מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אורי בסון בוחן רכב במקצועו

חט"ב אורט גוטמן נתניה
תוכנית הקשר הרב דורי בביה"ס
סיפור חיו של אורי בסון, סבי, בו אני מאוד גאה!

שמי עידו אשכנזי, השנה השתתפתי בתוכנית הקשר הרב דורי ובחרתי לתעד את סיפורו של סבא שלי, אורי בסון. סבי נולד בתאריך 521030, בארץ בתל אביב להוריו, אבא מאיר ואימא נג'ה שניהם עלו לישראל מעיראק בשנת 1951. זו הייתה שנת העלייה הגדולה לישראל, בה הועלו יהודי עיראק לארץ במבצע שנקרא מבצע עזרא ונחמיה. מבצע שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל. העלאת יהודי עיראק לישראל במהלך שנות ה-50.

ילדותו של סבא אורי

סבא שלי גדל במעברה ב' בכפר שלם. כשהיה בן שתיים עשרה, הם עברו לגור בבת ים, שם למד בבית ספר גאולים וסיים לימודיו בכיתה ח'. את הזיכרון הכי משמעותי הוא זוכר מגיל 15. לא היה להורים שלו כסף והוא זוכר שהוא רצה לעזוב את הלימודים ולהתחיל לעבוד כדי לעזור להורים שלו.

אימא שלו עבדה במשק בית ואבא שלו היה חייט. הוא מאוד אהב לעזור לאבא שלו בעבודה ורצה להתחיל לעבוד איתו. ההורים שלו התנגדו ולא הסכימו ואז הוא החליט להישאר בלימודים, אבל במקביל התחיל לעבוד בשעות הערב. הוא היה מגיע למתפרה כל ערב והתחיל לעשות משלוחים וכך הרוויח כסף. הוא עבד כך במשך שנתיים עד סיום הלימודים הוא הצליח לחסוך כסף ולעזור להורים שלו בבית.

שירות צבאי ובצבא קבע

סבי התגייס לצה"ל ושירת 23 שנה בצה"ל, בתפקיד בוחן רכב. הוא היה שותף למלחמת יום כיפור בשלם, הגליל הם עבדו קשה ימים ולילות. בקושי הם ישנו אזעקות כל הזמן העירו אותם באמצע הלילה

זוגיות ומשפחה

סבא אורי הכיר את סבתא במסעדה וביקש את מספר הטלפון שלה, כך הם נפגשו והתחילו לצאת. לאחר שנה של חברות, הוא הציע לה נישואים. במהלך השנים הם הביאו לעולם ארבע בנות, שכולם כבר גדלו. היום אנחנו בקשר משפחתי טוב ונוהגים להיפגש במשפחה, חוגגים יחד קבוע את שני החגים העיקריים: פסח וראש השנה. אחת לשבועיים אנחנו נפגשים כל שישי בערב כל המשפחה יחד.

סבא היום פנסיונר והעיסוקים העיקריים של סבא בפנסיה הם ספורט, הוא מקפיד על פעילות בכל בוקר ונהנה מנכדיו.

מסר לדור הצעיר וזווית אישית של סבא: ש"אין דבר העומד בפני רצון!!!" כל ילד שרוצה להתקדם בחיים חייב לשבת וללמוד ולתת לילד הזדמנות בכל דבר!

הזוית האישית

עידו: אני רואה את כל מה שסבא שלי עבר ומבין שלא היה לו קל הוא היה צריך לדאוג לעצמו כבר מגיל צעיר מאוד ובכל זאת הוא הצליח בחיים הקים משפחה והתפרנס בכבוד ועד היום דואג לכולנו ואני גאה בו מאוד.

סבא אורי: נהניתי מאוד לספר לנכד שלי, עידו על כל ההיסטוריה שלי נזכרתי בהמון דברים והתרגשתי ראיתי את ההתעניינות של עידו ואיך שהוא שאל אותי שאלות והיה מופתע איך זה היה לגדול בתקופה שלי. אני רוצה להעביר מסר לכל הילדים ש"אין דבר העומד בפני רצון!!!" כל ילד שרוצה להתקדם בחיים חייב לשבת וללמוד ולתת לילד הזדמנות בכל דבר!

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, הקרוי גם מבצע בבל או מבצע עולי בבל, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לישראל במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגי היהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילת תקופת בית שני. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אין דבר העומד בפני רצון!!“

הקשר הרב דורי