מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבת ארץ ישראל לנצח!

סבתא ודור
סבא וסבתא בכורזים
סבתא אביבה חלוצה שהקימה ישוב

שלום, קוראים לי אביבה אופק, נולדתי בתאריך 29.4.1942 בעיר ירושלים, בהדסה הר הצופים. הוריי הם אברהם קלימן שנולד בישראל, ושושנה שנולדה באוסטריה וגדלה מגיל 3 בבית יתומים בארץ.

גדלתי בירושלים בשכונת מקור ברוך, ולמדתי בבית חינוך על שם ברל כצנלסון. המשחקים בהם שיחקנו: קלאס, כדור הקפה, שלושה מקלות ועוד. תקופת הבגרות שלי הייתה בתנועה המאוחדת, אני הלכתי לגרעין נח"ל כדי להקים את קיבוץ כפר עזה ובין התקופות הקמנו את היאחזות כורזים. הכרתי את בן זוגי בשהות בכורזים בשמירה. הייתי במלחמת השחרור בירושלים בתקופת הרעב והצנע שאחריה.

חפץ שעובר בין הדורות – כוס לאליהו הנביא

לאחר שהתחתנתי, קיבלתי מהוריי כוס לפסח של אליהו הנביא. הכוס לפסח הייתה שייכת לסבתא שלי, קיבלתי את הכוס מההורים שלי. הכוס נשמרה בביתי בין החפצים לחג הפסח, אנחנו ממלאים את הכוס בליל הסדר והיא מיועדת לאליהו הנביא. הכוס קטנה ועשויה מזכוכית כחולה. בחרתי בחפץ הזה מפני שהוא נוגע לליבי ומזכיר לי את סבתא שלי.

סבתא אביבה ודור עם הכוס של אליהו הנביא

תמונה 1

סיפורה של תמונה – סבא וסבתא בכורזים

התמונה צולמה בישראל בישוב החדש כורזים. צולמתי עם בן זוגי בתמונה. הצטלמנו מעל סלעי הבזלת עליהם הוקם היישוב כורזים.

הקשר ביני לבין בן זוגי הוא קשר חזק מפני שאנחנו בני זוג, באותה התקופה הרגשנו אהבה גדולה ושמחה. באותם ימים מחשבותיי היו נתונות לכך שאני מקימה את ארץ ישראל, ממש חלוצה. התמונה צולמה בצהרי היום בסתיו 1960. בתקופה זו אני ובן זוגי היינו חלק מגרעין נח"ל אשר בחר להקים ישוב חדש באזור, שהיה אז על קו הגבול עם סוריה. אני ובן זוגי חיינו באווירה של הגשמה ובנייה של ארץ ישראל, תקופה בה היה חשוב ליישב את גבולות הארץ.

הלבוש שהיה באותה תקופה נראה מאוד כפרי ופשוט, מכיוון שלא היו ג'ינסים, חולצות, שמלות עם ציורים או מראה מיוחד. ברקע התמונה יש שמיים וסלעי בזלת ובמרכזה אני ובן זוגי מחובקים, מביטים אל האופק.

תמונה 2

הזוית האישית

דור הנכדה המתעדת: במהלך תכנית הקשר הרב דורי גיליתי הרבה דברים חדשים ומעניינים: גיליתי שסבתי וסבי הקימו את הישוב כורזים, את הכוס של אליהו הנביא שלא ידעתי שיש לסבתא ושקיבלה אותה מהוריה, לא ידעתי שאימא של סבתא שלי נולדה באוסטריה וגדלה מגיל 3 בבית היתומים. למדתי מילים חדשות, לא ידעתי שסבתא שלי נולדה בירושלים, וששם המשפחה הקודם שלה הוא קלימן. יממש נהנתי לעבוד עם סבתא שלי וללמוד ממנה ועליה הרבה.

מילון

פתילייה
פתילייה היא כירה ניידת, הבנויה ממכל דלק נוזלי, בו טבולה פתילה ומעליו מסגרת מתכת. קרוסין הוא הדלק הנפוץ לפתיליות; בישראל הוא מכונה "נפט" אף כי אינו נפט אלא דלק המתקבל מזיקוק נפט. את הקצה העליון של הפתילה מדליקים על ידי גפרור וחומר הדלק עולה בפתילה בשל עקרון הנימיות, מתאדה ובוער. על מסגרת המתכת שמעל מניחים את כלי הבישול. (ויקיפדיה)

פרימוס
פרימוס (שם גנרי) הוא כירה ניידת הפועלת באמצעות לחץ, שנפוצה מסוף המאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20. המותג "פרימוס" (מלטינית: "ראשון") כבש את השווקים, הפך לשמו הגנרי של המוצר וזכה לחיקויים רבים. החידוש והיתרון בפרימוס היה מנגנון ההפעלה שלו, שאיפשר להבה עזה פי כמה מזו של קודמיו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

” החיים יפים, חייה אותם עכשיו“

הקשר הרב דורי