מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה ממבט ראשון

אני וסבתא שוש בביה"ס הדר השרון
סבתא בילדותה באוקלנד בערך בגיל שנתיים
איך ומתי סבתא וסבא שלי הכירו הקימו משפחה?

הורים של סבתא שוש – Susan Zamir

סבתא רבא אולגה פינקלשטיין לבית מנינג Manning – נולדה באוקלנד, ניו זילנד בתאריך 16.04.1917  04.02.1994. למדה פקידות וקצרנות עבדה כמזכירה עד נישואיה.

סבא רבא אילן, Athol פינקלשטיין – נולד באוקלנד ניו זילנד ב- 09.05.1918- 04.12.2007. למד משפטים עד שגויס לחיל הים הבריטי.

הם התחתנו בשנת 1943, הקימו את ביתם באוקלנד. סבתא רבתא הייתה עקרת בית וסבא רבא ניהל מפעל טקסטיל עם גיסו, Leo Manning. בביתם הייתה אווירה של מסורת ויהדות ציונית. סבתא רבתא וסבא רבא הדריכו במחנות לנוער ציוני "הבונים". בשנת 1954 המשפחה עלתה לישראל. הם קנו משק בבית ינאי ובנו שם את ביתם.

 ההורים של סבתא שוש

תמונה 1

הורים של סבא זמה-זלמן שניאור זמיר

סבתא רבתא רחל זמיר לבית רוגובוי, נולדה בלנינגרד רוסיה ב-24.05.1924- 08.12.1972. היא עלתה ארצה בשנת -1936 עם הוריה ואחיה. הם התישבו בעיר רחובות. היא למדה טיפול בתינוקות בהדסה הר הצופים, בירושלים.

סבא רבא אברהם זמיר לבית קזמירובסקי – נולד בוילנה פולין ב- 04.01.1918 -02.11.2010. הוא עלה ארצה בשנת 1924 עם הוריו, אחותו ואחיו והם התישבו בפתח תקווה. הוא למד בכפר הילדים "מאיר שפיה". בשנת 1944 רחל ואברהם התחתנו וקנו משק בחרות. סבא רבא עיבד פרדסים וגידל ירקות. סבתא רבתא עבדה כאחות במרפאת חרות בין השנים 1945- 1972.

הורים של סבא זמה-זלמן שניאור זמיר

תמונה 2

ועכשיו מתחיל הסיפור…

סבתא שוש – סוזן זמיר לבית פינקלשטיין

סבתא שוש נולדה בעיר דנידן באי הדרומי של ניו זילנד בתאריך 30.09.1945 עד גיל תשע גדלה ולמדה בעיר אוקלנד באי הצפוני של ניו זילנד. סבתא הלכה לגן ולבית ספר בעיר Onehunga, שהוא פרבר של אוקלנד, שם למדה עד כיתה ג'. באוגוסט שנת 1954 סבתא עלתה לישראל עם משפחתה. המשפחה קנתה משק בבית ינאי ושם הם בנו את ביתם. סבתא ושני ואחיה עבדו במשק העופות אחרי שעות הלימודים.

סבתא בילדותה

מכיתה ג' עד ח' למדה סבתא בבית ספר הממלכתי בכפר ויתקין. שם למדו ילדים מהמושבים הקרובים. בתחילת שנת הלימודים של כיתה ט' עברה סבתא ללמוד בבית ספר הממלכתי אזורי ליד מדרשת רופין.

 סבתא בילדותה

תמונה 3

סבא זמה – זלמן שניאור לבית קזמירובסקי

סבא נולד ברחובות בתאריך 12.09.1945. לגן הילדים  הוא הלך במושב חרות ולמד מכיתה א' עד ח'  בבית הספר ממלכתי אזורי הדר השרון שבתל מונד. ביה"ס היה משותף לילדי המושבים, מועצה אזורית הדר השרון (היום לב השרון) וילדי מועצה מקומית תל מונד. סבא עבד במשק אחרי שעות הלימודים. מגיל צעיר נהג בטרקטור ועבד בעבודות בפרדסים ובשדות. בכיתה ט' עברו ילדי המושבים ללמוד בביה"ס האזורי ממלכתי ליד מדרשת רופין.

סבא בילדותו

תמונה 4

היכרות

בשנת 1960 הייתה ההיכרות הראשונה בבית הספר החדש, שם נפגשו חברות וחברים חדשים ממועצה אזורית עמק חפר ומועצה אזורית הדר השרון, היום מועצה אזורית לב השרון. בתחילת שנת הלימודים ישבו התלמידים על יד חברים שהיכרו ומהר מאוד התחלפו בניהם מתוך בחירה.

סבתא שוש וסבא זמה ישבו כל אחד בנפרד על יד חברים שלהם. אחרי כשלושה חודשים, נערכה מסיבת חנוכה של כל שכבת כיתות ט' בבית העם במושב חרות. אחרי טקס הדלקת נרות החנוכה, התקיימה הצגה של תלמידים והיו נאומים של המורים, סבא ביקש מסבתא לצאת איתו החוצה לדבר. הייתה הרבה סקרנות בין החברים, כולם רצו לדעת למה הם יוצאים :).

