחראית על בריאות התלמיד בעמק יזרעאל, ופיקוח  על אזור נרחב בעמק  יזרעאל.

ילדים מבלים חלק גדול מזמנם במשך היום בבית הספר. אוכלוסיית תלמידי כיתות א' – ט' מצויה בגיל קריטי מבחינת ההתפתחות הגופנית, הקוגניטיבית והחברתית. היא חשופה למחלות זיהומיות, להפרעות בתזונה ובגדילה, להתפתחות מצוקות אישיות ולהתנהגויות סיכוניות. בית הספר מהווה את המסגרת המתאימה ביותר לביצוע פעילויות של קידום וחינוך לבריאות ולמניעת מחלות, באמצעות צוות הבריאות והצוות החינוכי. שירות הבריאות בבית הספר נועדו לאפשר לתלמידים לממש את מלוא הפוטנציאל הבריאותי שלהם, מתוך התבססות על רפואה מונעת וקידום בריאות; לאתר תלמידים עם בעיות בריאות ולהפנותם מוקדם ככל האפשר להמשך בירור או טיפול; לייעץ ולהדריך את התלמידים, הצוות החינוכי וההורים בנושאי בריאות ספציפיים.

היא מאד אוהבת את התפקידים השונים, וסיפרה לי שהתחברה למטופלים, לילדים חולים לצוות המקצועי רופאים אחיות ועוד. לעיתים קשה לה בתפקיד, אך יחד עם זאת היא מרגישה מתאימה לתפקיד, נהנית ממנו ומעניין לה.

מנהיג שסבתא מאוד מעריכה  הוא שמעון פרס, שהוציא את הצבא שלנו מלבנון.

בינואר 1985 הביאו ראש ממשלת האחדות שמעון פרס, ושר הביטחון יצחק רבין, בפני הממשלה החלטה על יציאת צה"ל מלבנון, ונסיגה לקו חדש שכונה "רצועת הביטחון". ההחלטה עברה ברוב קולות.

כאשר נכנס יצחק רבין לתפקידו כשר הביטחון בממשלת האחדות הלאומית, הוא יזם מהלך שהביא לשיחות הצבאיות בין ישראל ללבנון בנאקורה. השיחות התקיימו בין 5 בנובמבר 1985 למחצית השנייה של ינואר 1986. בשיחות אלו הציגה ישראל ללבנונים תפיסת ביטחון שהייתה מבוססת על נסיגת צה"ל מלבנון ושמירה על ביטחון הגליל באמצעות שתי רצועות חיץ מצפון לגבול הבינלאומי. רצועת החיץ הראשונה אמורה הייתה להיות מורכבת "מחטיבה טריטוריאלית" שתתבסס על צד"ל שייערך במרחב שבין הגבול הבינלאומי לבין נהר הזהרני, תוך נכונות לשלבו בבוא העת בצבא לבנון, רצועת החיץ השנייה הייתה אמורה להיות מורכבת מכוחות יוניפי"ל שייערכו בשטח שיפנה צה"ל בין נהרות הזהרני והאוולי, מהים התיכון ועד הגבול הסורי.

סבתי מאוד מחוברת לאנשים שהם מנהיגים בנשמתם, מובילים תהליכים חברתיים ומדיניים, ותורמים רבות לחברה.

הזווית האישית

מתן: אני למדתי דברים חדשים ואני מאחל לסבתא שתישאר אתנו הרבה זמן.

מילון

הכשרה
הֲכָנָה, עֲשִׂיַּת דָּבָר שֶׁיִּכְשַׁר וְיַתְאִים לְתַפְקִידוֹ. אִמּוּן, הִתְמַחוּת:

ציטוטים

”התחברתי למטופלים, לילדים חולים ,לצוות המקצועי לרופאים אחיות ועוד....“

הקשר הרב דורי