מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אוליוויר כהן – הסיפור שהפקדתי למשמורת

הפגישה הראשונה שלנו
בתמונה - אוליוויר בצעירותו.
"אני ציוני יהודי קונסרבטיבי"

הסיפור תועד ונכתב במסגרת תוכנית "ספר המתכונים של סבתא", מטעם מרכז צעירים, יוקנעם עילית

שמי לי, במסגרת שיתוף פעולה בין מרכז צעירים יוקנעם עילית לבין תכנית הקשר הרב דורי, תיעדתי את חייו של אוליווייר גסטון כהן. במפגשים, נפגשנו לכוס תה ואוליוויר שיתף את סיפור חייו המרתק.

תמונה 1

קצת עליי

נולדתי ב-30 באוקטובר 1955 בברזיל למשפחה צרפתית. במשך חלק גדול מילדותי גדלתי והתחנכתי כגוי בצרפת וזאת על אף היותם של סביי וסבותיי יהודים אשר שרדו את השואה, הם ברחו מצרפת בשנת 1940 לברזיל. יתר המשפחה שנותרה בצרפת, הסתתרו במהלך חמש שנות המלחמה. בגיל ארבע-עשרה, הבנתי את הקשר שלי לישראל בכלל וליהדות בפרט. תמיד הדהדה בראשי המחשבה: "האם יקבלו אותי בחברה היהודית?" כי הרי בסופו של יום גדלתי והתחנכתי כגוי. בגיל 40 החלטתי לחזור בתשובה בעקבות כל המידע אליו נחשפתי מספרים ושיעורים בבית הכנסת בברזיל.

המצב בבית

מערכת היחסים של הוריי לא הייתה בריאה כלל ומצאתי את עצמי ללא דמות אב בחיי. לצערי, לא הייתה תמיכה ממשית מצד משפחתי ברגע שהתחלתי להתעניין ביהדות. פעמים רבות אמי השוותה בין יהדות לנצרות וסירבה להאמין שליהדות הייתה השפעה משל עצמה על התרבות היוונית. בשל המצב בבית בצרפת החלטתי לעבור חזרה לברזיל בסביבות גיל 25, שם חבר שאינו יהודי הציג בפניי קורס על ההיסטוריה של היהודים במאה ה-18.

מצב משפחתי

הייתי נשוי פעם אחת והותרתי מאחורי ידועה בציבור בברזיל. מאשתי הראשונה כמעט והיה לי ילד בגיל 30, הוא נפל ועל כן מעולם לא יצא לי להקים משפחה משלי. נישואינו נפלו על שרטון ועל כן התגרשנו. את אהובתי השנייה הכרתי בשלב מאוחר יותר בחיי והיא הייתה מבוגרת ממני, התגוררנו ביחד במשך תקופה ארוכה עד שבעיה משפחתית מצידה הובילה אותנו לפרידה.

עלייה ומגורים בישראל

אילוץ משפחתי דחק בי לעזוב את מגוריי עם בת זוגתי ועל כן החלטתי באופן נחרץ שאם אני עובר, אעלה לארץ ישראל. עליתי לארץ ישראל בשנת 2010, תחילה הגעתי למרכז הקליטה ברעננה ושם ביליתי כשמונה שנים. לפני כחמש שנים עברתי ליקנעם ולמען האמת ככל שאני גר כאן יותר כך גם אהבתי לישראל הולכת וגדלה.

מתכון לעוגת "ארבעה רבעים"

העוגה הזו היא בין האהובות עליי, אמי לימדה אותי כיצד להכין אותה והגעתי למצב שהכנסתי לתוכה חלק משלי.

מצרכים:

4 ביצים

200 גרם סוכר

200 גרם חמאה (חתוכה לקוביות)

300 גרם קמח

חצי כוס של צימוקים ברום (ניתן לעשות זאת עם פירות יבשים אחרים ואלכוהול)

2 כפיות תמצית וניל

אופן ההכנה:

1. חממו את התנור ל160 מעלות.

2. בקערת מיקסר ערבלו את הביצים והסוכר יחד.

3. לאחר שהביצים והסוכר הפכו לתערובת אחידה, הוסיפו 100 גרם חמאה וערבבו במהירות גבוהה. ברגע שמתקבלת תערובת מרוכזת, הוסיפו את שאר החמאה וערבלו במהירות גבוהה.

4. הוסיפו את הקמח עד שהתערובת הופכת לבצק.

5. הוסיפו את הצימוקים ברום ואת תמצית הוניל.

6.  הכניסו לתנור ל-45 דקות.

בתיאבון!

תמונה 2

הזוית האישית

לי: שמחתי להכיר את אוליוויר ולבלות איתו שעות של שיח. זכיתי לשמוע על מקרים שמעולם לא הכרתי או על דעות שמנוגדות לשלי בצורת שיח הולם ומכבד. אוליוויר בעל סיפור חיים עשיר ומרתק ואני מודה לו על האפשרות לשמוע ממקור ראשון על חוויותיו.

אוליוויר: הפרויקט כשלעצמו הוא חשוב ובייחוד עבורי כי עליתי ארצה לבדי ואין לי משפחה כלל כאן בישראל ובכך אוכל להשאיר חלק מנוכחותי וחותמי בארץ. יתר על כן, האנשים שמעורבים בפרויקט הם החשובים ביותר כי הם יזכו ללמוד ממני וליהנות מהשיח המשותף שלנו. המשיכו כך!

הסיפור תועד ונכתב במסגרת תוכנית "ספר המתכונים של סבתא", מטעם מרכז צעירים, יוקנעם עילית

מילון

מרד - merde
המילה הזו אמנם גסה פירושה המילולי "ש*ט", אך אוליוויר שיתף כי הם היו משתמשים במילה זו גם כדי לאחל הצלחה אחד לשני. על משקל של "break a leg" בתור דרך לאחל הצלחה.

ציטוטים

”The more I live here, the more I love Israel“

הקשר הרב דורי