מאחורי בית העם, סבא ביקש מסבתא להיות חברה שלו והיא הסכימה. אחרי חופשת חנוכה, כשהם חזרו בחזרה לביה"ס, סבתא וסבא ישבו יחד בשולחן בכיתה. יום אחד מחנך הכיתה, אברהם דפנא, כעס ואמר שצריך להפריד בניהם וכך הם מצאו את עצמם יושבים כל אחד בצד אחר של הכיתה. מה שקרה מאז, כתבו השניים פתקים אחד לשנייה בזמן השיעור והפתקים הועברו על ידי חבריהם מיד ליד ומתחת לשולחנות מצד אחד של הכיתה לצד שני.

סבא וסבתא בצעירותם

תמונה 5

המשך הדרך

כשלמדו בכיתה י', בשנת 1961, יצאה כל השכבה למחנה גדנ"ע בג'ליל (היום גלילות). שם התאמנו במחנאות ובנשק במשך שבוע. (גדנ"ע – בשנות ה – 60 קיים הגדנ"ע בסיס אימונים פיקודי בג'ליל. היום: מחנה גלילות ליד הרצליה), למחנה הגיעו תלמידי כיתות י' מכל רחבי הארץ למחזורי אימונים בני שבוע, שכללו א"ש יום וא"ש לילה, מעבר מכשולים, ת"ס, מטווחים ברובי טוטו וכו'. בחדשי הקיץ נערכו בג'ליל קורסי מ"כים לגדנ"עים והשתלמויות גדנ"ע קליעה וגדנ"ע סיירים.)

 במחנה הגדנ"ע

תמונה 6

באותה שנה, בתאריך 11.04.1961 נולד לסבא אח, גיתי. סבתא כתבה ביומנה האישי "נולד לנו אח…"

בתיכון כל אחד מהם הלך לדרך מקצועית שונה. סבא למד בבית ספר ללבורנטים בגבעתיים וסבתא למדה תכנון ושרטוט בניין באורט נתניה. דרכיהם נפגשו שוב בצבא בסיום טירונות ומאז לא נפרדו.

אחרי שש שנות חברות התחתנו בתאריך 27.09.1966 במושב חרות על הדשא, על יד בית העם, כשכל המוזמנים מגיעים מבית ינאי, מושב חרות, בני משפחה, חברים מהצבא וחברים משני הצדדים. סך הכל 1,200 איש נכחו!

 ביום הנישואים

תמונה 7

במהלך השנים נולדו להם ארבעה ילדים: מרב, לביא, ליה ואורן ז"ל.

וכך התחילו משפחה חובקת עולם – סבתא שוש ומשפחתה מניו זילנד הרחוקה, וסבא זמה ומשפחתו מרוסיה, פולין וישראל.

 תמונה משפחתית

תמונה 8

הזוית האישית

תודות תודה רבה לבית הספר הדר השרון ולאיילת שחק שאיפשרו, תמכו, וליוו אותנו לאורך התוכנית הכל כך חשובה.

סבתא שוש: נהנתי מאוד להעלות על הכתב את הזיכרונות, לרענן את סיפורי החיים ולשתף בהם את זהר נכדתי.

זהר: היה לי מאוד כיף להרחיב מידע על העבר של המשפחה שלי. וגם מאוד נהנתי לעבוד עם סבתא שוש.

סבא זלמן (זמה) זמיר (קזימירובסקי), השתתף בתכנית בשנת 2018 יחד עם נעם זמיר והם תיעשו יחד את סיפורו של סבא: סבא ותפוחי הזהב – התפתחות הפרדסנות בארץ.

מילון

קצרנות
קצרנות היא שיטת כתיבה אשר משפרת במידה ניכרת את מהירות הכתיבה, באמצעות שימוש בסמלים וסימנים. המטרה המוצהרת היא תמלול בזמן אמת. (ויקיפדיה)

גדנ"ע
גַּדְנָ"ע (גדודי נוער או גדודי נוער עברי) הוא ארגון ישראלי לחינוך טרום צבאי. הגדנ"ע הוא מסגרת חסות של צה"ל שאמונה על הפעלת הנוער והכנתו לשירות צבאי. מקום המדינה ועד תחילת שנות ה-90 פעלה המערכת כפיקוד ייעודי שקם כהמשך ועל בסיס מסגרת הגדנ"ע המחתרתית שהפעיל ארגון ההגנה בשנות הארבעים, בה הוכשרו בני הנוער לשירות במסגרות כמו חי"ש ופלמ"ח. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”הייתה אווירה של מסורת ויהדות ציונית בבית“

”סבתא רבתא עבדה כאחות במרפאת חרות מ- 1945- 1972.“

הקשר הרב דורי