מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהרון ווקנין – סבא אגדה

אני וסבא אהרון במפגש בין דורי בבית הספר
סבא אהרון בתקופת הרווקות שלו בגיל 17
סבא מיוחד במינו, סבא שכל כולו לב, נתינה, חיבור המשפחה ומלא באהבת חינם

שלום, שמי טליה ווקנין, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי שבה אני מתעדת את סיפורו של סבי אהרון ווקנין (אבא של אבא שלי).

רקע משפחתי 

סבא אהרון נולד בתאריך 21.6.1958 בירושלים. שמו אהרון הנו על שם אח של סבא שלו מצד אביו. סבא הוא הבן השביעי מתוך תשעה אחים ואחיות – משפחה מרובת ילדים. הוא גדל עם משפחתו בישוב מבשרת ציון בבית קטן של שני חדרים ובתנאים כלל לא פשוטים. הוא ביחד עם שמונת אחיו ואחיותיו היו צריכים לחלוק את מקום השינה, את המזון ואת בגדיהם.

המצב הכלכלי בתקופה בה נולד סבא אהרון לא היה טוב והם חיו בצניעות רבה. לא מספיק שהמצב היה קשה, אלא שבגיל 14 סבא אהרון איבד את אמו הלן זכרה לברכה בפתאומיות וללא כל התראה מוקדמת. הקושי הפך לרב יותר, אבא שלו, דוד, נאלץ לפרנס לבדו תשעה ילדים, לגדלם ולחנכם ולדאוג לכל צרכיהם, דבר שהיה כמעט בלתי אפשרי. סבא אהרון ראה את הסבל והקושי של אבא שלו ונאלץ להפסיק את לימודיו בכיתה י' ולסייע בפרנסת המשפחה ובכלכלת אחיו ואחיותיו.

ילדות 

בתקופת ילדותו של סבא אהרון מבשרת ציון הייתה התיישבות שבה היו התושבים רוב מעולי מרוקו, המנטליות של כולם הייתה זהה, המנהגים והתרבות היו של שיתוף ואחדות, כך שחבריו של סבא היו השכנים שגרו באותו האזור וגם למדו איתו באותו בית הספר ובאותה הכיתה. בית הספר בו הם למדו נקרא 'בית ספר מורשת' שמשמש עד היום כבית ספר. תחביביו העיקריים היו משחקי חצר כמו כדורגל, גולות, מחבואים וחץ וקשת. לצערנו ילדותו של סבא נגדעה עם מותה של אמו והוא בן רגע הפך מילד לנער בוגר שלקח על עצמו את נטל הדאגה לאחיו ואחיותיו ויצא לעבוד בעבודות בניין יחד עם אביו עד גיל 18, אז התגייס לצבא.

שירות צבאי 

סבא התגייס בגיל 18 ועבר קורס קדם צבאי במהלכו הוכשר כנהג בסוללת נ"מ (נגד מטוסים) בחיל האוויר. במשך כשנה וחצי הוא נהג סוללת טילים שתפקידה היה להגן על מדינת ישראל ואזורים אסטרטגיים ורגישים. במהלך תקופה זו סבא היה שותף לפעילויות רבות ומבצעים שונים כנגד האוייב הסורי אשר מנעו תקיפות נגד מדינת ישראל. לאחר השנה וחצי הראשונות בשירות הצבאי, סבא התחתן עם סבתא שלי, נעמי. בשל כך עבר לשרת בקרייה בתל אביב, שם הוא שימש כנהגו האישי של מפקדת טייסת עד למועד שחרורו מצה"ל.

