מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה תחת אש

סבא, סבתא ואני בשוויץ - תודה לכם
סבא וסבתא במלחמת יום הכיפורים
משפחה שנולדה במלחמת יום הכיפורים

שמי נועם, אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי, רות אורה קדרי. במסגרת התכנית אני מתעד את סיפורה.

סבתא רות גדלה בירושלים בשכונת רוממה בירושלים. היא למדה בבית הספר דרום עם בנימין נתניהו. סבתא אהבה לשחק קלאס, לעשות אקרובטיקה, לקפוץ בחבל, וכו'. סבתא גם אהבה לטייל בשדה שליד ביתה. במהלך הטיולים, היא ואחיותיה בחרו כל אחת סלע, הוא הוכרז כ"הסלע שלהן", והן היו מטפחות את הסלע. עוד סבתא מספרת שהם ממש חיכו לנסוע באוטובוסים, בתור אטרקציה – אז היה נדיר לנסוע באוטובוס. סבתא השתתפה בתנועת הנוער "צופים", בשבט מודיעין.

סבתא הייתה עתודאית, ולמדה להיות אחות מוסמכת לפני גיוסה. בצבא סבתא יצאה לקורס קצינות, אותו סיימה בהצטיינות יתרה.

בעת שירותה הצבאי סבתא לחמה במלחמת יום הכיפורים, ואף צלחה את תעלת סואץ על גבי גשר הגלילים במהלך מבצע "אבירי לב". היא הגיעה במסגרת תפקידה בבית חולים "שדה" עד לארץ גושן במצרים, סבתא הגיעה עד מרחק 101 קילומטר מבירת מצרים קהיר. היא וחברותיה האחיות היו מועמדות לצל"ש. בזמן הפגזות מצרים סבתא קפצה לשוחה שגם סבא היה בה, וכך הם הכירו אחד את השנייה. בעודם מופצצים על ידי המצרים, אמרו ביחד "שמע ישראל" בשוחה.

סבא וסבתא בזמן מלחמת יום הכיפורים

תמונה 1

סבתא היא אחות טיפול נמרץ בהדסה הר הצופים, ירושלים. במסגרת עבודתה עסקה בהצלת חיים, ובשיפור איכות חיים לחולים שלקו בליבם. כמובן שהעבודה של סבתא כללה משמרות בשבתות ובחגים (פיקוח נפש).

כל חג סוכות משפחתנו נזכרת בהיכרות של סבא וסבתא (בזמן מלחמת יום הכיפורים), ובכל חג פסח המשפחה מנהלת קרב על האפיקומן..

לסבא וסבתא יש חמישה ילדים. שמות הבנות מתחילים באל"ף, ושמות הבנים מתחילים ביו"ד= אל"ף-ארץ, יו"ד-ישראל, מה שמלמד על הקשר החזק של סבא וסבתא לארץ ישראל, לעם ישראל, ולתורת ישראל.

הזוית האישית

נועם: היה לי מאוד מעניין לעבוד עם סבתא, למדתי המון על עברה ועבר משפחתה .. למדתי את משמעות הערכים והחיים, ואני מקווה שאיישם את מה שלמדתי, במיוחד את אהבת ארץ ישראל.

מילון

עתודאי
מי שלמד מקצוע לפני השירות הצבאי, ושירת בתחום המקצועי אותו למד.

רמב"ן
רבי משה בן נחמן (ידוע בראשי התיבות רמב"ן; ד'תתקנ"ד, 1194 – ה'ל', 1270) היה מגדולי חכמי ספרד, פוסק, פרשן, משורר, הוגה, מקובל ורופא. בלשונות אירופה מקובל לכנות את רמב"ן ביוונית Nachmanides (נחמנידֶס). (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תמיד תלכו בדרכי אבותיכם "שמע בני מוסר אביך, ואל תיטוש תורת אימך" כדברי הרמב"ן באיגרתו“

הקשר הרב דורי