מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אוריקה עלתה בעליית הנוער מרומניה לקיבוץ מרחביה

סבתא ואני אביה
טבעת מתאילנד
לגדול בקיבוץ

שמי אביה אובגש, אני משתתפת השנה בתוכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי, אוריקה אובגש.

סבתא מספרת שקוראים לה אוריקה והשם שלה בעברית הוא זהבה. שם המשפחה הפך אובגש לאחר נישואיה לסבא זולי. שמות הוריה של סבתא שלי הם לורה ולופו. סבתא שלי נולדה בתאריך 19.5.1950.

היא עלתה לישראל בשנת 1965, מיד לאחר פטירתה של אימא שלה, היא הייתה בת חמש עשרה והיגיעה לישראל עם עליית הנוער. היא הועברה לקיבוץ מרחביה, שם עברו עליה ימי נעוריה ושם סיימה 12 שנות לימוד. היא קיימה את בקשתה של אימא שלה. זו הייתה בקשתה האחרונה של אימא שלה, שבתה תגדל ותתחנך במדינת היהודים ולא בגלות.

סבתא עלתה לבד לארץ בגיל 15 ומי שגידלו אותה הן האחיות של אימא שלה. הם התראו בעיקר בסופי שבוע, כי במהלך השבוע היא הייתה בקיבוץ מרחביה. סבתא סיפרה שהיו לה קשיים כמו לכל עולה חדש כגון: לימוד שפה, לימוד התרבות הישראלית והכרת חברים חדשים, אך קשה מכל היה להתפתח ולהתבגר לבד ללא הורים, אלא רק עם דודותיה ואחיה.

למרות כל הקשיים סבתא אהבה מאוד את המדינה והרגישה ביטחון. היא הכירה המון חברים חדשים, נחשפה לתרבות החדשה בארץ, הכירה מאכלים וטעמים חדשים. לחברתה הטובה ביותר, איתה חלקה חדר בקיבוץ קראו יהודית.

בשנת 1969 בהיותה במסיבה בנצרת עלית, שם הכירה את סבא זולי, שהיה חבר של אח שלה. הוא גר באותו בניין שדודותיה גרו. מאז ועד עצם היום הזה הם חיים יחד באושר באהבה ובנאמנות האחד לשנייה. במהלך השנים נולדו להם שני ילדים והיום יש להם חמישה נכדים.

הפתעת יום הולדת

סבתא מספרת על התמונה שצולמה בקיסריה. בישראל. בסלון של ביתה של חברתה. ברקע היו רהיטי הסלון, הלבוש היה חגיגי ויפה. היא מוסיפה שהתמונה צולמה בדצמבר בשנת 2017 בשעות הצהריים. מאז עברו שבע שנים. האווירה בסלון הייתה נעימה ושמחה מאוד, הן חגגו יום הולדת שנעשה בהפתעה. לפני שבע שנים לא הייתה מלחמה.

בתמונה ניתן לראות את סבתא שלי ואת הבן של החברה. הצילום היה בהפתעה, לכן הבן מצולם עם הגב. סבתא חייכה והרגישה שמחה. הם דיברו על החיים והיא התעניינה בעבודתו. מי שהפתיע בצילום, היה הבעל של חברתה של סבתא. היה לו חשוב שתישאר מזכרת מיום הולדתה של אשתו.

תמונה 1

סיפורו של חפץ – הטבעת של סבתא

סבתא מספרת שהילדים שלה, ליאור – אבא שלי ושרונה – דודה שלי הביאו לה טבעת זו במתנה מתאילנד כשהיא הייתה בת 55. הטבעת קטנה, יפה, עגולה מצופת זהב. הטבעת חשובה מאוד לסבתא.

הטבעת שסבתא אוהבת אותה קיבלה מילדיה

תמונה 2

 

הזוית האישית

אביה: שמחתי לשבת עם סבתא ולשמוע את סיפוריה מתקופת עלייתה לארץ. שמחתי לשמוע סיפורים על התמונות שהראתה לי. עניין אותי לגלות ולהבין שסבתא שלי עדיין בקשר עם חברות ילדות שלה.

מילון

מרחביה
מֶרְחַבְיָה הוא קיבוץ בעמק יזרעאל, השוכן כ־2 ק"מ ממזרח לעפולה, לרגלי גבעת המורה, בסמוך למושב מרחביה. הקיבוץ, שנוסד בשנת 1929, נמצא בתחום השיפוט של המועצה האזורית עמק יזרעאל, והוא משתייך לתנועה הקיבוצית. השם מרחביה לקוח מפסוק בתהילים: ”מִן הַמֵּצַר קָרָאתִי יָּהּ עָנָנִי בַמֶּרְחָב יָהּ” (ספר תהילים, פרק קי"ח, פסוק ה'). (ויקיפדיה)

טבעת מצופת זהב
תכשיט עטוף בזהב.

ציטוטים

”תמיד לעזור לחברות שלך ולהיות חברה של כל אחת.“

הקשר הרב דורי