מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אוסף המטבעות של סבתא דוריס ברדה

סבא וסבתא עם דניאל
סבתא וסבא בצעירותם
סיפורה של סבתא דוריס, כולל מתכון לדג מרוקאי

שמי דניאל, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעד את סבתי, דוריס ברדה, ומעלה את סיפורה אל מאגר המורשת.

סבתי מצד אבא, דוריס (לגזיאל) ברדה, נולדה בעיר טריפולי, בירת לוב, בשנת 1943. היא עלתה לארץ בשנת 1948. דוריס הייתה נשואה לאברהם ז"ל. יש להם חמישה ילדים, שבעה עשר נכדים וחמישה נינים.

בלוב נשות לוב היהודיות עטו תכשיטים רבים. אפילו הנשים העניות ביותר ענדו תכשיטים. סוגי תכשיטים, המיוצרים מכסף או מזהב על ידי צורפים יהודים, שהייתה להם בלעדיות באומנות הצורפות. המאכלים שהיו נפוצים בביתה היו: קוסקוס עם מפרום, דג חריימה, בוריקה – בצק מטוגן עם ביצה, דבלה- בצק מטוגן עם מצופה דבש.

דג מרוקאי – מתכון

מצרכים

שלושה דגי בורי או מושט חתוך לפרוסות

3 עגבניות

4 גזרים חתוך גס

2 פלפלים אדומים חתוכים

ראש שום מקולף

חצי כוס שמן רגיל

פפריקה מתוקה, כורכום

פלפלים חריפים מיובשים

כוסברה

הכנה

בסיר רחב של דגים שמים חצי כוס שמן עם תבלינים ושום שנים על האש עד שריח השום עולה באוויר, מוסיפים את כל הירקות ושתי כוסות מים, מבשלים עד ריכוך הירקות, מוסיפים את הדגים והכוסברה ומבשלים 10 דקות עד שהדגים מוכנים. מגישים עם חלה בצד.

גלגולו של חפץ – אוסף מטבעות משפחתי

החפץ העובר במשפחה הוא אוסף מטבעות ממדינות שונות בעולם ומטבעות ישנים גם מישראל שלא מייצרים כיום. המטבעות יוצרו במדינות שונות בעולם והגיעו ממדינות שונות, יש לי מגוון רחב של מטבעות כגון: איטליה, אנגליה, אמריקה, ישראל ועוד. יש הרבה מטבעות באוסף, כל מטבע נוצר בזמן אחר ויש לי מטבעות מזמנים רבים, בערך בין השנים 1950-2000 כמו לדוגמה מטבע ה-5 אגורות שהונפק בשנת 1985.

כל המטבעות עשויים מסוגים שונים של מתכות, כולם בצורת עיגול ועל כל אחד מסומן מצד אחד ערכו ומצד שני דימוי המייצג את הארץ ממנו הוא בא. לדוגמה, יש מטבע מספרד עם תמונה של סמל המלכות של ספרד.

אוסף המטבעות עובר אצלי במשפחה, החל מסבתא שלי שהתחילה לאסוף אותם מכל מקום שהיא הייתה בו בעולם וגם אספה מטבעות ישנים ושמרה לאחר מכן. היא נתנה אותם לאבא שלי, שגם הוא אסף מטבעות והוסיף לאוסף ועכשיו מצופה ממני ומהאחים שלי לאסוף מטבעות מהעולם ולשמור מטבעות מעכשיו שיהיו נדירים בעתיד. יש לי מטבעות מזמנים שונים בישראל ולכן המטבעות הם חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של ארץ ישראל.

הזוית האישית

דניאל: תודה שהייתם איתי כל הדרך, שסיפרתם לי בסבלנות את כל סיפוריכם ועזרתם לי לעשות את הסיפור ושנתתם לי לשתף את הסיפור שלכם, אוהב, דניאל.

סבתא דוריס וסבא: דניאל המתוק, תודה שאפשרת לנו לחלוק איתך את סיפרנו, אנחנו אוהבים אותך וגאים בך מאוד שתמשיך להיות חרוץ, סקרן וחברותי עם כולם, שמחנו ללוות אותך בתכנית הזאת ומחכים לעוד עבודות ומפגשים כאלה, אוהבים, סבא וסבתא.

מילון

מטבע
מַטְבֵּעַ, במשמעותו המקורית, הוא גוש מתכת בעל צורת עיגול או צורה דומה, שעליו הטבעה שנוצרה על ידי ריבון (ומכאן נגזר שמו), ואשר מטרתו לשמש אמצעי תשלום, המקל על פעולות הקנייה, המכירה והתשלום עבור סחורות, עבודה או שירותים. המילה 'מטבע' בשפה העברית יכולה להתקיים הן בצורת זכר והן בצורת נקבה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סבתא מרצדס הייתה בשלנית מעולה, היא הייתה מכינה את הקוסקוס הכי טעים בחגים“

הקשר הרב דורי