משפחה

בגיל 17 סבא אהרון הכיר את סבתי נעמי במהלך בילוי במועדון ריקודים חברתי "הג'אנגו"  בעיר ירושלים. הם היו חברים במשך שנה ואז התארסו. בעת שירותו הצבאי של סבא הם התחתנו, כשהיה בן 20. לאחר כשנה של נישואים נולדה להם בתם הבכורה אילנית. לאחר כשנתיים נולד בנם יניב – אבא שלי. הם התגוררו בשכונת נווה יעקב שבירושלים ושם בנו את משפחתם. בהמשך נולדו להם עוד שתי בנות. כשסבא היה בן 42 וסבתא בת 40, ילדה סבתא את בתה עדן ולאחר כשנה הם הפכו לסבא וסבתא בעצמם – כאשר דודתי אילנית ילדה את בנה הבכור. כך יצא שדודתי עדן ובן דודתי אלמוג גדלו יחדיו. בהמשך  זכה סבא לנכדה נוספת מאילנית. בשנת 2010  קרה אירוע מיוחד – אני נולדתי. לאחר ארבע שנים סבא אהרון זכה להיות סנדק של אחי אלעד. בחלוף השנים התווספו להן עוד שלוש נכדות. לשמחתי, את רוב רובם של החגים, ימי ההולדת והשמחות אנו חוגגים ביחד. סבא אהרון דואג לכולם ומקפיד לשמור על אחדות והקשר בין כלל המשפחה.

יציאה לגמלאות 

סבא אהרון עבד כ – 40 שנים כשוטר במשטרת ישראל ושימש במגוון תפקידים בתחום השיטור והסיור. הוא גם שירת ב – 17 שנים האחרונות של שירותו בתפקיד משמעותי בתחום הלוגיסטיקה והבינוי. לפני שש שנים סבא יצא לפנסיה, אך סבא שלי – כמו שרק הוא יכול להיות – לא נח אפילו יום אחד בביתו וישר חיפש ומצא תעסוקה חדשה: סבא עד היום עובד כמנהל פרויקטים באתרי בניה.

סבא אהרון וסבתא נעמי סוף סוף הסכימו קצת לנוח וליהנות ולפני כחודש הם הגשימו לעצמם חלום משותף וטסו לטיול מטורף בתאילנד בו הם חצו את הארץ מאי לאי ומעיר אחת לעיר אחרת. כשהם חזרו, הם קנו כהרגלם מלא מתנות לי ולשאר הנכדים. באופן כללי אפשר לומר שאם יש סבא שקונה ומפנק מכל טוב לנכדיו – זה סבא אהרון. סבא אוהב לצפות בתוכניות אקטואליה ופוליטיקה בשעות הפנאי ביחד עם סבתי במרפסת ביתם.

מסר מסבא לדור הצעיר

"תפיצו סביבכם אהבת חינם איש כלפי רעהו, עם נתינה סיוע ועזרה האחד לשני, ובכך תביאו לחברה ישראלית טובה יותר עם שינוי ערכים לטובה ועם דרך ארץ, שקודמת לכל".

הזוית האישית

סבא אהרון: אני מאוד גאה במערכת החינוך ובפרט בבית הספר של נכדתי טליה, שנתנו מקום להנצחת מורשתם של הסבים והסבתות שלו, כך אנו יכולים להשריש את הערכים שניתנו לנו בזמננו ולהמשיכם לדורות הבאים.

לנכדתי טליה אני רוצה לומר שאני מאוד גאה בך שנתת לי מקום לספר את סיפור חיי, העלית בי זיכרונות רבים הקשורים לחיי האישיים. שמחתי מאוד להיות שותף איתך בתכנית הזו, וכל מה שאי פעם שתצטרכי – אני כאן בשבילך.

טליה: שמחתי להכיר דברים חדשים על סבא שלי, חשבתי שאני מכירה אותו אך גיליתי שיש המון סיפורים שהיו חסרים לי בהקשרו. נהניתי לשמוע ממנו את סיפור חייו וזכיתי לזמן איכות איתו. אני מאוד גאה להיות חלק מהמורשת ודור ההמשך של סבא אהרון ומאחלת לו בריאות איתנה ונחת מכלל המשפחה. אני מבטיחה שאדאג לזכור וכן להמשיך את המורשת שלו גם לילדיי.

מילון

סוללת נ"מ
רכב שנושא עליו טילים נגד מטוסי אויב.

נ"מ (נגד מטוסים)
נ"מ הם ראשי התיבות של המונח "נגד מטוסים" הבא לציין את היחידות ואת אמצעי הלחימה שמטרתם היא הגנה אווירית ("מטרייה אווירית") ויירוט כלי טיס של האויב, לרבות מסוקים, מטוסי קרב וכלי טיס בלתי מאוישים. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כבד את אביך ואת אמך למען יאריכון ימייך“

הקשר הרב דורי