מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבת הארץ של סבא רבא -יהושע בן צבי

ישי וסבתא מחזיקים את הסרטיפקט של יהושע
סבא יהושע בילדותו כרועה צואן.
חייו של חקלאי בארץ ישראל

סבא יהושע נולד בשנת 1906.

מתוך אהבתו לארץ ישראל, הוא נפרד ממשפחתו בפולין בעיירה זוריק ועלה לארץ.

כאשר היה בן שש עשרה, נודע ליהושע על דבר קיומו של ארגון "יזרעאל". סבא יהושע קיבל את הסרטיפיקט, ביקש להצטרף לארגון  וכך הגיע לחווה במושבה "מגדל".

"ארגון יזרעאל" הוא ארגון המייסדים של כפר הס. הוקם כארגון לצורך עליה על הקרקע ב-1924. הרעיון להקים ארגון לצורך עלייה על הקרקע כמושב עובדים עלה ב-1924 בשיחה בין ניסן בורד ומרדכי תאני שעבדו כפועלים חקלאים בפתח תקווה. השאיפה של אנשי הארגון הייתה להקים מושב עובדים בעמק יזרעאל, כשני קילומטר מערבית לכפר יחזקאל, על אדמות הכפר הערבי "זירעין". בשל כך נקראה הקבוצה "ארגון יזרעאל" (ויקיפדיה)

בשנת 1932 הכיר יהושע את יונה לבית אבנמן בתל אביב. בל"ג בעומר נישאו, והחלו מיד בהקמת משק בכפר הס.

סבא היה בפורייה עילית עם החלוצים ומשם עבר לקיבוץ איילת השחר. הוא הצטרף לנוטרים בזמן השלטון הבריטי ולאחר מכן עזב את איילת השחר ועבר לכפר הס. כְּפַר-הֶס הוא מושב בשרון, במועצה אזורית לב השרון. נמצא כ־80 מטר מעל פני הים ושטחו 3,800 דונם. המושב כפר הס נוסד בשנת 1931 דרומית מזרחית למושבה תל-מונד. גובל במושב חרות השוכן ממערב לו, במושב עין ורד השוכן מצפון לו ובטירה במזרח. (ויקיפדיה).

הוא בנה את המשק שלו, נטע פרדסים והקים לול לתרנגולות שמטילות ביצים. במשק הייתה לו גם רפת.

כשגנבו לו את הפרה ואחר כך את החמור הוא לא ויתר. ערך סיורים בכפרים הערביים, ולבסוף מצא אותם והחזיר אותם למשק. הוא אמר:  "צריך שיהיה לכל חקלאי כבוד אישי. אסור לוותר כשגונבים לו ויש להיות נחושים  לחפש ולהחזיר את הרכוש".

הוא נטל חלק בפעילות של ארגוני ההגנה  וקיבל עיטורים רבים. תכונות האופי והחריצות של סבא יהושע ז"ל , אהבת החקלאות ואהבת הארץ, ממשיכות לפעום ברוחה של סבתא תמר, שגם היא, כמו אביה  מאוד אוהבת את הארץ.

הזווית האישית

סבתא תמר: העבודה במסגרת הקשר הרב דורי, הוסיפה לקשר האישי שלי, עם הנכד, ישי . העבודה הזו חשפה אותי לידע של ישי ולהתמצאות שלו בהיסטוריה המשפחתית, ושל התקופה הזו. העבודה הזו ביחד היא רעיון נפלא, ואני מקווה שזה ימשך, ואוכל להיות בקשר רב דורי גם עם שאר נכדיי.

ישי: היה לי מעניין ללמוד על ההיסטוריה המשפחתית ולהנציח אותה. אני מאחל שיהיה שלום כמו שסבא יהושע רצה וקיווה שיהיה.

מילון

נוטרים
נוטרוּת היא כינוי לכוחות של שוטרים יהודים בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי שכונו בשם "נוטרים".(ויקיפדיה)

ציטוטים

”צריך שיהיה לכל חקלאי כבוד אישי. אסור לוותר כשגונבים לו ויש להיות נחושים  לחפש ולהחזיר את הרכוש“

הקשר הרב דורי