מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אותה ילדה שובבה – אודרי (דורה) שהרבאני

אני (מתן) וסבתי מתחבקים כאשר הייתי בן 6
סבתי בצעירותה
התגרות בשומר, הריסת סחורה, חוויות ילדות, טיולים רבים וחיים מעניינים במיוחד

שמי מתן, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבתי ומעלה את סיפורה אל מאגר המורשת. שם סבתי הוא אודרי (דורה) שהרבני, היא נולדה בתאריך 4.10.1949 בבגדד שבעיראק. כאשר סבתי נולדה, במקום להביא רופא לאמה, הביאו רופא לאביה כי הוא התעלף…

הוריה של סבתי היו אדוארד, שנולד (כנראה) בעיראק, וסעידה, שנולדה בעיראק. להוריה של סבתי היו חיים טובים, עד שהגיעו הפרעות ב- 1941, הוריה נאלצו לעלות לארץ ללא דבר, מכיוון שאם היו תופסים אותם עם דברים, היו מוציאים אותם להורג.

כאשר הם עלו לארץ, יחד עם סבתי, הם חיו באוהלים בחיפה. אביה של סבתי עבד ואמה של סבתי נשארה עם הילדים הקטנים ולכן לא עבדה. לאחר זמן מה, משפחתה עברה לבני ברק והייתה דתייה, כלומר הם שמרו שבת, התפללו, הלכו לבית ספר דתי וכו'.

בילדותה סבתי הייתה ילדה שובבה, למדה בבית ספר חצי דתי ולאחר מכן עברה לבית ספר חילוני. סבתי שיחקה בהמון משחקים בחוץ, כגון: קלאס, חמש אבנים, קפיצה בחבל, מחניים, משחק שנקרא ריכוז (משחק שדומה מאוד למונפול) דום שתיקה (דג מלוח), תופסת, מחבואים, ארץ עיר, ים יבשה ובנוסף היתה אוספת המון דברים שונים ומשונים: עטיפות מסטיקים, פרפרים, צדפים, שבלולים, חלזונות וכסף ישן. לסבתי היו חברות בשכונה, היא הייתה בתנועת נוער – הנוער העובד והייתה מאוד שובבה. יחד עם חברותיה, הייתה יוצאת בלילות מהאוהלים ומורחת את האחרים במשחת נעליים. סבתי הייתה גם במקהלה שזכתה במקום השני בארץ, ולמדה זמרה עם עמנואל זמיר.

בילדותה של סבתי היה חלבן שעבר בשכונה ומוכר חלב לאנשים. יום אחד עבר החלבן עם החמור ליד סבתי, עם עגלת חלב מלאה בקרח, וסבתי השובבה עשתה קולות של חמור והחמור של החלבן התרומם והפיל את כל החלב.

סבתי אהבה לצייר ולהעתיק ציפורים. היא אהבה גם מוסיקה: לשיר ולהקשיב, וכן לקרוא ספרים. סבתי אהבה להשתובב, לדוגמה כשהייתה קטנה יותר, הייתה מתגנבת לשדות וגונבת אפונה. השומר שרכב על סוס אמר לה שהוא יתפוס אותה, והיא אמרה לו שעד שהוא יתפוס אותה, היא תהיה בבית. היא אהבה לטייל הרבה ואהבה בעלי חיים. היו לה חתולים שישנו איתה במיטה, עד שיום אחד השכנים הגיע עם כלב והחתולה שלה ברחה עם גוריה.

כיום, סבתי אוהבת ללכת הרבה, לבשל, להיות עם חברות, אוהבת בעלי חיים ולהיות עם המשפחה. מכל המידע הזה, ניתן להבין שסבתי עדיין אוהבת את מה שאהבה פעם, ונשארה, כביכול, עדיין הילדה שאוהבת לטייל ולפרוק אנרגיה.

הזוית האישית

מתן הנכד המתעד: מתכנית זו למדתי הרבה דברים על סבתי שלא ידעתי, כגון שמה הפרטי. הנושא הטוב בעיני היה נושא המשחקים, מכיוון שאני אוהב משחקים ומעניין אותי באילו משחקים שיחקו פעם ואיך. בנושא זה, קיבלתי מידע על כמה משחקים כגון ריכוז ודום שתיקה, שאלו בעצם המשחקים מונפול ודג מלוח. הנושא הזה חשוב בעיני מכיוון שלדעתי, יש לשמר את המנהגים של תקופות קודמות, על מנת שאנחנו נהנה נהם וגם אלה שאחרינו. ההמלצות שלי הן לבלות זמן עם הסבים והסבתות ולדבר איתם, כי לא תמיד זה יהיה אפשרי… לא הייתי משנה שום נושא בסיפור משום שהנושאים שנבחרו מאוד מעניינים לדעתי וחשובים גם לי, וגם לסבתי. המטרה לשיפור אשר אני מציב לעצמי לאחר הפעילות היא לבלות יותר זמן עם סבתי.

מילון

ריכוז
משחק הדומה למונפול בו קונים עיירות ומשתמשים בכסף נתון.

חלבן
אדם שמוכר חלב באופן עצמאי בעזרת עגלה.

ציטוטים

”אפשר לכעוס אבל לא לשנוא, ולאהוב את מה שיש לך“

הקשר הרב דורי